Tjyvparad.....vad göra nu?

Alfakrulls

Trådstartare
För snart 2 veckor sedan vad min tik i Höglöp och blev tjuvparad av en hanhund typ två gånger, han var bara på några sekunder båda två gångerna men jag blir endå orolig!

Jag pratade med "min" veterinär som sa att det skulle nog inte vara någon fara alls eftersom det krävs mer för att de ska bli valpar, men så läser man om hundar som varit tillsammans någon sekund och sen har de blivigt valpar! Och jag kände mig inte lugnande av veterinärens ord.....

Så, funderar på att beställa ett ultaljud om ca 2 veckor för att kolla om de är valpar i henne, och sen i sådana fall då ge abortspruta?
Tror ni det blir bra?

För några valpar vill jag absolut inte ha, å absolut inte av denna blandning och sen är hon på tok för ung oxå....!!

Så, lite hjälp till en mycket orolig hundägare nu tack!

Sv: Tjyvparad.....vad göra nu?

ultraljuda när hon har gått tre veckor (alltså nästa vecka) och välj antingen abort eller sterilisering.

Okej, så det är vid tre veckor som man kan ultraljuda å se om de är något i henne? Så bra då vet ja!

tack för det!

Är inte det lite väl tidigt?
Jag gör aldrig tidigare än 27 dagen.

ursh vad man känner sig som en dålig hundägare!!
Detta borde inte ha hänt!! :cry:

Det var helt å hållet mitt fel eftersom jag trodde hon slutat löpa men istället var hon i höglöp....!!:cry:

Ska ringa veterinären imorgon och prata med dem!!

Är inte det lite väl tidigt?
Jag gör aldrig tidigare än 27 dagen.

Jo, ja trodde detta med, då kusinen fick ultaljuda hennes vovve när de hade parat henne, då var det typ dag 27 eller liknande de oxå ultaljudade henne!!

Jaja, får ringa imorgon och höra med veterinären!

ursh vad man känner sig som en dålig hundägare!!
Detta borde inte ha hänt!! :cry:

Det var helt å hållet mitt fel eftersom jag trodde hon slutat löpa men istället var hon i höglöp....!!:cry:

Ska ringa veterinären imorgon och prata med dem!!

Det där kan hända även om man har koll.
För många år sedan hade jag en schäfer som blev tjuvparad. Jag hade varit och handlat. Kom hem och hundarna gick ut på baksidan av huset (altan), var inne absolut bara 2-3 minuter och när jag kommer ut ser jag grannens hanhund går med tikarna och ser nöjd ut, slickade sig på snoppen mm.
Jag hade staket runt hela gården. Jo, jag vet att hanar gör allt för komma in, men han måste varit jävligt snabb.
Hon blev dräktig och hon var på 18 de dygnet. Nu gick det inte bra och valparna dog innan födseln, men visst kan de bli dräktiga av en snabbis :crazy:

du är väl ingen dålig hundägare bara för detta??
Värre finns väl!
Mina två hundar parade sig.. men jag tkr inte jag är en dålig hundägare för det.. jag va bara lite förvirrad som satte en hanhund och löptik i samma hundgård :p
Jag ville inte chansa så jag fixade abortspruta på en gång!
Skulle bli ännu dyrare att åka 10 mil för att göra UL.. så jag tog inga risker..
O hanen blev kastrerad :p Funderar på att kastrera tiken med.. vore lika bra...

Det är fyra veckor för ultraljud. Det är hjärtslagen man tittar efter och de kan först ses då.

Rekomenderar dock inte att välja att göra abort då utan hellre göra det så snabbt det går om du nu ändå vet att du inte vill ha. Det är oerhört påfrestande för tiken att vänta så länge som till 28 dgr och sen göra abort. Då har de nästan gått halva dräktigheten. Större risk för komplikationer.

Hej!

Det kan bara ta några sekunder under parningen men nu hoppas jag du inte slet bort hanen eftersom om dom var i hägningen kan han bli skadad. Efter 3 veckor kan du kolla på ultraljud och sedan göra abort om det visas vara valpar i magen.
Lycka till/Abraham

Sv: Hej!

Det kan bara ta några sekunder under parningen men nu hoppas jag du inte slet bort hanen eftersom om dom var i hägningen kan han bli skadad. Efter 3 veckor kan du kolla på ultraljud och sedan göra abort om det visas vara valpar i magen.
Lycka till/Abraham

Nej nej, jag slet inte bort hanen, hans ägare typ sprang emot och morrade åt honom och då slutade han....de satt aldrig ihop, han juckade typ på henne ca 2-3 sekunder innan han slutade!

Nej nej, jag slet inte bort hanen, hans ägare typ sprang emot och morrade åt honom och då slutade han....de satt aldrig ihop, han juckade typ på henne ca 2-3 sekunder innan han slutade!

Okej bra!
Jag hoppas allt kommer att gå bra!

Lycka till/Abraham

Det är fyra veckor för ultraljud. Det är hjärtslagen man tittar efter och de kan först ses då.

Rekomenderar dock inte att välja att göra abort då utan hellre göra det så snabbt det går om du nu ändå vet att du inte vill ha. Det är oerhört påfrestande för tiken att vänta så länge som till 28 dgr och sen göra abort. Då har de nästan gått halva dräktigheten. Större risk för komplikationer.

Okej, så du tycker det är bättre att man ger henne en abort spruta innan man kollat ultraljudet eller menar du att man ska ultraljuda så tidigt som möjligt och sen abortspruta?

Jaja, jag ska ringa veterinären imorgon och prata med henne, så kommer vi nog fram till en bra lösning!
Tack så mk för alla råd här inne, känner mig lite lugnare!!

Du ser inget om du ultraljudar nu så mitt svar är ja, ge abortspruta utan ultraljud så snabbt du bara kan.

Du ser inget om du ultraljudar nu så mitt svar är ja, ge abortspruta utan ultraljud så snabbt du bara kan.
Jo, jag funderade oxå på det, men ska prata med veten imorgon, känner ju henne väl så får vi se vad som händer!

KL. Tre el fyra veckor beror på hur säker man vill vara, hur skicklig vet är på ultraljud samt hur bra grejor man har. Man tittar i första hand efter fosterblåsa med foster o behöver inte kunna se hjärtslagen.
PL

Senast ändrad:

Har både bra utrustning och skickliga ultraljudsveterinärer men de gör inte dräktighetsultraljud förrän närmre 28 dgr ändå. Det finns ju egentligen ingen anledning att göra det tidigare heller.

*Vet du att du vill behålla, då är det ju mer en bekräftelse du vill ha och då är det bättre att vänta så att du kan se hjärtljud och få säkrare besked. Finns ju ingen anledning att göra det tidigare där då det ju inte går att para om ändå förrän nästa löp, jmf hästar där tidigt u-ljud har ett värde.

*Vet du att du INTE vill behålla så är det helt enkelt för osäkert att göra det tidigare och du kanske får ett negativt besked så står du där med valpar några veckor senare ändå. Då är det enklare att göra abort så snabbt det går utan ultraljud. Eventuellt göra ett efter 28 dgr för att få bekräftelse på att tiken är tom efter aborten så att du kan göra om aborten i så fall. Men veta att man inte vill behålla och vänta halva dräktigheten och sen gröa abort, det är inte rätt mot tiken anser jag.

Har idag ultraljudat min tjyvparade lilla tik. Vet. kunde känna minst 4 fosterblåsor. Tiken fick idag abortspruta Alizine, och ska få nr. 2 i morgon. Sen ska hon ultraljudas om ca. 1 vecka. Så kan det gå när man vänder ryggen till.:crazy:

Tiken blev parad 21/4. Glömde skriva det:smirk:
Då hannen är hennes morbror och hon själv precis fyllt 1 år, fanns inget alternativ.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
1 011
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar