Tjuvparning: Vad gäller?

Itchie

Trådstartare
Hej vänner! Länge sedan jag satte tassarna här, men nu har jag en fråga som kräver allvetande Buke-(hund)folk...

Min löptik har på MIN inhägnade tomt haft obevakat besök av grannens hanhund (Jack Russell Terrier, som till skillnad från våra hundar tar sig emellan spjälorna i vårt plank. Obs. vi har inte tomter som gränsar till varann).

Vad gäller, juridiskt sett? Hanhundsägaren tycker att det är en kul idé att låta paret få valpar, men jag anser att det redan finns alldeles för många hundar på Blocket för att sälja Setter/Wachtelhund x JRT. HHÄ vill betala hälften av kostnaden för UL efter 25 dagar, och om det är "för många foster" även för abortspruta (Han vill ha en valp, samt säger sig ha köpare till ytterligare en). JAG vill kastrera tiken omgående för att undvika ev. oönskade valpar som ingen kan förutse utseende och/eller temperament på, samt för att slippa problemen med löpning samt ev. livmodersinflammation på tiken vid högre ålder (hon är fyra nu).

Men vad gäller ang. ansvaret? Kan jag "tvinga" hhä att betala motsvarande UL och abortspruta även om jag väljer att kastrera? KAN man kastrera en redan dräktig tik (hade inga tvivel - man gör det ju med katter - innan jag började googla om infektionsrisker och annat)? Den ev. parningen skedde 13/7 och vet. ville inte ge besked förrän kirurgen återkommer på måndag.

Tips?
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Ge jycken en abortspruta!

Är du alldeles säker på att grannens jycke har kommit över till din tik... Det kan ju vara tvärtom. :angel:

(Min schäfertik var otrolig på att hitta sätt att fixa sig dräktig. Hon kunde smyga iväg på galej...)

Jag skulle inte bry mig om att "gå på" grannen. Du har ett ansvar för din tik också och ett sådant bråk är inte värt besväret. Betala sprutan och se efter tiken vid nästa löp.

Lycka till!
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Förlåt ska bara utnyttja din tråd lite här då jag också har en fråga om tjuvparning... Om båda föräldrarna är av samma ras med stamtavla, varför blir då valparna utan stamtavla om det var en tjuvparning?
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Förlåt ska bara utnyttja din tråd lite här då jag också har en fråga om tjuvparning... Om båda föräldrarna är av samma ras med stamtavla, varför blir då valparna utan stamtavla om det var en tjuvparning?

de blir inte utan stamtavla om föräldrarna uppfyller alla krav som finns på avelsdjur inom den aktuella rasen, ex hd/ad-rtg, ögonlysning, vallanlagsprov osv osv osv i all oändlighet, eller om någon av föräldrarna är belagda med avelsförbud. finns säkert fler anledningar, men oftast handlar det om att någon av eller båda föräldrarna inte uppfyller avelskriterierna. (sen kan det vara så att det krävs dna-test på valparna, för att veta säkert vem pappan är, men det vet jag inte med 100%ig säkerhet)
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

de blir inte utan stamtavla om föräldrarna uppfyller alla krav som finns på avelsdjur inom den aktuella rasen, ex hd/ad-rtg, ögonlysning, vallanlagsprov osv osv osv i all oändlighet, eller om någon av föräldrarna är belagda med avelsförbud. finns säkert fler anledningar, men oftast handlar det om att någon av eller båda föräldrarna inte uppfyller avelskriterierna. (sen kan det vara så att det krävs dna-test på valparna, för att veta säkert vem pappan är, men det vet jag inte med 100%ig säkerhet)


Okej tack för svaret! Undrade eftersom det är någon som säljer chihuahuavalpar där båda föräldrarna ska ha stamtavla men de skrev att valparna inte får de pga att det var en tjuvparning..
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Nu är jag visserligen inte helt säker, men jag fick lära mig (tror det var på brukshundsklubben) att tikägaren har fullt ansvar oavsett hur det går till.

Så även om man som tikägaren har hunden på inhägnat område och de t ex skulle para sig genom staketet så är det tikägaren som får stå för kalaset....
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Okej tack för svaret! Undrade eftersom det är någon som säljer chihuahuavalpar där båda föräldrarna ska ha stamtavla men de skrev att valparna inte får de pga att det var en tjuvparning..

Det stämmer inte. Antingen vill de "gömma" kullen för att sedan ta maxantal registrerade kullar på tiken, dvs fler än man får, alt så uppfyller någon av föräldrarna inte alla krav för att få regga avkomman. (Bara stamtavla räcker ju inte.) Att säga att man inte vill betala avgiften för att regga dem är rent ljug, eftersom en reggad hund kan säljas mycket dyrare än en oreggad.
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Det stämmer inte. Antingen vill de "gömma" kullen för att sedan ta maxantal registrerade kullar på tiken, dvs fler än man får, alt så uppfyller någon av föräldrarna inte alla krav för att få regga avkomman. (Bara stamtavla räcker ju inte.) Att säga att man inte vill betala avgiften för att regga dem är rent ljug, eftersom en reggad hund kan säljas mycket dyrare än en oreggad.

Håller nog helt med! Läste lite mer nu om sånt och det här med avel att man inte får ta hur många reggade kullar som helst, så det är exakt vad jag tror det rör sig om! Eftersom när jag tänkte efter, tjuvparning sker väl kanske mest ute och så..och då kan det ju va vilken ras/hund som helst...så vilket "sammanträffande" att det var just en renrasig chihuahua med stamtavla som råkade tjuvpara sig med henne...och om inte så är fallet så vilken j*vla dålig koll de måste ha på sina hundar hemma då om de inte lyckades hålla två chihuahuor borta från varann under löpperioden...... hmm..:angel:
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Okej tack för svaret! Undrade eftersom det är någon som säljer chihuahuavalpar där båda föräldrarna ska ha stamtavla men de skrev att valparna inte får de pga att det var en tjuvparning..

har för mig att chihuahua ska vara patellaundersökta för att valpar ska få registreras, så där har du en anledning till "renrasiga valpar utan stamtavla", och så självklart när det är kull nummer 6 eller mer.
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Okej tack för svaret! Undrade eftersom det är någon som säljer chihuahuavalpar där båda föräldrarna ska ha stamtavla men de skrev att valparna inte får de pga att det var en tjuvparning..
Bondfångarknep.
Det betyder i klartext att valparna inte kan registreras för att:
1) Uppfödaren är inte med/utesluten ur SKK
2) Föräldradjuren uppfyller inte kraven för att få regga avkomma.

Tjuvparning ger per automatik inte reggförbud.
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Kastrera hunden redan nu, oavsett om det finns puppisar i magen eller ej.
Om grannen är shyst står han för en del av kostnaden, även om det är du som brustit i tillsynen av din löptik.
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

även om det är du som brustit i tillsynen av din löptik.

Är det verkligen så? Hunden var ju på sin egen, inhägnade tomt. Jag vet inte hur regleringen gäller för just detta, men rent spontant känns det för mig som om det är hanhundsägaren som har ansvar för att HANS hund inte tar sig in hos någon annan.
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Juridiskt är det nog så men jag skulle aldrig lämna en löptik utan tillsyn innanför ett villastaket.
PL
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Jag är i lite samma situation. Förra veckan hade jag med min löptik till stallet, jag hade henne instängd i bakluckan på min bil medan jag var inne i ridhuset. Bilen har ett galler som går nästan upp till taket, etersom jag har en labbe skulle hon aldrig försöka ta sig igenom den springan. Jag lämnade framdörrarna öppna, under tiden jag var borta hade en lösspringande wippet, okastrerad,lyckats tagits sig in i bilen genom springan och in till min hund där dom höll på när jag kom ut. Min fundering är vem som står som ansvarig för detta? Jag har varit och gett henne abortspruta och ska tillbaka och ul men hh ägaren vill inte anse sig ansvarig eller hjälpa till med kostnaderna.
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

det var ju du som hade bilen öppen. dvs är är det ditt "fel".
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

det var ju du som hade bilen öppen. dvs är är det ditt "fel".

Japp, som tikägare är man alltid ansvarig för att tiken inte blir dräktig.
Som hanhundsägare anser jag mig dock ha moraliskt ansvar o bidrar givetvis ekonomiskt till att tiken sprutas.
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Hej allihop och tack för era svar!

Då det troligen som jag befarade, jag som tikägare är ansvarig oavsett var parningen äger rum, vilket i detta fallet var inne i MITT hus. Hannens halsband låg t.o.m. kvar i vårt kök när hans ägare kom och berättade om det hela när de såg honom komma struttande härifrån med ett leende på läpparena. :grin:

Hade hållit tiken under noggrann uppsikt hela löpet och trodde faran var över, men tji fick jag...
 
Sv: Tjuvparning: Vad gäller?

Så, nu är kastrering bokad till slutet på veckan. Skönt! Tveksamheter ang. kastrering under dräktighet har visst mest med ev. påbörjad laktation att göra. Lite oroar jag mig för att det är rötmånad, men detta kan man ju liksom inte skjuta upp...

Nu gäller det att spara pengar så jag kan kastrera tik nr två, omplaceringshund som hade tre tioveckors valpar när jag tog henne (utan valparna...).

Skulle så gärna vilja jobba med lobbying för/subventionering av kastrering av djur som inte ska gå i avel, både hundar, katter och smådjur. Den som ändå vore miljonär...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 771
Senast: geting
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 168
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Några av mina valpköpare med tre tikar som bor på egen gård på landet har problem med en grannes hanhund som rymmer till dom hela tiden...
Svar
12
· Visningar
3 492
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp