Toalett utan avlopp?

Inte_Ung

Trådstartare
Jag behöver ytterligare en toalett på min gård och funderar på hur den skall vara.
Jag har för egen del inget problem med utedass eller andra enkla lösningar men andra kanske har.
Dasset skall vara till för tillfälliga besökare och stallgäster.

Ett utedass vid dyngstacken är en enkel lösning som är lättskött men litet kall på vintern.
Jag har ett utrymme "inomhus" där jag kan ställa en mulltoa eller en separett.
Det är ju litet varmare och mindre väderberoende.

Vad har ni för preferenser?
För min egen del så duger det med en hink, så jag är ingen bra referens.

Om man har en frigolitsits på utedasset så håller sig rumpan varm även på vintern. Handtvätt kan man klara med handsprit (om man tycker att det är viktigt när man skall mocka ;))

Föredrar utedass framför mulltoa. Mulltoan behöver dessutom el och mer skötsel.

Det finns ju Pacto om man inte har el...

Annars hade väninnan en Separett och det fungerar ju bra. Det blev lite torrt fnas till göda blomsterlandet med, en-två gånger om året behövdes torrfnaset tömmas ur kassetten. Väldigt oäckligt och behändigt.

Det finns el, vatten och avlopp för gråvatten om man vill.
Med litet pyssel så kan man få varmt vatten i handfat på dass, men inte avlopp till toalett.
Det går också att få vattentoa med en kvarn och pump, men det blir så dyra toabesök.

Jag tänkte att jag skulle få till en budgetlösning som inte är beroende av rinnande vatten.

mulltoa är ju väldigt smidigt och inte för utedass aktigt.

annars så fungerar ett utedass över gödselstacken också, slipper man tömna ngn hink, ställer dock krav på vad för toapapper man använder tror jag, så att det bryts ner snabbt.

Jag är himla sugen på en sådan här:
http://www.bauhaus.se/separett-villa-9000.html?nosto=nosto-productpage-right-column#full-description
Separett Villa 9000

Kompletterat med en ejektortank för urinen.
http://www.bauhaus.se/ejektortank-50-liter.html?nosto=nosto-productpage-right-column

Det är en billig lösning som jag kan ha inne i ett av mina uppvärmda utrymmen.
Och så går den att flytta till annan plats om jag inte behöver den längre.

Hur ser ni på att använda en sådan i stallet eller på besök?

Jag är himla sugen på en sådan här:
http://www.bauhaus.se/separett-villa-9000.html?nosto=nosto-productpage-right-column#full-description
Separett Villa 9000

Kompletterat med en ejektortank för urinen.
http://www.bauhaus.se/ejektortank-50-liter.html?nosto=nosto-productpage-right-column

Det är en billig lösning som jag kan ha inne i ett av mina uppvärmda utrymmen.
Och så går den att flytta till annan plats om jag inte behöver den längre.

Hur ser ni på att använda en sådan i stallet eller på besök?

Rena lyxen! Du kan ta inträde!

Har jag sett användas i många som konverterat sommarhus till åretruntboenden. Inga problem alls, det är ju inte direkt helkaklad lyxtoa, men det förväntar jag mig inte i stallet heller.

Superbra lösning ju! Jag skulle kunna ha en sån toa hemma, har absolut inga preferenser för stallet.

Min morbror har nåt liknade i sitt fritidshus, de har haft "mulltoa" alltid och jag har aldrig haft något problem med att använda den.

Folk får väl hålla sig om den inte duger.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 724
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097
Hemmet Det nya huset ska anslutas till kommunalt VA, men de som ska utföra grävandet har fått förhinder och kan inte göra det förrän i sommar...
Svar
19
· Visningar
2 746
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka