Tollare som allroundhund

Tallrick

Trådstartare
Hej!
Hur är tollare som allroundhund?
Jag är i första hand intresserad av rally, nose work och freestyle. Även flyball verkar väldigt kul fastän det är en inofficiell gren.

Tycker den är bra i storlek och verkar väldigt trevlig. Har förstått att det är en mycket aktiv och smart ras som kräver mycket aktivering, vilket jag planerar att ge.

Tillägg: vi är en aktiv familj och det finns mycket fina löp och promenadspår här och är inte långt till större skogar och sjöar

De tollare jag tränar med används framför allt till bruks, såsom spår och sök. Rasen dras med svajjig mentalitet, så var noga med valet av uppfödare.

De tollare jag tränar med används framför allt till bruks, såsom spår och sök. Rasen dras med svajjig mentalitet, så var noga med valet av uppfödare.
Och jag tillägger att alltför uppstressade aktiviteter, som ex agility, verkar allmänt fungera rätt dåligt för tollare med tanke på deras stressnivåer. Har träffat flertalet som är duktiga agilityhundar sett till utförande, men de spinner iväg så högt i stress när de ser en agilitybana att de inte kan träna just det längre :(

@Tallrick att köra flyboll känns ex som att ge sig själv och hunden problem om en köper sig en tollare. Mycket bättre med bruksaktiviteter (och såklart vettig apporteringsträning iom att det är en apportör) som inte bygger så att hunden ska gå upp i extremt mycket varv. Så rally, freestyle och nosework låter helt klart som vettigare aktiviteter och då gärna kombinerat med lite apportering :)

Jo men det är just freestyle, nw rally och lydnad jag tänkt i huvudsak. Eventuellt även sök. Flyball verkade kul dock men blir hunden stressad av det så står jag mer än gärna över.

Finns det en ras som liknar tollare lite? Vidga mina vyer typ :)

Vad som lockar med just tollare är storleken, en "perfekt" mängd päls. Liten och smidig men ändå robust. Den verkar vara en mycket trevlig hund att arbeta med. Har bara fått positiva intryck av tollare :/ Men känns ju hemskt dumt om det nu skulle bli så att jag lyckas skaffa en tollare och allt blir pankaka p.g.a dålig mentalitet

Har dvärgpudel i nuläget som inte alls fyller upp till dom kriterier jag önskar :/ För mycket pälsvård, hon är dessutom väldigt egen i sinnet och passar det inte drar hon ovs mutor.

Jag är uppvuxen med golden och labradorer. Vi hade även tollare och har träffat många genom åren.
Upplevde som många säger att dom har en osäker mentalitet, en aningens reserverade och till skillnad från andra retrivers så är dom inte ett dugg mutbara. Dom upplevs lite som enmanshundar även om dom bor i familj. Vår tollare krävde en hel del pälsvård, han var väldigt välpälsad så det är väldigt olika från hund till hund.
Jag håller med om att storleken är behändig men jag kommer aldrig mer äga en tollare.

Tråkigt att höra att att dom har så svajig mentalitet, hade hoppas på mer från en så populär ras trotts allt :/
Hur ska man göra för att undvika dålig mentalitet? Alltså vad ska man kolla extra noga på när man kollar upp linjer :)

Blir det så att det eventuellt får flytta in en tollare kommer all research göras på "hela tjocka släkten" (som någon skrev).

ungefär hur långt bak bör man gå? Ska man kolla på föräldradjurens tidigare kullar?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 043
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 548
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 367
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon