Tölt på Bettlöst..

Sv: Tölt på Bettlöst..

Ja, det är klart. Därför måste man vara försiktig när man rider på det.

Min pålle går bättre på sidepull! Han vill gärna hålla sig uppe i min hand när jag har bett, det gör han inte i sidepullen samt att han inte kör upp näsan lika mycket! (vi har precis tagit fram tölten och börjat få ordning och koordination i den)

:bump:

Svíþjóð skrev:
Skillnaden mellan Hackamore och sidepull?

Nu är det en gammal tråd, men jag bidrar med en ny bild på min häst som jag rider bettlöst, på "ponnyhackamore." det är inte rätt inpassat på denna bild, nosremmen behöver längas, och kedjan kortas, han får sidostycket för nära ögat. Kan nog hjälpa att spänna käkremmen lite mer också.

Det är jättebra träning om man vill minska sitt fipplande med händerna. OCH naturligtvis spara hästens mun.

sits.jpg

*knapplån*

Jag har fått skillnaden mellan sidepull och hackamore förklarad så här: "Med sidepull kan man svänga, med hackamore kan man stanna" :devil:

Men det är ju lite så, att sidepull verkar åt sidan (om du drar i höger tygel trycker sidepullet på vänster sida av nosen) medan hackamore verkar bakåt med hävstångseffekt.

Min pålle funkade oftast bra på hackamore, men han var väldigt känslig i munnen och inte alls lika känslig i nosryggen :) så det såg inte lika proffsigt ut...

Sen red jag ibland med ridkapson eller sidepull eller grimma (eller utan nånting) och det funkade bra när vi var på bra humör, men ibland var det lite svårt att stanna :rofl::angel: Tölten var dock lite svår då eftersom han behövde samlas rätt mkt innan, men ibland funkade även det hur bra som helst (som en gång då jag red ut barbacka med ett rep runt halsen, och min traviga traviga häst töltade och galopperade hela vägen :love: )

Jupp. Red min häst ett tag på sidepull och grimma. Numera rider jag mest på ponnyhack. Tycker det är väldigt lärorokt att rida på sidepull lr liknande ibland. För då märker man hur mycket man (iafll jag:p ) håller upp hästen med händerna och bettet. MEd bettlöst så är det ju mycket svårare eftersom man i stort sett inte kan det, utan hästen måste vara uppmärksam på hjälper och sits etc för att kunna ex tölta rent. Då måste den jobba utan "stöd". Så iafll jag har lärt mig att rida bättre samt hästen har fått en ärligare form och bär sig bättre sen jag började rida på bettlöst. jag lärde mig att rida mer med säte etc. och inte använda händerna lika mycket och likadant lärde hästen sig att bära sig själv.. Superbra!:)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Efter att min häst orsakat sig själv en tungskada köpte jag ett hackamore, nu kunde jag inte börja rida honom så tidigt som jag först trodde så nu hänger hackamoret där, men jag tänkte prova det... Kan vara ett bra sätt att variera, häst"tandläkare" rekommenderar det, att man ska variera mellan ca tre olika bett/bettlösa lösningar.

vad var det för tungskada då?..läskigt:crazy: Sj så varier jag på rakt/tredelat/ponnyhack/grimma och ibland sidepull Tycker bäst om Bettlöst! underbart påfund:smirk:

hmm, han bet sig själv i tungan när han busade i hagen... :smirk:

Är det någon skillnad på ponnyhack och vanligt? bara storleken eller? köpte ett i strlk full till min eftersom det var det enda som fanns, och det sitter bra! finns ju många möjligheter till att spänna ut/in...

Ett ponnyhackamore har kortare skänklar och det är sådant jag rider med. Ett "vanligt" har ofta längre skänklar som inte är platta och har andra otäckare saker över nosen som de här, bortse från det nedersta bettet som inte hör till:

utfor%20bett%20100%20st.jpg

Det är inte mjuka grejer som ligger över nosen. Rysligt!! Det är dessa man snackar om när man menar att ett hackamore kan knäcka nosryggen på en häst. Jag hoppas och tror att med mitt hackamore skulle både kedjan och dess spännen brista innan nosryggen gör det. Men visst får man stor kraft och kan skada hästen med ponnyhack också, men med den kraften gör man även stor skada i hästens mun om man så bara har ett vanligt tredelat bett.

Ja, usch, jag tycker då inte alls om "vanliga" hack alls:crazy: Har bara använt mig av ponny, o d har funkat för min del!

Granz skrev:
Hej ! Någon som har provat att rida tölt i sidepull ? Tycker ni att det är lättare eller svårare ?

/ Therese

Jag jag rider mestadels på hackmore och sidepull. Och bett ibland med. Det jag tycker fungerar bäst (till min egen förvåning) är just sidepullen. För på den kan man svänga och hälla på som man vill, medans på ett hackamore (ett "ponny hack." pratar jag om nu) så har jag märkt att när man svänger för mycket så trycks den där platta "stången" (eller vad man ska säga) mot hästens kind (någon som fattar kanske kan förklara bättre.
Men svänger man försiktigt så funkar det oxå vääldigt bra. :rofl:

Alla, eller dom flesta tror ju att bara för att hästen har sidepull så går hästen med mulen uppe bland molnen, det gör den kanske i början.. men efter några gånger så är den avslappnad och mulen släpas istället i marken (överdrivet). :p

Men det gäller att vänja hästen + att lära sej själv att rida på det. Kan man det så går allt. Och så är det med alla utrustning/tekniker m.m.

Just nu försöker jag lära mej att rida på mammas "Bitless Bridle"(http://www.gebisslos-reiten.de/presse/BB_Funktion_gross.jpg) än så långe så går det åt h*lvete. Men är det någon som kanske har uppnåt bra resultat med den? :crazy: jätte glad för svar!:confused:
(förlåt om jag bytte änme:crazy: men det är bettlöst i alla fall)

Just för att verkligen spara munnen rider jag alltid in på antingen sidepull eller cavasong, som är starkare över nosen och har ringar som på en kapson. Det beror på hur pass stark och lyhörd hästen är. Jag provar alltid med den mjukaste varianten, dvs side pullen först. En känslig och samarbetsvillig häst funkar utomordentligt på sidepull. Hästen får lära sig bära sig själv och ryttare och ryttaren att rida med minimala händer och använda kropp och säte istället, vilket ger en bättre kommunikation och bättre ridning. Sedan kan man gå över till samma ridsil på bett av säkerhetsskäl som när jag skulle rida ut min hingst och när jag visade honom. Fast jag red faktiskt ut på side pull från början också, men då i sällskap med en annan van häst, på min lille Silfur-Reynir som var mycket framåt men alltid försökte vara mig till lags...

Rida ut i enbart ring om halsen är livsfarligt och dumdristigt. Det går bra tills den dagen hästen blir skrämd, det har flera ryttare fått erfara, bla en kompis till mig som fick lära sig en hårdhänt läxa. Hon kolliderade med ett träd på en skenande häst hon inte kunde styra och hästen kom lös. Det har hänt flera sådana olyckor i spåren efter NH-clinicer av olika slag. Man skall var på inhägnat område när man ägnar sig åt sådana övningar! Det vet min kompis nu också...

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider bara med den (bitless) sen 4 år. Det tog en sekund så hade min pålle fått kläm på det. Han är jättelätt att rida med den , man får lära sig att rida med säte och minmalt med tyglarna. Inga problem att få i form heller.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att hitta ett fungerande bett är en djungel – men nu fick Amy Boysen chansen att starta i en bettlös dressyrklass. Dagen innan insåg hon...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka