Sv: Tölt i rätt form !
Bilder har jag inte och heller inget facit hur formen ska vara, men jag kan spekulera vad jag tror utifrån min (ringa)erfaranhet.
Det ultimata formen i tölt har med bärighet på bakdelen att göra mer än hur huvudet är placerat. Så här uppfattar jag drömtölten
Hästen ska alltså bära sej på bakdelen så att ryggen uppfattas gå i uppförsbacke, med den lägsta punkten längst bak på hästen och den högsta punkten ska vara nacken på hästen. Hästen ska kännas som om den lättar framtill och kännas lätt i handen, den ska alltså gå med eftergift och energi. Hästen ska dessutom röra sej smidigt och lösgjort, inte uppfattas som stel eller spänd (på ett negativt sätt). En viss dynamisk spänning måste ju finnas i musklerna eftersom detta kräver tufft arbete från hästens sida.
För att kunna rida hästen på detta sätt krävs att hästen är enormt välriden och har de fysiska förutsättnningarna samt (eller ffa)en skicklig ryttare.
sedan kan man rida tölt som inte är samlad där hästen går i en längre form (framåt nedåt)men där den inte bär lika mkt vikt på bakdelen, men där den ändå är lösgjord, här ser jag det mest som en metod för att träna hästens överlinje (med målet samlad tölt), smidighet och styrka. Detta förusätter ju dock att man kan rida hästen i lösgjord form i skritt och även i trav, vilket också hjälper till att bygga/stärka/länga överlinjen.
Sedan finns ju avarter av tölt där man lyfter upp hästens huvud för att få tölt (funkar i vissa fall)där går hästarna med sänkt rygg. Sedan försöker en del ryttare tölta sina hästar i en lång låg form genom att med tvinga ned hästen på tygeln, vilket bara leder till att hästen knäcker av i nacken eller lägger sig på handen och binder sej i tötlten och går på framdelen.
Framgångskonceptet således är att rida sin häst med så lite tygelhjälper som möjligt och rida med vikthjälper istället, så att hästen tränas upp att bära sej korrekt och inte bli framtung.
Jag har själv inte kommit längre än till att bitvis rida min häst lösgjord i skritt
(alltså att hon med korrekt böjning genom hela kroppen klarar att gå på en volt, där hon inte stödjer sej på min hand och faller på framdelen, utan bär sej själv i balans)nästa steg är lösgjord i tölt och trav, samling i skritt osv.
Det tar lång tid att träna upp sin häst att gå i bärig tölt i korrekt form, speciellt om man som ryttare inte är tillräckligt i balans eller mjuk i handen och snabb med hjälper. Dock hör jag av många ryttare att de "rider sin häst i samlad tölt" då inte ens hästen har eftergift i nacken i skritt. Så det råder många misförstånd kring detta.
De flesta fritidsryttare skulle nog behöva börja från början med sin häst i skritt för att få hästen lösgjord och smidig innan man börjar tölta, men visst jag erkänner, jag töltar också min häst ute i naturen (lite kul måste man ju ha också
), men då helt på långa tyglar och halvhalter med vikthjälper. Det jag till varje pris vill undvika är att min häst blir tung i handen.