Tolka analys!

frittan

Trådstartare
har letat här i forumet efter tips på hur man ska tolka analysen av höet och om det finns någon sida där man får hjälp att räkna ut en foderstat?

eller kanske rentav nån här som förstår sig på sånt?

har fått hem analysen, men jag förstår inte så mkt, mer än att det är för lite protein i fodret!!

Sv: Tolka analys!

värdena står ju i både per kg Ts och per kg foder. Det är per kg foder värdena du ska kolla på.
Finns tabeller av vad medelhästen äter, men det är inget man kan följa blint, de är mer riktmedel en häst kan ha större behov lr mindre behov.
Vad har du för värden ?

värdena står ju i både per kg Ts och per kg foder. Det är per kg foder värdena du ska kolla på.
Finns tabeller av vad medelhästen äter, men det är inget man kan följa blint, de är mer riktmedel en häst kan ha större behov lr mindre behov.
Vad har du för värden ?

Okej, torrsubstansvärdena kollar man inte alls på eller? Vad innebär de värdena?

Per kg foder har jag dessa värden:

Smältbart råprotein 23g
Energi, foder 8.4 MJ
Kalcium 2.8g
Fosfor 1.7
Magnesium 0.9
Kalium 11.1

Om jag har fattat det rätt så är det något högre energi än rekommenderat och för lite protein. Tolkar jag rätt? Har aldrig gjort analys eller tolkat en sådan innan :crazy:

Hästen äter nu som kraftfoder Hippo Bas Harmoni (havrefri müsli) och betfor.

Är het, ej tjock men tunn över revbenen (troligen pga proteinbristen)

de andra hästarna i stallet som äter samma mat är dock normalbyggda, eller feta :eek: :confused:

Du har en kvot på 2,7... rekommenderad kvot är 6... Kvoten är protein/energi.
Nu säger dock inte kvoten allt men det kan ge en hint på vad för typ av foder du behöver komplettera med.
Detta innebär alltså att du har väldigt lite protein i förhållande till energi. Så jag skulle räkna ut en foderstat med lagom mängd grovfoder (minst 1 kg ts/100 kg häst för att tarmarna ska fungera, helst betydligt mer än så) så att det ger lite överskott på energin (för att få mer hull på din häst som kanske är lite svårfödd). Sen komplettera med protein, tex lusern (också grovfoder) eller sojamjöl om du behöver komplettera med mkt protein.
En sån typ av häst som du har mår förmodligen bra av att äta stor mängd grovfoder och så lite kraftfoder/spannmål som möjligt. Kanske du kan prova fri tillgång?

Du kan räkna ut exakta foderstaten på tex hippocampus.

Hur fick du fram den där kvoten? Hänger inte med där :confused:

Han äter nu 10kg hö, bör jag öka på den ännu mer?
Och ge mindre kraftfoder?
Ska jag ta bort muslin helt eller?

Hur fick du fram den där kvoten? Hänger inte med där :confused:

Han äter nu 10kg hö, bör jag öka på den ännu mer?
Och ge mindre kraftfoder?
Ska jag ta bort muslin helt eller?

Protein/energi. Alltså 23 delat på 8,4. :D
Vet inte vad du bör göra med foderstaten. Personligen föredrar jag en större mängd grovfoder och att skippa kraftfoder så långt det går. Och att proteintillskottet kommer från lusern, som är skonsamt.

Protein/energi. Alltså 23 delat på 8,4. :D
Vet inte vad du bör göra med foderstaten. Personligen föredrar jag en större mängd grovfoder och att skippa kraftfoder så långt det går. Och att proteintillskottet kommer från lusern, som är skonsamt.

jaha nu hänger jag med hur du fick fram det :idea: matte var inte min starka sida :D

okej, så hur mkt grovfoder hade du gett och hur mkt lucern för att det ska bli en bra foderstat?

Beror på vad du har för häst. Vikt, lätt/svårfödd, arbete, ålder mm.
Till min (9årig normalfödd vbl, "lätt" arbete, 550kg) skulle det (enligt tabell) bli lagom med ungefär 12 kg hö och 3 kg lusern. Då är proteinbehovet täckt och energin blir på överskott.
I slutändan handlar det ändå om att kolla på hästen, är den fet eller mager, har den muskler (som den borde ha), bra i magen, blank hårrem...

Sen tillkommer mineraler... Det kan behövas mineraltillskott till din foderstat. Och du ska nästan alltid ge selen!

Är ju lågt proteinvärde, skulle använda lusern för att få upp det, om hästen är mager nu skulle jag nog ge fri tillgång på hö nått kg lusern. 10kg hö är inte så mkt för en stor häst (om det är en stor häst du har?)
Mitt varmblod som fick proteinbrist hade fri tillgång på hösilage med ts på 68% med bättre proteinvärden än vad du har och han åt ca 20 kg/dygn, han ganska liten vägde 500 kg. Han fick även krafft protein för att han skulle få isg mer protein, gav först lusern, men han gillade inte det...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
755
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka