Tokig häst

linda93

Trådstartare
Min nya häst har börjat blivit lite tokig när jag rider. Kunde inte förstå vad felet var, men har en teori.
När jag hoppar upp på henne börjar hon gå som i skenkelvikning. Såg sedan att stigbyglarna var olika lång, tror ni att det kan vara problemet? Att det blir någon slags obalans.

Sv: Tokig häst

Tråkigt svar, men ta hjälp av någon kunnig från backen som ser vad som händer, omöjligt att säga utifrån beskrivningen.

Att de är olika långa har föga betydelse... snarare att sadeln kanske inte sitter så bra så att den får obehag av den. Sitter du upp från pall eller nåt?? Hästen tycker kanske att det är obehagligt att du "hänger" i stigbygeln innan du kommer upp... Finns många teorier...

Efter som du ha köpt en för dig ny häst, så kan det ju helt enkelt också handla om acklimatiseringsproblem, förutom illa passande utrustning.

Har ridit henne flera gånger innan men helt plötsligt började hon med detta. Hon har haft samma sadel osv varje gång, den enda skillnaden är att jag ställde om stigbyglarna och efter det startade det hela.

Jo men det är inte alltid de strular från start, jag upplever att det ofta kan vara väldigt medgörliga i början för att sedan börja testa vilka regler som gäller på det här nya stället.

Att de är olika långa har föga betydelse...

Det beror väl iof på.. Om TS sitter upp lite hastigt och lägger mer tyngd i ena stigbygeln (den med kortast läder gissningsvis) så är det inte alls omöjligt att hästen svarar med att "vingla" till åt sidan för att återfå balansen.

Red henne idag igen efter lite bus och att hon bockat två gånger, skötte hon sig perfekt! Hon testar nog mig bara :)

Jo men det är inte alltid de strular från start, jag upplever att det ofta kan vara väldigt medgörliga i början för att sedan börja testa vilka regler som gäller på det här nya stället.

Det blev jag varnad för och det stämde verkligen :D

Det spelar ingen roll om lädret är kort eller långt...Är hästen så ostadig att den vinglar vid uppsittning lär den göra det oavsett!! Och varför skulle den vingla mer för att stiglädret är längre på andra sidan??:angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
852
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 138
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka