Tokhög kvot

Trissa

Trådstartare
Har jag på mitt hösilage; 121 g smp rp och 11 Mj per kg ts. Ts-halt runt 65%.
Hästarna får i princip fri tillgång, men trots detta skulle jag vilja ha lite mer hull på ett av stona. Just nu är hon i en uppbyggnadsfas och sätter mycket muskler, och det finns inte mycket över "att ta av". Det kan nog också spela in att hon har stressmage, saker utöver de vanliga rutinerna ger tillfälligt lös mage. (Tex åka iväg till träning.)

Det känns galet att ösa på med ännu mer protein, är det olja eller något annat energirikt som är lösningen? Idag får hon tokosel och lite havre utöver hösilaget, inget annat.

Sv: Tokhög kvot

Ja, det var verkligen en tokhög kvot. Men det är ju bra, blir lättare att få till en bra foderstat. Jag funderar på om du kanske ska lägga till energi för att få ner kvoten något. Jag tänker så här: Kvoten ska ju ligga över 6 och vissa hästar behöver mer protein för att täcka upp för proteinet. Det kan ju också vara så att vissa hästar behöver mer energi för att få mer balans i näringsinnehållet. Olja är ren energi och kan hjälpa till att sänka kvoten. Att hästen får stressmage när rutinerna ändras skulle jag inte bry mig så mycket om faktiskt. Huvudsaken är att hästen inte alltid är lös i magen. Det lugnar sig ju mer erfarenhet hästen får av ovana situationer.

Ge betfor och eller byt ut några kg mot bra halm för att få ner kvoten. Alla hästar fungerar inte bra på hög kvot, inget lustigt i sig men mj räcker då ofta inte till för att både spjälka proteinet och sätta hull och ork till jobb.

Som tur är är ju energi lätt och billigt att lägga till, ge något gott kraftfoder med hyffsat låg kvot och häll på några dl olja. Halm kan vara gott att tugga på till så man får lite mer fibrer i hästara, men nu har du ju fri tillgång och svårfödd häst så då är ju det onödigt.

Korn/havre/morötter/betfor vad som helt som är gott o så 3-4 dl olja fördelat på några givor:) så skulle jag göra.

Är behoven i sig viktigare att uppfylla än att kvoten är bra?

Jag har fått ihop en foderstat just nu till min häst och han får totalt 134 MJ och 824 g smrp / dag nu. Men jag ser inte att han lägger på sig något... Han har dels stressmage och även väldigt känslig mage, så han är rätt lös ibland. Tycker du att jag ger för lite energi eller protein? (Svårtfödd halvblod, 166cm, behöver bygga muskler, 11år)

Har till skillnad från TS ett dåligt hö och hade gärna bytt me henne ;)

Varför sänka kvoten? Se till att behoven är fyllda och tacka din skapare för ditt suveräna hö!!

Behoven är fyllda, med råge och lite därtill.... ;)

När ni säger sänka kvoten, är det alltså så att hon får för mycket protein i förhållande till energi? Trots att energibehovet egentligen är täckt? Knepigt det här!

Jag är förstås jättenöjd över mitt fina hösilage, och de andra hästarna har inga hullproblem, snarare åt andra hållet... :angel:

Jag har tidigare haft värden som de du beskriver.

Proteinöverskott från grovfoder är generellt sett inget att oroa sig över. I ditt fall hade jag absolut inte brytt mig om det, om du tillsätter energi för att sänka kvoten kommer ju hästarna att få för mycket energi.

Nä, jag hade glatt nöjt mig med att kunna slopa kraftfodret och varit glad och tacksam över att kunna ge hästarna en så bra foderstat.

Vad jag förstått är det "för mkt energi" hon vill ha, eftersom hon vill ha mer hull på hästen. Proteinet är ju förmodligen redan täckt många ggr om, så måste hästen upp vikt är det ju bra att lägga till extra energi också och inte bara protein. Därför så många skriver om kraftfoder med låg kvot, inte för att sänka kvoten utan för att höja intaget av energi liksom. :)Så tänkte jag iaf.

Senast ändrad:

Men är det dåligt att ha en låg kvot även om alla behoven är uppfyllda? (MJ med råge och smrp lagom)

Bl a genom Buke har vi fått lära oss att kvotens betydelse inte är så stor, man bör titta på behoven istället.

Kvoten är för mig "bara" ett bra riktmärke hur grovfodret kommer att funka för min hästhållning.

Så då gör det inget att kvoten sänks då jag ger fritt med hö då proteinbehovet ändå är fyllt? :) Att han får väldigt mycket för mycket MJ borde väl bara leda till extra med fett? Vilket gärna får hända.

Nja, det beror ju lite på hästens temperament också. Extra energi ger hos vissa rastlöshet, vårt fullblod t ex är extremt svår att hålla i hull. Mer energi in ger mer energi ut, och han springer mer i hagen, vandrar och gör av med lika mycket som vi får i honom.

Jag hade börjat med att kontrollera att behoven var fyllda, och sedan justerat efterhand som jag ser effekterna av foderstaten. Kanske behöver hästen mer protein än man först räknat med, medans energi ligger kvar enligt beräkning. Då blir det ju en högre kvot man strävar efter, fast egentligen baserat på att proteinbehovet är större.

Svamligt, men du kanske förstår hur jag tänker...

Jo, jag förstår :) Fast höet har rätt låg kvot, dock ingen skräck-kvot. Men om han får mer hö så äkas ju även proteinet lite, men MJ mest. Så då borde ju absolut alla behov vara uppfyllda, men kvoten sjunker. Men han blir då inte rastlös av överskott, det hade jag nog redan märkt isf :) Så du tror jag kan ge fritt och skita i kvoten och bara ge han så mycket han vill ha?

Mjo, fast detta resonemang kan ju bli lite tokigt. Om han behöver mycket energi så kanske han även drar mycket protein. T.ex. kräver ju arbete både energi och protein, och för "normalhästen" ligger detta arbetstillägg på kvoten 6. Om du vill ha din häst i fint hull behövs alltså antagligen "6 gånger mer" protein än energi.

Visst kan du sätta honom på fri tillgång på ett hö med låg kvot, men det finns ju en risk att han 1) får tillräckligt med energi, men då för lite protein 2) lagom med protein, men för mycket energi, med resultat tjock häst

Vet inte om jag uttryckte mig så lättförståligt så här på kvällskvisten.. Man ska inte hänga upp sig på kvoter, men det finns en anledning till varför de är ett enkelt sätt att hamna rätt.

Proteinöverskott från grovfoder är generellt sett inget att oroa sig över. I ditt fall hade jag absolut inte brytt mig om det, om du tillsätter energi för att sänka kvoten kommer ju hästarna att få för mycket energi.

Nä, jag hade glatt nöjt mig med att kunna slopa kraftfodret och varit glad och tacksam över att kunna ge hästarna en så bra foderstat.

Jo, det är ju liksom det jag är ute efter; för mycket energi. Om det är så att det ger mer hull!

Som jag skrev tidigare är jag mycket nöjd över hösilaget, och har hittills inte gett något kraftfoder mer än lite havre som krubbskrammel. Men det räcker ju uppenbarligen inte.

Med så hög kvot hade jag först provat att få i hästen mer hö, i andra hand tittat på kraftfoder. Lite olja på havregivan kan göra underverk.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i... 2
Svar
26
· Visningar
4 121
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 245
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka