D

Dumle

För hovar, mer hull och kan köpas på granngården?
jag hörde det idag och är väldigt osäker på om det är sant, är det riktigt?
är det receptbelagt? finns det något liknande som inte är det?
vad innehåller det? vad är det bra för?
är det farligt att ge ca 0,5msk per dag? (det är väl rek. 11g/veckan?)

dumle
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tokosel

tokosel är väl selen och e-vitamin. Jorden i sverige är selenfattig och e.vitamin behövs för att ta upp selen om jag inte minns fel. Det är nog inte receptbelagt om det säljs på granngården men jag vet inte om det gör det. Jag vet heller inte om du kan ge så mkt som en halv msk per dag, det låter mkt. Det måttet som är i förpackningen är väl dosen för en vecka... det var ett tag sen jag gav tokosel så jag minns inte riktigt, men att överdosera lär inte vara bra
 
Sv: Tokosel

Någon har skämtat med dig tror jag.

Selen behövs för normal ämnesomsättning i kroppen. Man kan jämföra det med ett rostskyddsmedel Det förhindrar att de små beståndsdelarna i kroppen oxideras och härsknar och är nödvändigt för en normal utveckling av fostrets muskler. I för stora doser är det mycket giftigt och har använts som mordvapen.

Rek minibehovet av selen är 0,2 milligram per 100 kg häst per dag. För en 400 kg häst alltså 0,8 mg.

Risk för förgiftning uppstår inte förrän över en dos av 6 mg per 100 kg häst per dag.Alltså 24 mg per dag för en 400 kgs häst. Dosmåttet (ca en mattsked) rymmer 11 gram och är en veckodos (om än väl tilltagen) för en 400 kg häst.

Skulle du ge ½ dosmått = 5-6 gram per dag skulle du snabbt komma upp i toxisk dos. Då får du garanterat fula hovar. Det blir tyvärr mer vanligt med selen”förgiftade” hovar då hästägare inte tänker på att räkna ihop mängden selen i olika selenberikade fodermedel.
 
Sv: Tokosel

tokosel är inte receptbelagt!! Det är bara att gå in å köpa på atg.. de skriver inget recept på det. Däremot vet jag inte om det sälja på lantmanna.. det är väl bara gå in å se efter..
 
Sv: Tokosel

peter_lundin skrev:
6 g per dag ger 2,4 mg selen vilket är alldeles för mkt men fortvarande bara 1/10 av toxisk dos.
PL

Ja visst blir det 2,4 och inte 24 mg som min huvudräknare fick det till! Dock inte bra att ge så mycket heller.
Man har börjat observera en del långtidseffekter på däggdjur som i månader/år supplementeras med bara litet över rekommenderad maxgiva.

Har sett några fall av hovsjukdom i södra Sverige där man bedömde att den enda orsaken kunde vara översupplementering av selen.
 
Sv: Tokosel

Ja jag fick då mitt tokosel utskrivet av vet och fick hämta ut det på apoteket... Men om man får ett preparat direkt ur vet's hand kanske det räknas som att det är utskrivet ett recept? Man kan ju få ex. penovet direkt i handen om vet. är ute på besök... :confused: Någon som vet?

Till trådskrivaren: Jag tror att någon skämtat med dig... Jag ger min pålle ½ mått i veckan... Tokosel är väl mer till för muskelproblem? Jag fick mitt efter att min haft korsförlamning.
 
Senast ändrad:
Sv: Tokosel

enligt fass, så är inte tokosel receptbelagt! men man kan få det på recept, och då blir det billigare.. gå och läs på:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19631127000031&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Där står det man behöver veta om Tokosel!

När du går till vet. å ber om att få tokosel, så får du ju det, utan att de har tittat på hästen. men du kan ex. vis inte gå dit å säga "Hej, jag skulle behöva lite finadyne eftersom min häst verkar ha ont i benet.." eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Tokosel

Det var en nyhet som jag missat, i Fassvet för 2005 står Tokosel fortvarande som receptbelagt men nu står det helt riktigt som receptfritt. Även tidigare var det lätt att få Tokosel utskrivet.
PL
 
Sv: Tokosel

OK, det besvarade frågan!
Carran82 skrev:
När du går till vet. å ber om att få tokosel, så får du ju det, utan att de har tittat på hästen. men du kan ex. vis inte gå dit å säga "Hej, jag skulle behöva lite finadyne eftersom min häst verkar ha ont i benet.." eller?
Fast det är ju ändå lite skillnad på ett fodertillskott och ett smärtstillande preparat... Jag har varit med om veterinärer som skrivit ut tokosel utan att se hästen.
 
Sv: Tokosel

Vad är det för problem som kan bli med hovarna? Jag ger min pålle tokosel en gång per vecka, efter veterinärs inrådan, efter misstänkt början till korsförlamning och hovproblem har jag inte fått nån info om...
 
Sv: Tokosel

Ja, det är klart det är lite skillnad på fodertillskott å smärtstillande, men jag tog det bara som ett exempel.

Jag har varit med om veterinärer som skrivit ut tokosel utan att se hästen.

Hmm.. var det inte det jag skrev??
 
Sv: Tokosel

*dumma jag* suttit för länge framför datorn, trötta ögon... :smirk: kommer inte ens ihåg vad jag ville ha sagt... Dags att ta en paus? :D
 
Sv: Tokosel

Trampe skrev:
Vad är det för problem som kan bli med hovarna? Jag ger min pålle tokosel en gång per vecka, efter veterinärs inrådan, efter misstänkt början till korsförlamning och hovproblem har jag inte fått nån info om...

Vid selenförgiftning – inte så ovanligt i de delar av världen där det finns mkt selen i jorden- kan hästarnas hovar falla sönder, de blir mjöliga och ihåliga.

Vid den rekommenderade dosen finns ingen sådan risk. Inte heller vid kort tids lätt överdosering.

Men om man ger selen över rekommenderad max dos under lång tid finns en risk för att selen ackumuleras i kroppen efterson en del av det tillförda selenet tar lång tid på sig att försvinna ur kroppen och då kan det bli för höga samlade halter som då först syns på päls och hovar. Det är troligen orsaken till att man kan se kronisk selenförgiftning i områden med låg selenhalt i jorden.
 
Sv: Tokosel

Som sagt verkar det vara någon ändring som gjorts nyligt...
Sälja inte hos lantmanna iaf, men är det nu inte receptbelagt längre så kanske det bli så i framtiden att det säljs där?
 
Sv: Tokosel

Det har varit receptbelagt fram till alldeles nyligen, tydligen.
Så det var inte lätt att veta.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 253
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp