Tölt i rätt form !

I

Icelandichorses

Hur ska en islandshäst gå när den går i rätt form i tölten ?:confused:

Lägg gärna in bilder och filmer !:) :d

Sv: Tölt i rätt form !

Är det verkligen ingen som kan berätta hur en häst ska gå i tölt eller som har någon bild? :confused:

Bilder har jag inte och heller inget facit hur formen ska vara, men jag kan spekulera vad jag tror utifrån min (ringa)erfaranhet.

Det ultimata formen i tölt har med bärighet på bakdelen att göra mer än hur huvudet är placerat. Så här uppfattar jag drömtölten:love:

Hästen ska alltså bära sej på bakdelen så att ryggen uppfattas gå i uppförsbacke, med den lägsta punkten längst bak på hästen och den högsta punkten ska vara nacken på hästen. Hästen ska kännas som om den lättar framtill och kännas lätt i handen, den ska alltså gå med eftergift och energi. Hästen ska dessutom röra sej smidigt och lösgjort, inte uppfattas som stel eller spänd (på ett negativt sätt). En viss dynamisk spänning måste ju finnas i musklerna eftersom detta kräver tufft arbete från hästens sida.

För att kunna rida hästen på detta sätt krävs att hästen är enormt välriden och har de fysiska förutsättnningarna samt (eller ffa)en skicklig ryttare.

sedan kan man rida tölt som inte är samlad där hästen går i en längre form (framåt nedåt)men där den inte bär lika mkt vikt på bakdelen, men där den ändå är lösgjord, här ser jag det mest som en metod för att träna hästens överlinje (med målet samlad tölt), smidighet och styrka. Detta förusätter ju dock att man kan rida hästen i lösgjord form i skritt och även i trav, vilket också hjälper till att bygga/stärka/länga överlinjen.

Sedan finns ju avarter av tölt där man lyfter upp hästens huvud för att få tölt (funkar i vissa fall)där går hästarna med sänkt rygg. Sedan försöker en del ryttare tölta sina hästar i en lång låg form genom att med tvinga ned hästen på tygeln, vilket bara leder till att hästen knäcker av i nacken eller lägger sig på handen och binder sej i tötlten och går på framdelen.

Framgångskonceptet således är att rida sin häst med så lite tygelhjälper som möjligt och rida med vikthjälper istället, så att hästen tränas upp att bära sej korrekt och inte bli framtung.

Jag har själv inte kommit längre än till att bitvis rida min häst lösgjord i skritt ;) (alltså att hon med korrekt böjning genom hela kroppen klarar att gå på en volt, där hon inte stödjer sej på min hand och faller på framdelen, utan bär sej själv i balans)nästa steg är lösgjord i tölt och trav, samling i skritt osv.

Det tar lång tid att träna upp sin häst att gå i bärig tölt i korrekt form, speciellt om man som ryttare inte är tillräckligt i balans eller mjuk i handen och snabb med hjälper. Dock hör jag av många ryttare att de "rider sin häst i samlad tölt" då inte ens hästen har eftergift i nacken i skritt. Så det råder många misförstånd kring detta.

De flesta fritidsryttare skulle nog behöva börja från början med sin häst i skritt för att få hästen lösgjord och smidig innan man börjar tölta, men visst jag erkänner, jag töltar också min häst ute i naturen (lite kul måste man ju ha också:idea: ), men då helt på långa tyglar och halvhalter med vikthjälper. Det jag till varje pris vill undvika är att min häst blir tung i handen.

Icelandichorses skrev:
Är det verkligen ingen som kan berätta hur en häst ska gå i tölt eller som har någon bild? :confused:

vad är din bild av hur en häst ska gå i tölt ?

morgonzo skrev:
vad är din bild av hur en häst ska gå i tölt ?

Jag frågade eftersom jag själv inte var säker på hur deras form ska vara. Jag har hört endel olika och blir därför förvirrad :confused:

Med rätt form utgår du då från ex svenska halvblodsformen?

De finns olika former och alla är nog rätt i mina ögon..
Westenhästen går i en form, hopphästen i en annan och dressyrhästen i en 3:e.
Islandshästen går i en 4:e form samt att travaren(körtravare) går en en 5:e form osv.

ALLA dessa former är rätt.... jag tycker speciellt hopp och dressyrfolk har hakat upp sig på vart hästens huvud skall vara och inte vara och har glömt bort resten av kroppen.
Om bara huvudet är ärtt utgår många från att hästen då går på "tygel" vilket är verkligen fel!

Jag har hellre en häst som trampar under sig väl och jobbar bra med ryggen och går lite utanför lodplanet.
Än en häst som går spikrakt med nosen men resten av kroppen enbart springer frammåt utan någesom helst arbete med bärigheten; bakbensarbete!

Jag rider mkt min häst i lång och låg form och de kanske inte alls passar tävlingshästen som tävlar på 140 hoppningar eller dressyrhästen som tävlar höga klasser att gå i den formen.
Då är de rätt form för min häst men fel för en annan!

Smaken är som baken.. delad:)

Icelandichorses skrev:
Jag frågade eftersom jag själv inte var säker på hur deras form ska vara. Jag har hört endel olika och blir därför förvirrad :confused:

men vad är det som du hört och som gör dej förvirrad:confused:

de svaren som du har fått ger det något svar på din fråga?

Av endel har jag hört att hästen ska gå med huvudet högt, endel säger att det ska gå lågt med huvudet, endel att den ska "gå på tygeln" ja, och så vidare... :confused:

morgonzo skrev:
men vad är det som du hört och som gör dej förvirrad:confused:

de svaren som du har fått ger det något svar på din fråga?

Gazzan skrev:
Med rätt form utgår du då från ex svenska halvblodsformen?

Jag utgår inte från något utan undrar om det finns någon form som är rätt för islandshästar? Hur de ska gå i tölt helt änkelt!

Gazzan skrev:
Jag har hellre en häst som trampar under sig väl och jobbar bra med ryggen och går lite utanför lodplanet.
Än en häst som går spikrakt med nosen men resten av kroppen enbart springer frammåt utan någesom helst arbete med bärigheten; bakbensarbete!

Jag rider mkt min häst i lång och låg form och de kanske inte alls passar tävlingshästen som tävlar på 140 hoppningar eller dressyrhästen som tävlar höga klasser att gå i den formen.
Då är de rätt form för min häst men fel för en annan!

Smaken är som baken.. delad:)

Det var bra skrivet och jag håller helt med dig, många fokuserar bara på hur huvudet är :bow:

Har inte orkat läsa allt... Men hästen skall gå som i skritt, trav och galopp. Formen blir dick högre eftersom framdelen reser sig.

Är det ingen som kan lägga in en bild på en häst som töltar, när ni tycker den går bra!?

Det ser ut som om ryttaren på bilden rider med sporrar, fast det verkar inte som om han skulle ha nån värst "nytta" av dem. ( ifall han inte skulle korta lädrerna en 4-5 hål iaf :angel: )

Det är bara ett grässtrå ;) Man får inte rida med sporrar på islandshästar på tävling/bedömning. Dessutom så gör de oftast ingen nytta, som du säger :D

jag tycker att när en häst töltar i rätt form ska den vara mer rest än i skritt trav och galopp och går man in på www.stenbjars.com så ser man en hingst faldur frá sýdri-gróf han tycker iaf ja har fin form..:)

Håller med dig, han går jättesnyggt, ser ut som han arbetar bra och avspännt med hela kroppen.

Han kan väl inte vara så avspännd med ett stångbett sträckt från munnen, eller?

Hur mycket stångbettet inverkar beror ju på hur kedjan är spänd. Man kan även rida på stångbettet utan kedja. Stångbettet skall kunna vara sträckt innan kedjan inverkar!
Faldur ser inte bekymrad ut av stången och på sidan finns även en annan töltbild där han går i trevlig form på tränsbett (den lilla till höger).

/Malin

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vackra vyer väntar den som ska besöka OS i Paris, som inleds redan nästa vecka. Nu håller ridsportens arena på att ta form, kolla in...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka