TNS på häst? Någon som provat?

millan71

Trådstartare
Tänkte kolla om någon har testat TNS på sin häst? Vad var anledningen till behandlingen och märktes det någon förändring?

Någon som hört om det är bra att köra TNS på pålagringar? Vad händer med pålagringen? Någon som vet?

Sv: TNS på häst? Någon som provat?

Ingen?

Jag har hört mej för lite mer nu och det som sades är att en sådan apparat kan "slå sönder" pålagringarna. Det är nog inte alls så farligt eller smärtsamt som det låter. Jag fick TNS på en axel efter jag varit med om en bilolycka och det är smärtsamt om man drar på för hög styrka på strömmen, men behagligt om man har "lagomt". Det finns en diplomerad person i vår stad som kör TNS på hästar med lyckade resultat. Jag ska iaf prova på min vän.

Är ingen expert inom området men kan inte för mitt liv tro att det ska kunna påverka en skada som redan finns där och "bota" den. TNS är små strömstötar som fungerar som smärtlindring, botar ej.

TNS bedövar bara smärtan. Det är väldigt effektivt på smärta som finns kvar trotts att den ursprungliga orsaken till smärtan har läkt. När det har blivit rundgång i smärtfibrerna. Läs mer om TNS på Cefars hemsida: http://www.cefar.se/whyitworks.asp . Det är samma verkningsmekanism på människa som på häst.

Jag har provat det på min långtidskonvalescent Crusse.
Precis som närapå allt annat.

Han fick det på musklerna i samband med hans massage, som gavs varannan vecka. Lättade spänningarna i bogarna/halsen på honom och visst märktes en klar förbättring.

Dock så var det inget han blev helt bra av utan mer att det underlättade för honom att bli mjukare i de muskler han spänner pga av sina reumatiska besvär.

Han har ju en märklig sjukdomsbild och vi har testat det mesta som vi kommit på.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 060
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
945
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka