Toestopper och point to point

C

cindy_girl69

Har hört att det är många som har börjat med toestopper speciellt utomlands. detta kan vara bra om man ex rider hinderrace . har sett att dom har bra på hööks men kasnke någon vet var man kan hitta andra som e lite mindre samt om någon använder som . tycker det borde bli en lag att använda dom i race precis som skydsväst och hjälm vem vill bli hängande efter hästen i full fart spelar det ingen roll vad man har på sig.

någon som ska rida point to pointen på bornslätt den 27 :e

Sv: Toestopper och point to point

Jag rider med toestopper, vill inte riskera att bli hängande kvar i sadeln om man av någon anledning skulle åka av.
Mitt liv är värt mer än de 1000 kr jag gav för dessa, inköpta på en distansshop.

Har ridit mycket utomlands men aldrig sett någon som använder "toestopper".

I skandinavien rider de flesta med "amerikansk stil" dvs stigbygeln på tån, det minskar risken avservärt att "trampa igenom" eftersom man hellre tappar bygeln. Men jag måste säga att jag är förundrad över att de engelska hinderryttarna som älskar att rida med bygeln i hålfoten samt med doppad tå, risken att fastna i bygeln måste vara stor!

Personligen skulle jag nog känna mig hindrad av en "toestopper" då jag gärna vill ha bygeln vinklad på tån, även i hinderlöp dock då med bygeln på fotbladet.

Har jag aldrig ridit med, litar på minna hälar och tycker nog inte att det behövs någon lag utan snarare att folk lärsig var de skall ha fötterna i stigbyglarna! Fyy så läskigt det ser ut när man ser professionella jockeys som har stigbygeln inne på hålfoten… Inte mycket till förebilder det inte…

Men jag tycker att det skall vara fritt fram att ha det för de som vill, men tvinga inte oss som fortfarande kämpar febrilt med att vänja sig vid de allt stelare och osmidiga säkerhetsvästarna… Borde det inte gå åt andra hållet?? Borde de inte bli smidigare o mindre pga teknisk utveckling??? *lite olycklig* Borde inte hjälmarna bli tunnare och smidigare de med? Inte tvärtom??

*älskar sin amerikanska hjälm och vill ha en väst med ”snedställda kuddar”*

toestopper är nog bra - har aldrig provat men funderat på det, senast jag hänge kvar i en stigbygel var när jag var 11 år och knappt hade ridit nåt alls innan
men lite mer oerfarna ryttare med kanske inte helt bra balans bör rida engelskt, dvs med stigbygeln helt i hålfoten, stabiliteten ökar väsentligt, sverigebekantingen David Dunsdon rider dock med tån på stigbygeln men så faller han av rätt ofta också..

själv kommer jag inte rida den 27 på Bornslätt men min gamle trotjänare kommer ut med ny ryttare....

toestopper är nog bra - har aldrig provat men funderat på det, senast jag hänge kvar i en stigbygel var när jag var 11 år och knappt hade ridit nåt alls innan
men lite mer oerfarna ryttare med kanske inte helt bra balans bör rida engelskt, dvs med stigbygeln helt i hålfoten, stabiliteten ökar väsentligt, (tips från Yogi Breiser) sverigebekantingen David Dunsdon rider dock med tån på stigbygeln men så faller han av rätt ofta också..

själv kommer jag inte rida den 27 på Bornslätt men min gamle trotjänare kommer ut med ny ryttare....

jag har för mig att det finns att köpa på h*st och hundhuset på drottninggatan i stockholm.

Jag har själv ridit för Yogi men tycker att för min egen del passar det bättre att ha bygeln på fotbladet, dessutom sitter banhoppningen med tramp i hälen fortfarande kvar i ryggmärgen (men jag tror inte att det är helt fel även om det inte står i skolboken...). Jag har själv aldrig fastnat i någon bygel och hoppas att jag aldrig kommer att göra det heller.

Jag känner David och jag tycker att han rider snyggt och balanserat.

Håller med Er andra om att det ser(är )väldigt farligt att ha bygeln i hålfoten. Har en "lärling" i stallet som när hon kom till BRS var tvungen att lära om från en mycket välbalanserad ridstil med tån på bygeln till bygeln i hålfoten.
Följdes detta inte fick dom vad jag förstod lägre betyg! Och därtill en sämre säkerhet/självförtroende i ridningen för att man är så rädd för att åka av och bli hängande!
När sedan grundutbildningen var över och hon kom ut till en tränare red hon som innan och var därmed betydligt tryggare! Men fick kommentarer om att hon nog behövde träna lite mer på fotpalaceringen i bygeln...

David D rider väl och balanserat men han trillar av ibland - jag sett honom i flera löp i England där han trillat av bla pga att han tappat stigbygeln på hinder.
jag är ingen stor förespråkare för för stigbygeln i hålfoten, rider själv med fotbladet. det känns ju faktiskt lite otryggt att rida med hållfoten...
tydligen medger toestoppern ändå att man kan ha foten rätt långt in och nog får man bättre balans när man hoppar

Hur rider franska hinderryttare - kortare stigläder - dvs stigbygeln på fotbladet - nån som vet?

I Frankrike rider de riktigt kort på hinder. Dessutom går nästan alla löp i ett lågt tempo större delen av löpet för att sedan gå "flat-out" över de sista hindren.

David har väl ridit mest i Frankrike de senaste åren.

Toestopper låter som en riktigt bra ide.. Men de man kan köpa i distansbutiker är väl ganska tunga?

Händer det ofta olyckor där jockey fastnar i stigbygeln och blir släpad efter...?

Jag har köpt mina toestopper från distansshop, de är inte tunga alls, även om de kan ge ett sådant intryck.

NearlyBrainlessAmie skrev:
Händer det ofta olyckor där jockey fastnar i stigbygeln och blir släpad efter...?

Det händer inte särskilt ofta att jockeys släpas efter, men när det har hänt betyder det naturligtvis att det i sig är en olycka! När ryttarna faller av hästarna brukar det vara i situationer som ofta inte leder till att foten fastnar. Ofta är det för att hästen är istadig och då är ryttaren beredd och har denne korta läder är de redan släppta (de flesta med 30cm långa läder föredrar att låta benen hänga av balansskäl). De två personer som jag kan minnas så här på rak arm som har släpats efter (i modern tid) är Johan Lindberg och PA Gråberg och i deras fall var det sadlingen som var problemet.

Horsen skrev:
När släpades PA efter?:eek: Länge sen väl?

Jo det var länge sedan, mins inte när, men Johan släpade efter samma dag som jag skulle till USA, mars 2001...

Var det inte en kille i Nya Zeeland som dog pga det för ett tag sedan? Läskigt..

jopp, 16 år gammal tyvärr =/. Det finns ju risker, och han var säkert medveten om dem, men som sagt mkt tråkigt med tanke på hur gammal han var.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: cassiopeja
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 312
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 013
Senast: thea
·
T
Ridning Har ett nioårigt vbl sto aldrig tidigare riden eller körd. Helt orörd tills hon kom hit. Är riden sedan i januari i år. Väldigt känslig...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår