Toffsa manen

ziri

Trådstartare
Hej! Ska hopptävla på söndag och funderar på att "tofsa" manen!:o
Först och främst så kan man ju tofsa i små paséer som är ganska inne nu. Snyggt om man gör det bra tycker jag.
En annan variant jag sett på social media är att tofsa manen och sedan snurra den ett varv! Man gör alltså ett litet "hål" ovanför snodden och drar igenom änden så det blir en skruv. Hittar dock inte något om detta NÅGONSTANS!:confused: Någon som vet eller kan ge instruktion?
Tacksam för alla svar!

Hej! Ska hopptävla på söndag och funderar på att "tofsa" manen!:o
Först och främst så kan man ju tofsa i små paséer som är ganska inne nu. Snyggt om man gör det bra tycker jag.
En annan variant jag sett på social media är att tofsa manen och sedan snurra den ett varv! Man gör alltså ett litet "hål" ovanför snodden och drar igenom änden så det blir en skruv. Hittar dock inte något om detta NÅGONSTANS!:confused: Någon som vet eller kan ge instruktion?
Tacksam för alla svar!
Nu har jag aldrig gjort det på häst men jag brukar göra en sådan på mig själv. För att det ska bli snyggt använder jag en plastpinne med en mjuk ögla på som jag köpte bland hårgrejerna på Ica. Testa med en sådan?

Man sätter alltså upp en vanlig tofs, sticker igenom pinnen bakom, trär håret genom öglan, tar tag i pinnen och drar igenom tofsen, tydligt eller hur? :p

Edit : hårlasso heter det visst.

@ziri sett trenden att "tofsa" manen på Hobby hopptävlingshästar jag med senaste året och fattar inte grejen som trend alls ? Vad är poängen ? Ser varken snyggt eller tävlings proffsigt ut ? Sno ihop manen i sektioner som om den skulle flätas men istället bara slå en gummisnodd om .

Fattar inte :confused:

@ziri sett trenden att "tofsa" manen på Hobby hopptävlingshästar jag med senaste året och fattar inte grejen som trend alls ? Vad är poängen ? Ser varken snyggt eller tävlings proffsigt ut ? Sno ihop manen i sektioner som om den skulle flätas men istället bara slå en gummisnodd om .

Fattar inte :confused:
Hahah, i alla fall jag vill göra det för att mina hästars man står åt alla håll...:rofl: Ser lite mer välvårdat ut. Och om man gör det snyggt i små paséer så sys det knappt!

I westernvärlden kallas det för att banda manen. Görs traditionellt på tex pleasurehästar för att hålla ner/ihop manen.
Kolla youtube om du är sugen på att prova!

Jag gjorde toffsar på min häst när jag skulle iväg och prova sadel så han såg lite mera vårdad ut (hans man står åt alla håll...)
Jag gör ett hål och drar toffsen igenom så det blir skruv. Mycket enkelt och man behöver ingen extra grej för det
blev såhär på min https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=2ec3c594438be1772753e8d54e610279&oe=5A12D8EF
utan toffsar https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=a1b6117ef44c491cf8cea7a1c43aee3d&oe=5A199DA5
Har aldrig sätt det innan, perfekt för mig som vill ha möjlighet till mantag men ändå få styr på manen.

Vet att halsring finns med tycker den sitter för långt ner på halsen vid hoppning.

Har aldrig sätt det innan, perfekt för mig som vill ha möjlighet till mantag men ändå få styr på manen.

Vet att halsring finns med tycker den sitter för långt ner på halsen vid hoppning.

Det var därför jag gjorde så :P Ville ha möjligheten att ta tag i manen och att han skulle se lite fin ut =)

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 867
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud