tolkning av nya reglerna

starcraft

Trådstartare
hur tolkar ni denna nya regel i TR:

”P” Bedömningen ska vara A. I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för ponny och ryttare för kategori C och D med beaktande av bestämmelserna i TR I avseende ”oproportionerligt
ekipage”. Ponny som tidigare under tävlingen/meetinget startat i avd B får inte starta i avd A.

Jag tolkar det som att även om man är 25 år så får man starta en c eller d-ponny i avd B trots att denna ponny kanske är 15? Tolkar jag rätt då? Personligen tycker jag att det skulle vara underbart om så är fallet.

Sv: tolkning av nya reglerna

tolkar det på samma sätt som dig att ålder på varken häst eller ryttare spelar ngn större roll i avd B så länge det är propotionerligt (stav??)

ja så skulle jag också tolka det, om det inte står någon annanstans hur gammal ponny som går avd B är?? för förut var det ju tom 6år..

Jag tolkar det som du. Det har ju varit så några år att man fått starta i avdelning B med uppklassad ponny om ryttaren haft rätt ålder. Det här känns som en förlängning av det.
Rätt kul, då kanske en annan kan få lite tävlingslängtan stillad på Cinna då. Även om det inte blir några omhoppningar :cry: :angel:

Min första reaktion av detta är att det borde bli fruktansvärt orättvist mot ungponnyerna om dom ska tävla mot hästar som kanske gått msv innan.. :confused: .. Men visst är det bra att vuxna isf skulle få tävla ponny längre! det har jag väntat på sen jag blev för gammal då jag inte kan/vill släppa ponnyerna :p Men det borde finnas en speciell klass för vuxna då och en speciell för ungponnyer. eller?

kl*

Tolkar TS regeln som ni andra, och det hade varit jätteskoj om man fått tävla ponny i ponnytävlingar fast man är över 18 år.

Hur fungerar det med prisutdelningar och placeringar med mera om man rider avd B?
Är det separat eller ingetdera? någon som har koll? :banana:

Låter ju kanon om man fick tävla ponny i avd B som vuxen :banana: . Hoppas nu att dom även kan göra samma sak när det gäller B-ponny.

Det jag tycker verkar konstigt är att man inte får starta avd A efter att man startat avd B på samma meeting. Jag menar om jag tex rider LB, LA första dagen å då rider avd A i LB och avdelning B i LA då tycker iaf jag att men borde få starta avd A i LB nästa dag..

Fast denna regel kanske inte gäller de "vanliga" ungponnyerna utan endast de övriga? För en ungponny måste ju kvala för att starta avd A och man kanske tex endast har kvalat i LB men ej i LA...

Åh, kanske man då kan få larva runt på några avd B med gamla ponnyn? :D Hade ju varit superkul! :banana:
Kan de inte införa det i dressyren också? :angel:

Åh såg nu att dom hade ändrat för storhäst oxå..

"Alla ekipage har rätt att starta i avd B"

Det kan ju faktiskt vara bra när man ska debutera i en ny klas. slipper man tänka på omhoppning och motståndarna lika mycket.

Min första reaktion av detta är att det borde bli fruktansvärt orättvist mot ungponnyerna om dom ska tävla mot hästar som kanske gått msv innan.. :confused: .. Men visst är det bra att vuxna isf skulle få tävla ponny längre! det har jag väntat på sen jag blev för gammal då jag inte kan/vill släppa ponnyerna :p Men det borde finnas en speciell klass för vuxna då och en speciell för ungponnyer. eller?

avd B går alltid i bedömning A, vilket innebär att alla på lägst antal fel är likaplacerade och får rosett.

avd B går alltid i bedömning A, vilket innebär att alla på lägst antal fel är likaplacerade och får rosett.

Ok. så då söker man ponnylicens till ponnyn då och startar i avd B fast man är över 18?
sedan placeras man efter antal fel och får rosett eller så om man är felfri?
Ursäkta att jag frågar men jag har inte kommit in i tävlingsregler och så ännu :crazy:
Får väl ta och köpa mig en TR. :idea:

japp det stämmer de med Lägst antal fel få rosett. så blir det inga nollor så får de med 4fel rosett också. o i vissa ganska få fall kan man få det på 8 fel också...

Är det sant alltså att man får tävla ponny efter året att man fyller 18 fast att de är en äldre ponny? :D Då skulle jag bli extremt glad :) Detta är nämligem mitt sista ponny år o de är iår som hon är som bäst och vi kan komma frammåt :) Så om det är så skulle jag verkligen jubla :P Hehe!! Eftersom man är så kort så man passar bättre till ponny ;) Hehe..

Nån som kollat upp detta med Ridsport om det verklugen är såhär? :)

Min första reaktion av detta är att det borde bli fruktansvärt orättvist mot ungponnyerna om dom ska tävla mot hästar som kanske gått msv innan..
Jag tror inte att det finns någon som skulle bry sej om att tävla en duktig MSV ponny i avdelning B. Avdelning B startar man med unghästar och hästar som behöver ridas till. Dessutom är det ju ingen som "vinner" utan det är ju mer eller mindre bara en clear round i avd B.

Jag tycker att det är ett bra initiativ, då mindre vuxna kan utbilda och rida ponnier som är äldre än 6 år.

haha, vet inte hur jag tänkte när jag skrev mitt förra inlägg menmen, man kan inte vara på topp jämt ;)

Men, med andra ord så får jag tävla mina för "gamla" ponnyer också i år? Det skulle ju vara jättebra å roligt!

Kul, men...ännu virrigare i sekretariatet eftersom förvånansvärt många inte vet vilken avdelning de ska starta i! Och när man påpekar att de själva gjort anmälan över internet säger de oftast att datorn sorterat dem fel. Tänk vad många "felsorterade" det ska bli nu...

Åh såg nu att dom hade ändrat för storhäst oxå..

"Alla ekipage har rätt att starta i avd B"

Det kan ju faktiskt vara bra när man ska debutera i en ny klas. slipper man tänka på omhoppning och motståndarna lika mycket.

Håller med.
Det kan också bli billigare om man startar avd B när man går upp en klass. :idea:
Inte så dumt när man har en fälttävlanshäst som inte går att "snabba" på i omhoppningen och tiden nästan aldrig räcker till för placering. :)
För min tolkning är att om jag startar 120 avd A får jag starta 130 avd B. Däremot inte tvärtom.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Hej! I helgen red jag en Reg. 110 bed. A. Klassen efter min var en 120 bed. A. Tävlingsveterinär var på plats men då jag är lärd att...
Svar
16
· Visningar
10 338
Senast: Lady_S
·
C
Dressyr I mitt distrikt har det precis varit dressyr DM både för ponny och storhäst. Tyvärr är många ryttare missnöjda med reglerna och det har...
Svar
9
· Visningar
2 756
Senast: Lady_S
·
Hoppning Är det någon som vet hur många ekipage som kvalat till ponny SM i år efter att de nya reglerna har införts? Själv tycker jag att...
Svar
5
· Visningar
1 576
Senast: skjona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur