Tokigaste klagomålet/förfrågan på jobbet?

"Jag vill reklamera de här skorna!" *slänger upp ett par väldigt skitiga grusiga skor på disken*
"Aha, Hej. Vad är det för fel på dem?"
"Du ser ju! Sulan här framme är helt nersliten!"
"...Ja.. När köptes de?"
"I Augusti, MEN ALLTSÅ, de är ju KNAPPT använda!"
"Så du köpte dem för över 8 månader sedan..? Och vill reklamera dem nu, för att de är slitna?"
"Ja, sulan ska väl ändå inte se ut så här efter bara ett par månaders användning!!!"
"Jo.. Sliten sula är inte ett reklamationsärende, tyvärr"
"FY VAD DÅLIGT, JAG VILL PRATA MED DIN CHEF!!"
"Jepp, det är jag, hej :):):)"
"Ah men då vill jag ha det skriftligt av dig att du VÄGRAR reklamera de här skorna"

Gav kund en handskriven lapp där jag skrev att jag inte tog emot skorna, vad nu kunden tänker att han ska göra med den. Det var alltså ett par barnskor i lägre prisklass som hade används hela vintern och såg riktigt slitna ut, väldigt tydligt att de använts en heeeeel del!

Vi får in många reklamationer som är helt galna, folk tror att bara man kommer in och är lite tjurig så tar vi emot det och de ska få nytt. Knappast om det är mig de råkar prata med :D
 
Åh, den har hänt mig också. Den typen av personer tycker jag mest synd om dock.

Påminner mig lite om en person som blev irriterad på avgiften vi tog ut för att kontrollera dennes avlopp.

Medborgare: "Ni måste ju informera om att det kostar pengar"
Jag: "ja, men det står i den information vi skickat ut"
Medborgare: "Det har inte jag sett. Det måste ni göra tydligare!"
Jag: "Vad tråkigt att du missat det. Det står ändå på flera ställen i både första och andra brevet vi skickat. Har du något förslag på hur vi kan förbättra oss?"
Medborgare: "Ni kan skriva det i rött."
Jag: "Absolut. Jag tar med mig det..."

Bara ett av otaliga liknande samtal förvisso, men det är intressant hur ofta vi beskylls för deras egna oförmåga att läsa viktiga papper.
Jag har viss förståelse, jag gissar att era myndighetspapper ser ungefär likadana ut som där jag börjar jobba om lite mindre än en månad (Länsstyrelsen). Det är så mycket text, på så många sidor, och det mesta känns rätt orelevant för just ens egen sak. Och så får många lite panik av myndighetsbrev och halva hjärnan är inte påslagen för fem öre när man läser det.
Röd text på den delen att det kostar pengar skulle absolut kunna vara en grej som gör att färre missar att det kostar pengar.

Men sen är ju frågan... Finns det fler delar i texten som är viktiga att de faktiskt läser? Är kanske egentligen hela brevet lite viktigt men på olika sätt för olika människor? Man kan ju inte ha hela brevet i röd färg...

De brev vi skickar är kanske på sex sidor, varav en känns relevant för just den personen.
 
Nä. Folk förblir ofta den de är. Det gäller även kåtbockar, hustrumisshandlare, våldtäktsmän, missbrukare, osv. Och hjälp ska de ha när de blir gamla. Flera har varningstriangel i sina akter.
och de är inte påväg in i demens? Svärfar är dement och är väldigt sexuellt gränslös på ett sätt han inte var innan demensen. Personalen är olika bra på att hantera detta.
 
Åh, det kan jag med känna igen mig i!
Alltid spännande när man skriver ett tillstånd eller annat beslut, och vet att de flesta inte läser mer än förstasidan 😳

Jo, men i många fall står det saker i breven som faktiskt inte stämmer överens med verkligheten. Vi skulle installera en kamin i huset och den vi pratade med på kommunen och fick ett personligt mail av, sa att vi skulle ha en fasadritning med. Vi hade ingen och det var lite motigt att skaffa en av förklarliga skäl. Mannen gick in på deras hemsida och skrev ut handlingarna och där stod det inget om fasadritning, så de fick backa.

Vi läste alltså noga men inte den som hade hand om det på kommunen.
 
En dam som ville reklamera en pepparkvarn som inte fungerade. Ingen lyxgrej utan en helt vanlig pepparkvarn, plastdelar, typ 100kr? Dessutom ville hon bara byta den ena (det var ett set). Damen hade kvitto, och kvarnen var nog 5 år minst = det fanns INTE samma modell i butiken...

Blev inget byte.
 
"Jag vill reklamera de här skorna!" *slänger upp ett par väldigt skitiga grusiga skor på disken*
"Aha, Hej. Vad är det för fel på dem?"
"Du ser ju! Sulan här framme är helt nersliten!"
"...Ja.. När köptes de?"
"I Augusti, MEN ALLTSÅ, de är ju KNAPPT använda!"
"Så du köpte dem för över 8 månader sedan..? Och vill reklamera dem nu, för att de är slitna?"
"Ja, sulan ska väl ändå inte se ut så här efter bara ett par månaders användning!!!"
"Jo.. Sliten sula är inte ett reklamationsärende, tyvärr"
"FY VAD DÅLIGT, JAG VILL PRATA MED DIN CHEF!!"
"Jepp, det är jag, hej :):):)"
"Ah men då vill jag ha det skriftligt av dig att du VÄGRAR reklamera de här skorna"

Gav kund en handskriven lapp där jag skrev att jag inte tog emot skorna, vad nu kunden tänker att han ska göra med den. Det var alltså ett par barnskor i lägre prisklass som hade används hela vintern och såg riktigt slitna ut, väldigt tydligt att de använts en heeeeel del!

Vi får in många reklamationer som är helt galna, folk tror att bara man kommer in och är lite tjurig så tar vi emot det och de ska få nytt. Knappast om det är mig de råkar prata med :D
Det här påminde mig om en reklamation jag hade..

Ung tjej kommer in i butiken.
Lägger fram en rakapparat på disken.

”Jag vill returnera denna.”
Tittar på förpackningen, ser att den är öppnad. Tar ut rakapparaten och ser att den är full med hår 🤢
- Tyvärr kan du inte returnera använda hygienprodukter.
”Då vill jag reklamera den!”
- Okej.. vad är fel på den?
”Inget fel, min pappa vill bara inte ha den för han tyckte inte om den”
- Men då är det ju ingen reklamation heller?
Ung tjej beter sig illa, skriker om att prata med högre chef, gormar om annat strunt. Och stormar ut därifrån utan rakapparat.

Två dagar senare ringer huvudkontoret. Tjejen är en ”känd” bloggerska och har ljugit ihop ett långt inlägg om att jag är rasist, har skrivit att hennes pappa är äcklig och dessutom vägrat ge tillbaka hennes rakapparat.
Huvudkontoret gick på min linje. Vi postade hennes rakapparat hem till henne i ett fint inslaget paket så hon trodde förmodligen det var nån reklampresent innan hon öppnade 😂
 
Förstasidan? Klarar folk så mycket är det ju imponerande. Utifrån annonssvar så verkar ju folk helt okunniga inom området läsning.
"Valack, 168 cm hög, född 2010 säljes...."
"Hur hög är hästen?"
Vi har kortat och kortat information till kunder. Nu är det bara enstaka meningar med det absolut viktigaste, jag tror nästan att folk faktiskt verkar läsa delar av det senaste bladet (dvs det är alltså information om hur de använder ngt de aktivt köpt, till jobbet (ett jobb som kräver universitetsutbildning), och som kräver inloggningar.)
 
För flera år sedan jobbade jag på ett flygbolag som incheckspersonal. Vid ett tillfälle kunde inte ett plan landa sent på kvällen pga dåligt väder. Detta plan fick istället landa på en annan flygplats och sedan fick resenärerna åka buss till vår flygplats.
En äldre man som väntade på en anhörig blev mycket upprörd över detta och skällde på mig för att planet inte kunde landa där det skulle. Han trodde det var en dålig ursäkt och att vi av någon anledning inte ville att planet skulle landa på rätt flygplats. "Vad gör ni om Putin kommer?" Utbrast han, "då får han också flyga till xxxx för HÄR GÅR DET INTE ATT LANDA" svarade jag något irriterat 🤣
 
Jag har viss förståelse, jag gissar att era myndighetspapper ser ungefär likadana ut som där jag börjar jobba om lite mindre än en månad (Länsstyrelsen). Det är så mycket text, på så många sidor, och det mesta känns rätt orelevant för just ens egen sak. Och så får många lite panik av myndighetsbrev och halva hjärnan är inte påslagen för fem öre när man läser det.
Röd text på den delen att det kostar pengar skulle absolut kunna vara en grej som gör att färre missar att det kostar pengar.

Men sen är ju frågan... Finns det fler delar i texten som är viktiga att de faktiskt läser? Är kanske egentligen hela brevet lite viktigt men på olika sätt för olika människor? Man kan ju inte ha hela brevet i röd färg...

De brev vi skickar är kanske på sex sidor, varav en känns relevant för just den personen.
Ja, LSTs papper ser ungefär likadana ut som kommunens. Det kommer alltid komma någon som inte läst något som de anser vara viktigt för dem, så just markering av viss text kan nog bli svårt.

Vi har dock experimenterat lite med att göra våra informationsbrev lite roligare (där vi bland annat informerar om avgifter inför tillsyn osv). Man märker faktiskt att folk läser dessa brev betydligt bättre när det är bilder och färgglada textrutor. Detsamma med våra inspektionsrapporter som vi gjort mer pedagogiska med röda kryss och gröna bockar. Känns lite som att göra material till mellanstadiet dock 🙈. Lite off topic nu dock.
 
Ja, LSTs papper ser ungefär likadana ut som kommunens. Det kommer alltid komma någon som inte läst något som de anser vara viktigt för dem, så just markering av viss text kan nog bli svårt.

Vi har dock experimenterat lite med att göra våra informationsbrev lite roligare (där vi bland annat informerar om avgifter inför tillsyn osv). Man märker faktiskt att folk läser dessa brev betydligt bättre när det är bilder och färgglada textrutor. Detsamma med våra inspektionsrapporter som vi gjort mer pedagogiska med röda kryss och gröna bockar. Känns lite som att göra material till mellanstadiet dock 🙈. Lite off topic nu dock.
Normalt gillar jag att man gör saker lättare - men på mitt jobb har vi många blanketter där folk söker tillstånd. Tillstånd där de intygar att de självständigt utan myndighetsövervakning kan hantera rejält krångliga handelsregler från EU och WTO (t.ex. beskriva en varas ursprung när den innehåller material från olika delar av världen och avgöra om olika handelsavtal får användas eller inte). Och så kan de inte läsa blanketterna för de innehåller så många krångliga ord :banghead:
 
Ja, LSTs papper ser ungefär likadana ut som kommunens. Det kommer alltid komma någon som inte läst något som de anser vara viktigt för dem, så just markering av viss text kan nog bli svårt.

Vi har dock experimenterat lite med att göra våra informationsbrev lite roligare (där vi bland annat informerar om avgifter inför tillsyn osv). Man märker faktiskt att folk läser dessa brev betydligt bättre när det är bilder och färgglada textrutor. Detsamma med våra inspektionsrapporter som vi gjort mer pedagogiska med röda kryss och gröna bockar. Känns lite som att göra material till mellanstadiet dock 🙈. Lite off topic nu dock.
Kul att ni har experimenterat och fått bra resultat av det!
Synd bara att varje enskild kommun och länsstyrelse är en egen myndighet och att man inte kan samköra sådana projekt. Det hade säkerligen sparat en massa pengar på sikt.
 
Med tanke på att jag känner flera par som misslyckats med att fylla i sin ansökan om hindersprövning korrekt så tror jag det är omöjligt att skriva så att alla tar till sig. Detta är alltså högutbildade par där minst en jobbar som handläggare på myndighet och hindersprövningen är verkligen en extremt simpel blankett...
 
Kul att ni har experimenterat och fått bra resultat av det!
Synd bara att varje enskild kommun och länsstyrelse är en egen myndighet och att man inte kan samköra sådana projekt. Det hade säkerligen sparat en massa pengar på sikt.
Inspektionsrapporterna är faktiskt från ett sådant projekt. Det är livsmedelsverkets variant som vi tagit de största delarna från för att det ska vara applicerbart på andra områden än just livsmedel. Men jag håller med dig, det finns mycket att vinna, men kommunerna själva har sällan resurser.
 
Jobbar på en mindre islandshästridskola, som även erbjuder uteritter för ridvana personer. På hemsidan står det hur många vi kan ta emot (max 4st), viktgräns, att ridvana krävs osv. En kvinna hörde av sig, hon skulle hålla en konferens några mil ifrån oss, så hon ville att vi skulle åka DIT och hålla en tur för hennes 10 medarbetare (samtliga nybörjare), några vägde över viktgränsen men det gjorde inget, vi kunde ju ta med hästar av en annan ras, för henne spelade det ingen roll om det var just islandshästar. Fika ingår i priset, men det behövde vi inte ta med, det fanns ju konferensen, vi behövde inte ens dra av på priset för det! Vi nappade faktiskt inte på det erbjudandet...
 
En del, en del inte. Det finns nog inga bra sätt att hantera sexuella övergrepp. Att bli tafsad på bröst, fasthållen, slickad på, tagen mellan benen osv.
Vad det gäller dementa så finns det rutiner för hur man avleder och hanterar över sexualitet. Personer som har sina sinnen i sitt fulla bruk ska väll däremot anmälas till polisen, det spelar ju ingen roll vilken ålder man är om man utsätter andra för sexuella övergrepp även om det är i tjänsten.
 
Vad det gäller dementa så finns det rutiner för hur man avleder och hanterar över sexualitet. Personer som har sina sinnen i sitt fulla bruk ska väll däremot anmälas till polisen, det spelar ju ingen roll vilken ålder man är om man utsätter andra för sexuella övergrepp även om det är i tjänsten.
Ja? Det är vi medvetna om och jobbar utefter.
Dock att avleda är något som är mycket lätt att säga. Men som jag sa så har den typen av insatser dubbelbemanning.
Kärnan i det här sidospåret var dock att hemtjänstpersonalen råkar ut för sexuella trakasserier/övergrepp vilket inte är något att skämta om. Och folk som varit obehagliga människor i yngre dagar inte blir en rar tant eller farbror bara för att de blir äldre.
 
Överlag det här med att försöka ringa personer i tjänsten. Jag ska inte säga så mycket för jag svarar själv aldrig privat på nummer jag inte har inlagda eftersom jag inte pallar telefonförsäljare. Men har man sökt bidrag hos en myndighet, svarar man inte då? Vi ringer från fasta nummer med riktnummer också. Nu har vi frångått det här med telefon väldigt mycket eftersom vi ändå måste ha allt skriftligt men ibland är det så mycket enklare att ta ett snabbt samtal än att mejla fram och tillbaka. Vet jag att veterinären eller bilverkstan ska ringa svarar jag ju så klart även om numret inte är inlagt?
 
Eller gästen som sov så hårt när vi försökte väcka hen att vi kallade på securiry som fick klippa upp säkerhetskedjan från dörren så vi kunna komma in och väcka hen. Vi hade ringt flera gånger, knackat på... och stått i dörren och ropat 😂
En av mina rädslor 🙈 Jag är stendöv när jag sover (hörselskadad) och skulle definitivt inte vakna av det. Skulle vara så pinsamt att vakna upp med främmande människor som stirrar på en som om man vore galen :o
 
"Jag vill reklamera de här skorna!" *slänger upp ett par väldigt skitiga grusiga skor på disken*
"Aha, Hej. Vad är det för fel på dem?"
"Du ser ju! Sulan här framme är helt nersliten!"
"...Ja.. När köptes de?"
"I Augusti, MEN ALLTSÅ, de är ju KNAPPT använda!"
"Så du köpte dem för över 8 månader sedan..? Och vill reklamera dem nu, för att de är slitna?"
"Ja, sulan ska väl ändå inte se ut så här efter bara ett par månaders användning!!!"
"Jo.. Sliten sula är inte ett reklamationsärende, tyvärr"
"FY VAD DÅLIGT, JAG VILL PRATA MED DIN CHEF!!"
"Jepp, det är jag, hej :):):)"
"Ah men då vill jag ha det skriftligt av dig att du VÄGRAR reklamera de här skorna"

Gav kund en handskriven lapp där jag skrev att jag inte tog emot skorna, vad nu kunden tänker att han ska göra med den. Det var alltså ett par barnskor i lägre prisklass som hade används hela vintern och såg riktigt slitna ut, väldigt tydligt att de använts en heeeeel del!

Vi får in många reklamationer som är helt galna, folk tror att bara man kommer in och är lite tjurig så tar vi emot det och de ska få nytt. Knappast om det är mig de råkar prata med :D
Jag skulle också absolut reklamerat ett par skor om sulan var slut efter bara åtta månader. Mina skor brukar hålla i många år så jag skulle helt klart tyckt att de höll undermålig kvalitet om de inte var jättebilliga. Speciellt barn, som oftast är rätt lätta, borde inte slita slut på en sula så snabbt utan det normala är ju att skor går i arv i syskonskaran eller bland vänner för att de växes ur innan de går sönder. Så tycker det lät som ett fullt rimligt klagomål (även om man förstås lägger fram det lite trevligare) om det inte var väldigt billiga skor 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp