Tolka höanalys...

A

Amarone

Har precis fått en analys av höet som jag köpt i år.
På pappret så står det som två kolumner med smb rå protein, energi, kalcium osv. men olika värden i dom båda kolumnerna fast för samma sak T ex Kalcium värde i första kolumnen: 2,1 g/kg foder
o i andra: 2,5 g/kg foder.
Vilket värde användar jag när jag ska räkna ut foderstaten.:confused:

Hoppas att någon förstod min virriga text....
Är nybörjare när det gäller höanalyser....

Sv: Tolka höanalys...

I de analyser som jag gjort så har värdena stått dels relaterat till kg-ts (torrsubstans) och dels relaterat till kg-foder. Dvs det ena värden gäller när du räknar på 1 kg av ditt hö (faktisk vikt) och det andra om du räknar per kg torrsubstans (=vattenhalten borträknad).

Sv: Tolka höanalys...

Ja, nu ser jag att så är det!
Tack så mycket!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 580
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka