Tolkning av blodprov

puppan2

Trådstartare
Finns det någon vänlig själ här som skulle kunna ge en indikation på om nedanstående blodprovsvärden tyder på en infektion?? Eller kanske något annat??

Värden utanför gränsvärdena:
WBC - 4,7 (skall ligga mellan 5-10)
MCH - 19,2 (skall ligga mellan 13-19)
RDW - 14,5 (skall ligga mellan 21-25)

HGB, HCT och MCV ligger nära högsta gränsvärdet (men inom gränsen).

Under WBC Flags:
#LYM - 1,1 (gränsvärden 1,2-3,2)
#MON - 0.1 (gränsvärden 0,3-0,8)

Resten ligger inom normalspannet.

Tyvärr är det rena grekiskan för mig :o. Får svar på måndag men är lite nyfiken redan nu :angel:.

Sv: Tolkning av blodprov

WBC = vita blodkroppar
MCH = vet inte vad det heter på svenska, men mängden hemoglobin per blodkropp typ
RDW = beräknat mått på variationen i de röda blodkropparnas volym enligt min fusklapp

LYM = lymfocyter och MON = monocyter, det är olika sorters vita blodkroppar, båda spelar en ganska stor roll i immunförsvaret, apparaten 'flaggar' för de värdena.

Lite mindre grekiska nu kanske, dock vill jag inte 'gissa' utefter dem, men kikade i gamla papper här, och när det varit låga vita har det varit virus, infektion har gett höga vita. Dock kanske det inte alltid är så, dessutom har du ju de andra värdena som avviker.

Sv: Tolkning av blodprov

Tack Alex :).

Talade med vet. idag och WBC't är kanske lite väl lågt vilket kan tyda på virus (precis som du skrev). Men å andra sidan så vet jag inte vad han brukar ha i normalfallet. Han låg på 5.1 på ett tidigare blodprov för två år sedan. Inget alarmerande alltså men skall ta det lugnt ett tag och känna efter hur han känns.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka