Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Eftersom det iprincip inte existerar i svenskt hö, så borde väll alla hästar äta det?
Är det receptbelagt fortfarande (priskillnad annars?)?
Ngn sa att Selen måste kombineras med E-vitamin för att det ska tas upp i kroppen o ge ngn effekt, stämmer det?
Jag vet inte om det är receptbelagt men de flesta mineralfoder innehåller väl ändå både e vitamin och selen? Jag köper mineraler från kvarnbyfoder och det innehåller rätt mängd selen i alla fall enligt hippocampus foder program. Jag har faktiskt inte koll på om det innehåller rätt mängd e vitamin också, men det hoppas jag.
Det är recpetfritt som någon sa. Dock tror jag att det är tvärt om - att Selen behövs för att kroppen ska kunna tillgodose sig alla viktiga vitaminer och sånt. Men är inte säker.
Det är så att e vitamin måste till för att selen ska tas upp- men e vitamin finns det i foder så det får de i sig, det är selenet som inte finns om det inte är tillsatt.
Ja selentillskott måste alla hästar i Sverige få eftersom det inte finns i svenskt grovfoder.
Men det betyder inte att man måste ge just Tokosel. Selen och E-vit finns berikat i alla mineralfoder idag samt i de flesta färdigfoder (dock i de sistnämnda måste man ge rätt många kilon innan man kommer upp i tillräcklig mängd).
Tokosel finns för att ibland har det aktuella grovfodret redan höga mineralvärden så att inget helmineralfoder behövs. DÅ är Tokosel det enda man behöver ge för att tillgodose selenbehovet (och E-vit).
Tokosel ÄR både selen+E-vit. Därav namnet "Tokosel" vilket kommer av tokoferoler (e-vit) och selen.
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
Foder & Strö Nu blir ju detta väl långt från din ursprungsfråga men till viss del kan man ju kompensera för bristerna i grovfodret. Till äldre hästar...
Hästhantering Det är ganska vanligt att unga hästar har en period när de blir lite stökiga. Ofta när de börjar hitta balansen under ryttare och blir...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.