Tokhög kvot

Sv: Tokhög kvot

Fö lite protein får han inte, men i förhållande till MJ så blir det inte så mycket. Så han kommer isf få rågat med protein och helt galet mycket mer MJ än han "behöver". Tjock är vad jag vill att han ska bli. Eller tänker jag helt fel nu? För hög kvot vet jag kan göra hästen smalare då den måste använda MJ för att ta hand om proteinet. Men om den har för låg kvot men ändå tillräckligt med protein så borde väl de överflödiga MJ bli fett? Lite svammligt, hoppas du fattar hur jag menar :)

Du tänker rätt. Ligg kvar på smrp och höj upp Mj regält genom olja eller betfor så kommer du börja se resultat.

En hög kvot och fri tillgång är inte rätt väg på alla individer. Det är bättre att räkna var för sig och fylla på dra bort av det som är behövs. Kvoten blir va den blir.

Har haft hästar som varit perfekta på kvot 4,5 och andra som är perfekta på kvot 15.

Tack för ett rakt svar - att jag tänker rätt och kan göra så! :) Ska bara fixa en SJ-pall med kragar som jag kan ha som foderbord (annars hamnar allt hö hos grannhästen), sen ska han få så mycket han vill! :)

Fö lite protein får han inte, men i förhållande till MJ så blir det inte så mycket. Så han kommer isf få rågat med protein och helt galet mycket mer MJ än han "behöver". Tjock är vad jag vill att han ska bli. Eller tänker jag helt fel nu? För hög kvot vet jag kan göra hästen smalare då den måste använda MJ för att ta hand om proteinet. Men om den har för låg kvot men ändå tillräckligt med protein så borde väl de överflödiga MJ bli fett? Lite svammligt, hoppas du fattar hur jag menar
Du tänker rätt! Fast jag är ändå tveksam. För egentligen vill du ju inte ha en tjock häst, utan jag antar att han är svår att hålla i hull och kräver mycket i MJ? Risken att han då kräver ganska mycket protein är då också ganska stor. När man pratar om proteinkvoten 6, är det ett förenklat sätt att se ungefär hur mycket protein han behöver.

Säg att din häst enligt tabell behöver 70 MJ, då skulle han enligt tabell behöva 420 g smb.rp. Men om då han i stället i verkligheten kräver 100 MJ, så skulle jag i första hand tippa på att proteinbehovet ligger runt 600 g smb.rp.

Dock har du helt rätt i att det ofta är slöseri med energi att sätta en svårfödd häst på för hög proteinkvot.

Sen är det ju väldiga individskillnader. Finns säkert de som fungerar utmärkt på en lägre kvot medans andra kräver betydligt högre.

Fast jag har svårt att tänka mig att han behöver över 1000g smrp / dag. Han har redan blivit glansigare sen jag började med sojamjöl. Nu äre bara fettet som ska komma, sen kommer nog musklerna av sig själva (eller av att jag rider såklart). Och jo, jag vill gärna att han ska bli en tjock häst, gillar hellre att behöva motionera bort fett än göda upp konstant. :)

1000 g smb.rp låter ju iof. ganska mycket! Fast jag är ändå lite osäker. Du kan inte vara lite fräck och pm:a Helena Handberg? Lovar att hon kan ge ett bra svar! Sen får du gärna skriva här vad hon kom fram till. Skulle vara intressant, för nu är jag lite fundersam.

Som tur är är ju energi lätt och billigt att lägga till, ge något gott kraftfoder med hyffsat låg kvot och häll på några dl olja. Halm kan vara gott att tugga på till så man får lite mer fibrer i hästara, men nu har du ju fri tillgång och svårfödd häst så då är ju det onödigt.

Korn/havre/morötter/betfor vad som helt som är gott o så 3-4 dl olja fördelat på några givor:) så skulle jag göra.

Jag tror jag provar ditt förslag, ökar på havren och lägger till olja också. Kanske lite halm nattetid också, för fibrernas skull. Tack!

Försökte PMa henne en gång förut om en annan foderfråga men hon hade fullt med PM så det gick inte skicka :smirk: Hon är för poppis!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i... 2
Svar
26
· Visningar
4 121
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 245
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka