Tölt på Bettlöst..

G

Granz

Hej ! Någon som har provat att rida tölt i sidepull ? Tycker ni att det är lättare eller svårare ?

/ Therese

Sv: Tölt på Bettlöst..

hej! ja har inte prövat på sidepull men på hackamore, vilket har funkat, man får dock tänka på att använda sitsen ordentligt!:smirk:

Jag har inte töltat med sidepull men däremot med bara grimma. Tyckte att jag hade lite problem med att han gärna ramlade framåt, men det kan ju ha berott på annat...
Däremot gick han precis som vanligt i de andra gångarterna, märktes absolut inte att jag inte hade träns eller bett.

Har bara testat med repgrimma och visst funkar det. Kan dock ta lite tillvänjning för både häst och ryttare

Ja, det har jag med min gamla sköthäst. Ingen skillnad alls mot för att rida med bett.

Sidepull :crazy:?

Jag red min häst på hackamore i sommras en tid.
Då hade jag det på honom jämt i alla gångarter.
Och det funkade bra :)

sidepull ?, någon som kan förklara ?:smirk: :angel:

Skillnaden mellan Hackamore och sidepull?

Svíþjóð skrev:
Skillnaden mellan Hackamore och sidepull?

På Hackamore så får man ju som en hävstångseffekt.
Såg inte ut som att det skulle vara det på en Sidepull.

Jag tror att sidepullet bara verkar genom att trycka på nosryggen medan hackamoret även trycker vid nacken och har hävstågseffekt. Dock är jag inte riktigt säker på detta så jag aldrig själv har använt sidepull.

Ja, som du säger så blir det ju som ett annat "tryck"
på dom olika betten tror jag.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att hitta ett fungerande bett är en djungel – men nu fick Amy Boysen chansen att starta i en bettlös dressyrklass. Dagen innan insåg hon...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar