Sv: Tolka!

Man flyger inte så högt om det är en shettis man tolkar efter, lite svårt att få upp tillräckligt med fart nämligen.. ;)

Nej snowboard ska det vara i sånna fall! Fast vår lilla kulle här nära är inte speciellt rolig att åka snowboard i, bättre med skrana där! (Tar kanske 10 min att ta sig från botten av backen till toppen med världens uslaste liftuppfinning kanske 100 meter och sen 10 sekunder att åka ner. Sen måste man ta fart från toppen av backen för att ta sig uppför krönet till lifen igen. Inklusive på och avspänning av brädan...)

Jo jag fattar vad du menar! Min häst är bara grymt skum (tex när han hade en slipmaskin i munnen var han bara nyfiken på vad det var som hände, när jag nös höll han på att hoppa ur skinnet!!:eek: ).
Skrana gick aldeles super fast vi körde på banan och då glider man ut lite i svängarna så man måste styra lite där bak, men åker man i skogen är det ju perfekt. Måste vara mjukast för rumpan ju!!

Nora skrev:
Nej snowboard ska det vara i sånna fall! Fast vår lilla kulle här nära är inte speciellt rolig att åka snowboard i, bättre med skrana där! (Tar kanske 10 min att ta sig från botten av backen till toppen med världens uslaste liftuppfinning kanske 100 meter och sen 10 sekunder att åka ner. Sen måste man ta fart från toppen av backen för att ta sig uppför krönet till lifen igen. Inklusive på och avspänning av brädan...)

Nä, jag syftade på att köra teknikbanan med hästen, alltså bruksridning för både häst/ryttare och den som tolkar efter. :D
Inte vanlig skidåkning :p

Det har jag aldrig hört om tidigare men det låter ju skitskoj!! Berätta mer!! Skulle kunna anordna KM i det eller nåt!! Man måste ju få nåt spännande att sikta in sig på nu på vintern!!

Nora skrev:
Det har jag aldrig hört om tidigare men det låter ju skitskoj!! Berätta mer!! Skulle kunna anordna KM i det eller nåt!! Man måste ju få nåt spännande att sikta in sig på nu på vintern!!

Nä, det är nog en special grej som Jämtlands Fjordhästförening brukar ha kört på en insjö is :D
Brukar vara det + typ precisionskörning med timmersläpa med mindre lass på + tolkningsteknikbana + galopprace med och även utan tolkare.
Så där lagom oseriöst så det blir avslappnad stämning.

Ska ta en flummar kväll med karln ikväll så ska vi se om vi kan dra oss ordentligt till minnes vad det var för hinder i det hela. Återkommer.

Kan inte någon lägga in en bild på en skrana?
för de som inte riktigt vet hur de ser ut och hur de funkar:o :p

116_1660.jpg

tva%20skranor.jpg

Det där såg ryskligt kul ut:)

måsta skaffa mej en och ta mej till närmsta pilkabacke! hehe
(så fort snön kommer tebax vill säga:cool: )

Jag bukar tolka efter mitt fullblod :D Hade väl tömkört sammanlagt 10 gånger första gången jag provade med pulka :D

Jag gjorde så att hon fick vänja sig med ha en pulka bakom, dvs jag red och hade pulkan i longerlina bakom mig :D
Sen gick jag vidare till att tömköra henne, och jag drog pulkan.
Kombinera detta med att "dra" i henne, så hon fick känna tyngd.
Tillslut lånade jag en unge och satte i pulkan så vi kunde träna att svänga och liknande :D

Numera gör jag bara så att hon får känna lite på tyngden och hälsa på pulkan lite, sen sitter vi upp och kör :D (Jag rider, en åker)

Kom på att vi har tolkat med ett bildäck oxå. Sätter fast en svängel och iväg! Detta gjorde vi på ridbanan utan snö när vi höll på att köra in en häst som behövde påminnas om körningens fröjder. Man kanske ska testa i snön istället?

vilse skrev:
Tillslut lånade jag en unge och satte i pulkan så vi kunde träna att svänga och...

ska oxå leta upp en unge för lån någonstans så jag kan "tolka in" mammas häst!;)

men hur funkar dt där med tolkningen när ingen sitter på? knäpper ni fast er i hästen då?
har bara kört skidor efter hunden vilket var riktigt kul. och eftersom hästarna är snälla och inkörda tänkte jag testa tolka lite för min egna skull.....hehe...

Till hundarna använder jag en sele med en bred ryggplatta för att det ska bli bekvämt, ska man ha panikhake eller nåt sen så man snabbt kommer ifrån om man trillar omkull? vill ju inte bli släpad :crazy: hunden är ju mer lyhörd på röstkomandon.

vad använder ni för utrustning till er själva? (inte hästen nu)

och sen vill jag bara tipsa om hur kul det är att åka pulka bakom hästen :)

FrittePower skrev:
men hur funkar dt där med tolkningen när ingen sitter på? knäpper ni fast er i hästen då?
har bara kört skidor efter hunden vilket var riktigt kul. och eftersom hästarna är snälla och inkörda tänkte jag testa tolka lite för min egna skull.....hehe...

Till hundarna använder jag en sele med en bred ryggplatta för att det ska bli bekvämt, ska man ha panikhake eller nåt sen så man snabbt kommer ifrån om man trillar omkull? vill ju inte bli släpad :crazy: hunden är ju mer lyhörd på röstkomandon.

vad använder ni för utrustning till er själva? (inte hästen nu)

och sen vill jag bara tipsa om hur kul det är att åka pulka bakom hästen :)

När jag tolkar utan att någon rider (vilken jag måste göra, har ingen passlig shettisryttare..) så håller jag själva draglinorna i ena handen och tyglarna i den andra. Det funkar utmärkt när man väl får in "knixen". :D

Använder små miniskidor när jag tolkar. Är relativt lätt att stå på.
Puttar in en bild från dagen också.

JQINQSENEMNNO.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 330
Senast: iliedtoday
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur