S

susekl

Jag red islandshäst första gången idag och har anmält mig till ridskola i höst. Fick prova på att tölta bl.a., red privatlektion idag. Har ridit mycket när jag var yngre, har 11 års ridvana men aldrig islandshäst som sagt var. Vad är det exakt hästen gör i tölten? Det kändes som det gick mycket snabbare än trav och att jag inte riktigt hade kontroll över vad som hände. Så vill någon förklara lite mer om tölt så vore jag jätteglad, ni får gärna tipsa om bra länkar också. :bow:

Sv: Tölt

I tölten rör sig hästen i fyrtakt, med samma fotflyttning som i skritt och utan svävmoment.
Den ska fjädra i ryggen, trampa udner sig och bära sig själv med nacken som högsta punkt.
Rörelsen ska liksom bölja igenom hela kroppen! :)

En riktigt bra tölt med höga lyft/stora steg och klockren takt är inte så bekväm att sitta i som det bruakr sägas, personlgien tycker jag nog att den bekvämaste tölten är en mjuk häst med dåliga/medelbra lyft och ren takt...

Att det inte kändes som om du hade någon kontroll var kanske för att du inte var så van + att hästen kanske inte var så väldigt tölt-tränad?
Sedan så är det väldigt olika från häst till häst hur den är att rida i de olika gångarterna *tänker på sina egna skruttar där hemme* :angel:

Men det behöver inte gå snabbare än trav, en bra tränad tölt ska kunna både vara väldigt, väldigt samlad och upp i tempon som full galopp! Riktigt häftigt att titta på :D

Testa att gå in på de här sidorna:

http://www.icelandichorse.se
http://www.vestur.se (här finns en bild på tölt, taget från hästryggen!)
http://www.islandshastbilder.com

En början iaf!

Lycka till med islandshästridning, och var aldrig rädd för att ställa frågor här!

/maria

Sv: Tölt

Tack för svaret, tölttränad tror jag hästen var, det är väldigt bra och tränade islandshästar dom har på det stället. Hästen var en 5-gångare och trevlig att rida. Tror nog att det var mer jag som spände mig en del och hamnade lite konstigt i sadeln med tanke på att det var 11 år sen jag satt på en häst. Det var väldigt skoj i alla fall och jag ser fram emot hösten. Tack för länkarna också. :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 952
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 329
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka