S

smiling_sun

Hur lär man en häst att bli tolkad? Vad använder ni? Pulka, skidor? Vill nämligen tolka min unghäst i vinter, tror det skulle va bra för han och jag tömkör ända 5 dagar i veckan så det skulle vara kul att variera med lite tolkning!

Sv: Tolka!

Tolkning är ju ingen överkurs, så det är väl bara att testa. En väl tömkörd häst regerar ju inte på linor på bakbenen eller om rumpan.

När jag tolkar så använder jag min brösta som hör till selen, eller en tolksele som man kan köpa på de flesta hästsportbutiker. Långa linor, minst 10 meter, för säkerhetens skull.

Pulka funkar rätt bra, skrana mindre bra om det är på en väg med dike :) och bob /snowracer funkar nog bäst för där kan du styra o bromsa lite. För dem som kan och orkar så är snowboard eller "skidor" väl kul. Själv har jag aldrig stått på ett par skidor.

Hur gammal är unghästen? Varför skulle det vara bra för honom? *nyfiken*

//jenny

Ok, kanske ska sätta på öronluva med bommul? Han är inte känslig för linor mm på benen, det är väl mer ljudet då... Han är 4 år (5 till nyår) och har ryggproblem och lite problem med bakdelen så jag tömkör för att sätta muskler så jag kan börja rida lite mer! Då tänkte jag att man ibland kan tolka istället för att tömköra! :)

Har du aldrig stått på ett par skidor människa?! Det måste vi göra något åt!!

Snowboard blir nog bara mest jobbigt för man behöver ju lite fart för att det inte bara ska bli ett hårt styrketräningspass.
Slalomskidor är ju mer bekvämt.

Idag tolkade vi med skrana på banan (den är stor och det var mörkt) första gången och det var inga problem. Vi visade bara upp skranan ordentligt innan. Han vart lite lugnare när han fick dra! Och hör och häpna Danne galopperade!! :banana: Det var skitskoj tyckte vi alla.

Jag tror inte det behöver vara några större problem för er bara ni är försiktiga i början och va i alla fall tre stycken.

Jag skulle vänja hästen med ljudet istället för att döva den med bomull!
Dra något som låter liknande när du går med hästen, några gånger så att den vänjer sig vid ljudet. Låt någon åka skidor bakom/bredvid, utan att skidåkaren sitter fast i hästen.

Lotta

Skrana är en snöglidande madrass. Alla ungar här har en sån.. Jag fick lära mig det här uppe i norr :) Hemma finns inte ens skranor. bara pulkor o snowracer.

haha...den ultimata utförsåkningsuppfinningen!! Madrass kallas det väl (felaktigt:D ) av sörlänningar. Skrana är det riktiga ordet ;)

Ultimata? Kan du kontrollera en sån tingest? Har använt den efter hästen och huu. ok, det var kul iallafall.. :rofl: mellan dikesåkningarna. Nästa vecka ska vi köra med snowracer efter Donna. Kanske ska filma med!

/jenny

Nora skrev:
haha...den ultimata utförsåkningsuppfinningen!! Madrass kallas det väl (felaktigt:D ) av sörlänningar. Skrana är det riktiga ordet ;)
Jasså:D
Fast jag har aldrig hört skrana på det, tror att det mest kallats åklapp eller näe, vet inte ens om jag hört något namn på sånna och då är jag ändå grymt barnsligt förtjust i det.

Nu blev jag ju tok åk sugen men det är ju för lite snö:eek:

Den ultimata utförsåkningsuppfinningen, alltså ska man åka utför med den, ner för bräntberget :D Jag har inte provat tolka med nåt annat bakom häst men jag tycker det funkade superbra!!

Åh, nu när jag såg den här tråden börjar jag längta efter mer snö - åkte pulka efter min shettishingst förra vintern, var så skoj :D

Jag ska tolka med min d-ponny för första gången nu till helgen om nu snön vill ligga kvar och för hoppningsvis komma lite mer så det blir pudersnö:bump:

Ska bli väldigt kul! längtar!:bump:

har bara tömkört henne tidigare. ska använda miniskidor det tycker jag är riktigt roligt! får se om hästen tycker det!

en kompis till mej har använt snowracer innan när hon har tolkat med sin häst...hmmm det skullle va kul o prova:)

det därt med skrana låter intressant! har aldrig hört det innan!

Det ska bli minusgrader i hela landet mot helgen tror jag att jag hörde!! Det är nu man är glad att man bor norrut:D

Då blir jag riktigt glad! :D:D:D
en massa snö nu på det!! oouiii!

*hoppas och längtar*

Min häst(dock inkörd) var det bara o börja åka efter, han var 4 år första gången han fick en pulka bakom sej, har även haft skidor bakom. Han tycker det är jätte kul.

Men min kompis o jag skulle tolka efter hennes travare, hon var oxå 4 år då. Hon var ju inkörd men inte kör på nått år.
En helt annan reaktion fick vi där. Hon tyckte det var jätte läskigt.

Så mitt tipps är: Visa pulkan när du håller i den o låt hästen nosa/undersöka den, sen drar du pulkan framför hästen(som någon annan leder) så den ser vad det är som låter, sen börjar du sakta sakta in så du kommer på sidan o till slut är du bakom.
Tycker h*n att det är jätte läskigt kan man ju få gå framför rätt länge o sakta men säkert gå bakåt.

Men sen en smart grej e att lägga godsaker i pulkan som h*n kan få äta ur, då blir den ju super trevlig den där pulkan.

Lycka till// Nikki

Min häst tyckte det var läbbigt att ha skranan framför sig men bakom var inga problem!! :D

Nora skrev:
Min häst tyckte det var läbbigt att ha skranan framför sig men bakom var inga problem!! :D

Tanken med det jag skrev var att den skulle få se föremålet o ha möjlighet att kunna gå ikapp det o nosa.
Men alla hästar är ju olika.

Går det lätt att tolka med en skrana?
Låter som att det borde vara lättare då den inte har några räfflor.

Nora skrev:
Den ultimata utförsåkningsuppfinningen, alltså ska man åka utför med den, ner för bräntberget :D Jag har inte provat tolka med nåt annat bakom häst men jag tycker det funkade superbra!!

Nä skojigast är med skidor och så köra en teknikbana (typ bruksridning) men små hopp och liknande, DET är kul!!! :D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 330
Senast: iliedtoday
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka