Tölt lättare på vintern???

J

josse

Jag har upptäckt att min häst töltar bättre på vintern!!! :confused:

Kan det bero på att underlaget är ojämt, eller att kylan gör henne piggare, eller är det att hon rids mindre, eller är det att jag håller lösare i tyglaren pga tumvantar?

Har ni liknande upplevelser? :confused: :angel:

Sv: Tölt lättare på vintern???

Jag vet inte riktigt, men i paddocken får jag knappt trav. Den är ganska hal under snön och min häst blir spänd.

Ute i skogen går det jätte bra i mellan åt. Kanske beror på tummvantarna!! Vi får helt enkelt rida med tummvantar i sommar sen också :D

Ja , jag tror att det är underlaget. Min älskar isiga ,hårdpackade vägar och mjuka stigar i skogen. PÅ samma väg när det är hårt bara grisepassar han och styvar sig. Jag tror att din pålle gillar tumvantarna :D :D

Våra hästar blir piggare av kyla och snö och har man inte redan en turbo så får man lite gratis bjudning där.

Sen är det ofta så att "less is more". Kan gott tänka mig att tumvantarna gör sitt till. Med tumvantar kan man inte sitta och mickla med hästens mun (om man nu skulle råka göra det annars) och kör kanske lite mer "rumparbete" istället utan att tänka på det. Voilá ~ hästen går bätte. :D

Har hästen en tendens att dra mot pass i tölten när underlaget är hårt brukar takten bli bättre med ett något mjukare underlag.

Sen är ju hårdpackad snö ett kanonunderlag för tölt och is är t.ex. inte alls så hårt att rida på som det ser ut. Betydligt mjukare än en hårtfrusen grusväg. Det är en av de saker jag saknar mest här i Skåne, de härliga vintervägarna :love: att rida på.

jo, då är det nog som jag resonerar....både gällande tumvantar och allt det andra....kanske ska rida med tjocka tumvantar på tävling också, kan man bli diskad för det tro :confused:

man inser ju också vad energin gör för tölten.... :love:

övriga tider på året vill det till att matte kan plocka fram den där viljan hos Pållan ändå :crazy:

jag tror oxå att det beror på att hästen är mer rädd för att halka och kanse till och med är lite öm när det är så hårt i backen. tölt har ju inget svävningsmoment så hästten väljer det framför trav även om det är jobbigare.....tölta på hehe extra träning. läs mer om detta i tråden som handlar om "skor bra eller INTE".

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 904
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark