manhattan_2006

Trådstartare
Sitter och räknar ut foderstat på hippocampus och tydligen så blir det för lite selen i foderstaten står att jag ska ge mineralfoder men det är redan för mycket kalcium, fosfor och magnesium. Tänkte då att jag kan ge selen. Men vart får man tag i det? Brukar man inte bara behöva ge i vissa fall dräktiga ston selentillskott?

Sv: tokosel?

tokosel köper du receptfritt på apoteket och det står på burken hur mycket du ska ge en gång i veckan (alltså inte varje dag)..

Alla hästar behöver selen, är det underskott i foderstaten ska man ge extra..

har så konstiga värden på höet i år det blir för mycket fosfor i foderstaten jag kan ju inte minska det på något sätt. Finns det något kraftfoder som innehåller väldigt lite fosfor eller inget alls?

ja, grejen är den att alla hästar har ett normalbehov och om det är underskott av selen i grovfodret så behöver alla hästar tillskott av selen.. men alla har ju olika grovfoder..

betfor innehåller väldigt lite fosfor om man jämför med många kraftfodersorter som nästan alla innehåller normala nivåer.. sen beror det ju på om du behöver ge kraftfoder också och hur mycket du behöver ge..

sedan ska du tänka på att foderstatsberäkning inte är exakt vetenskap och hästen mår inte dåligt av 10-15% mer eller mindre av en mineral..
du kan köpa alla mineraler separat på burk om du bara behöver tillsätta enbart en mineral, bör finnas på granngården etc..

har ditt hö samtidigt låga kalciumvärden och proteinvärde kan du lägga till lucern som är väldigt kalciumrikt men som innehåller lite fosfor..

nu skriver jag lite hattigt men kommer på nya "lösningar" allteftersom, välj en lösning som passar bäst :)

problemet är att det är överskott på alla mineraler utom just selen men samtidigt så får man ju inte veta hur mycket selen grovfodret innehåller när man gör analys så egentligen vet jag inte om det är underskott på selen. Foderstaten beräknas ju bara på det lilla selen som kraftfodret innehåller. Problemet är att jag ger min häst 16 kg hö och vill absolut inte minska den givan och ger 2 kg kraftfoder, därför blir det överskott på allt men hästen är inte fet utan perfekt i hull. Hon är nog lite svårfödd kanske borde räkna på det istället för normal så kanske det stämmer bättre.

ok, i normalfallet så innehållet svenskt grovfoder alltid för lite selen, om man jämför med t.ex hollad och tyskland där jordarna är väldigt selenrika..

så om du ger ett tillskott på selen 1 gång i veckan kommer du inte att komma upp i en toxisk nivå då denna är 30x normalbehovet..

det verkar som att din foderstat är bra i grunden och du bör fortsätta på den, överskott av minralerna gör inte så mycket sålänge behoven är täckta, och i synnerhet gör det inget sålänge mineralerna kommer ifrån grovfodret..
men köp selen och ge normal veckodos du :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka