Tjuvparning

pepp

Trådstartare
Min kompis hade en samojedhane på prov ett tag. Hon har själv en Malamutetik.

Nu ska det visst bli valpar och hanens ägare har sagt att dom vill ha pengar för varje valp. Vad gäller när det blir såhär?

Min kompis hade nämnt abortspruta för hanens ägare och att dom då kunde dela på det, men det ville dom inte.

Nu ska det visst bli valpar och hanens ägare har sagt att dom vill ha pengar för varje valp. Vad gäller när det blir såhär?

Min kompis hade nämnt abortspruta för hanens ägare och att dom då kunde dela på det, men det ville dom inte.
Oavsett om hanhundsägare vill betala eller inte så tycker jag hon ska låta ta bort valparna.

Ingenting gäller när man inte håller ording på sina hundar. Haneägaren kan inte kräva någonting.
Hade det varit en riktig parning enligt SKK hade hanhundsägaren fått ersättning motsvarande en valp. Så vill tikägaren göra rätt för sig så får hanhundsägaren som betalning en valp eller summan som motsvarar en valp.

Jag skulle inte vilja betala abortspruta om jag var hanhundsägaren. Är ju tikägaren som haft hanhunden hemma som brustit i sin uppsikt. Däremot kan, precis som Voff skriver, hanhundsägaren inte kräva någonting.
Om tikägaren nu vill behålla valparna så kan denne göra som Voff säger. Ge hanhundsägaren en valp eller summan av vad valpen säljs för.

Varför ska hanhundsägaren dela på betalningen för en abortspruta? Denne har väl inte brustit i tillsyn.

Själv hade jag nog tyckt det varit lämpligt om hanhundsägaren fått 5-10% av valppris per valp om tikägaren inte tar bort valparna. Hade det varit hanhundsägaren som brustit i tillsyn skulle de såklart inte få en krona men det verkar det ju inte vara här, snarare att tikägaren som brustit i tillsyn eller medvetet lät hundarna paras. Vad som gäller rent lagligt vet jag dock inte.

Sådär som hanhundsägare hade jag nog blivit vansinnig om någon hade min hane hemma och det plötsligt råkade bli valpar. Jag hade kanske betalat del av abortspruta bara för att slippa en (kanske) mindre rolig kombination som liksom kan "dra ner" min hanes avelsvärde men annars hade jag nog absolut velat ha pengar för valparna. Typ som ett skadestånd ;)

Hanhundsägaren har väl brustit i omdöme om vederbörande lämnar sin hanhund hos någon med löptik... Då finns ju risk för tjuvparning.

Varför ska hanhundsägaren dela på betalningen för en abortspruta? Denne har väl inte brustit i tillsyn.

Själv hade jag nog tyckt det varit lämpligt om hanhundsägaren fått 5-10% av valppris per valp om tikägaren inte tar bort valparna. Hade det varit hanhundsägaren som brustit i tillsyn skulle de såklart inte få en krona men det verkar det ju inte vara här, snarare att tikägaren som brustit i tillsyn eller medvetet lät hundarna paras. Vad som gäller rent lagligt vet jag dock inte.

Hanhundsägaren har väl brustit i omdöme om vederbörande lämnar sin hanhund hos någon med löptik... Då finns ju risk för tjuvparning.
Skojar du?

Någon lämnar sin hund på prov till en annan person och så är det den som lånar ut hunden som är oansvarig och borde förhindrat beteckningen och inte den som släpper ihop hon hunden med en löptid.

Om nu tikägaren meddelat att tiken löpte och hon inte tänkt hålla hundarna åtskilda så visst, men det lär knappast ha gått till på det viset.

Utan att veta de faktiska omständigheterna, tycker jag för min del att det är mycket misstänkligt att ta hem en hane "på prov" precis när tiken löper.

Informerade hon hanens ägare om att tiken löper/väntas löpa inom kort? Om inte tycker jag nog att hanens ägare har legitimt krav.

Utan att veta de faktiska omständigheterna, tycker jag för min del att det är mycket misstänkligt att ta hem en hane "på prov" precis när tiken löper.

Informerade hon hanens ägare om att tiken löper/väntas löpa inom kort? Om inte tycker jag nog att hanens ägare har legitimt krav.
Kan bara hålla med och även min tanke var densamma - var det egentligen planerat ?!

Det var inte planerat! Har för mig att tiken haft lite oregelbundna löp och att dom inte riktigt visste att hon var i löpen.

Hon skulle ringa ssk idag och prata med dom. Ska vidarebefordra era svar.

Anledningen till att hon tog hanen på prov var för att underlätta för ägarna som inte hade tid för honom (i själva verket så ville dom ha bort honom för att han satte på deras schäfertik)

Dom har fyra dagar på sig att spruta tiken tror jag det var. Jag hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga.

Anledningen till att hon tog hanen på prov var för att underlätta för ägarna som inte hade tid för honom (i själva verket så ville dom ha bort honom för att han satte på deras schäfertik)
.

Hur svårt kan det vara att hålla dem åtskilda? det finns dörrar ...

Då jag växte upp hade morsan uppfödning på Collie, som mest hade vi 12 tikar (Stammor och 10 rakt nedåtstigande led + 1 engelsk import) och 3 haner samtidigt (Samtliga BIR och BIM från egen uppfödning samt ena hanen Norsk Mästare i lydnad), risken för tjuvparningar var aldrig ens ett problem som diskuterades (vi barn fick bara besked om att nu löper den och den och då visste vi att hanarna inte fick vara i samma rum) då vi hade stenkoll på samtliga tikars löp även om de var oregelbundna, ända undantaget var "nymfomanen" som simulerade löp inom 10 min så fort hon gick tillsammans med "den utvalda" fast morsan visste ändå när det var på riktigt och slapp dem aldrig tillsammans på riktiga löp ...

Som tik ägare är det ens plikt att ha sådan koll och känedom om sin tik att man vet när hon löper, det syns (och märks) rätt tydligt från 2 eller 3 dagen om man känner sin tik ordentligt (precis som med ston) även om symtomen är små och nära nog obefintliga för den som inte känner individen.

Senast ändrad:
Dom har fyra dagar på sig att spruta tiken tror jag det var. Jag hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga.

Om dom bara har 4 dagar på sig så måste det vara några veckor sen tiken parades. Abortspruta kan ges direkt efter löp, men man kan även vänta tills det går att se på ultraljud vid ca 30 dagar efter innan man ger den.

Oavsett så får man ha koll om man har en tik och tar hem en hane - helst om man vet att tiken har oregelbundna löp och man inte har koll på när den löper. Den bistra sanningen.

Oavsett så får man ha koll om man har en tik och tar hem en hane - helst om man vet att tiken har oregelbundna löp och man inte har koll på när den löper. Den bistra sanningen.

Ja det tycker jag också.
Nu har hon pratat med SKK (hon var visst inte medlem) och dom sa att det finns inga direkta regler utan man får komma överens sinsemellan.

Hon skulle prata med hanens ägare till helgen - alltså verkar det inte bli nån abortspruta :banghead:

Du kan ju fråga henne om hon känner sig trygg nog med hälsan på dessa hundar så hon inte behöver stå till svars för eventuella dolda fel.
Kan bli dyrt om det är en stor kull där något genetiskt fel slår igenom. Ponera att hon får betala tillbaka för 3 valpar....

Alltså - man kan ha otur och det verkligen är en tjyvparning. Men här kan man absolut inte lasta hanhundsägaren då man själv tagit hem en hane när man har en tik och då får man bita i det sura äpplet och själv bekosta en abortspruta :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 893
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 306
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30