Tjuvparad 9-månaders

K

Krasux

Hur ska man förklara för någon att det är direkt olämpligt att låta en så ung hund få valpar efter en tjuvparning i det första löpet hon haft!?

Hennes argument för att låta hunden behålla valparna är:
*Risken för livmoderinflammation vid abort.
(Jag läste på läkemedlesverkets hemsida att det endast är 5-10% som drabbas. Men det nappade hon inte riktigt på..)
* Sen menar kvinnan på att det på något vis är naturligt, om tiken klarar att bli betäckt, så borde ju det naturliga vara att hon klarar att föda fram valparna.
(Vet inte riktigt vad jag ska svara på det...)

Själv menar jag att hon varken är färdig i kropp eller huvud själv, därför är hon heller inte mogen för att få valpar. Sen tycker jag inte hunden i sig är lämpad för avel. (Har mer än 3 raser i sig.)

Men matten är svårövertalad..

Tips?
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

Pja, en trettonårig tjej kan också bli gravid - frågan är om hon är lämplig att ta hand om ett barn :smirk:
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

Det handlar inte bara om att hunden skall klara av att föda fram valparna utan även fixa att ta hand om dem efter valpningen, vilket är en mycket stressande upplevelse. Vargen blir som känt inte könsmogen fören vid 2 års ålder och är först då redo för valpar. Anledningen till att våra hundar börjar löpa såpass tidigt är för att vi anpassat dem till vår miljö, kanske alltför mycket.

Och för att gå in på det här med livmodersinflammation som du säger ligger på 5-10% chans är det bra mycket mera riskfullt för tiken att föda valparna än för att låta en abort ske. Tänk på hur mycket som kan gå fel egentligen. Det räcker med att en valp ligger åt fel håll för att man skall vara tvungen att åka till en vet.

Sedan det här med blandrasavel. Jag går med på att första generationen av blandras (tex golden/schäfer) förmodligen kommer att visa sig vara en ganska så frisk hund. Den får inte de sjukdomar som en renrasig hund kanske skulle få. Detta beror på att det är helt och hållet utavel. Om man däremot har en massa hundraser och sedan fortsätter att avla på detta kommer det slutligen att slå tillbaka. Man får en hund vars mentalitet är svår att förutspå och alla sjukdomar som man trott sig undslippa kommer tillbaka. Ingenting försvinner bara för att det inte syns.

För den stackars tiken lär det inte vara speciellt trevligt heller, att befinna sig i ett tillstånd hon inte är mogen nog att förstå sig på och jag hoppas innerligt att du lyckas hindra henne..om inte skadan redan är skedd vill säga...

/Elise
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

Vad menade du med det? :confused:

Jag gjorde en jämförelse mellan människa och hund. Båda är lika kapabla att fysiskt bära/föda fram en avkomma, samtidigt som man skulle kunna säga att de är lika psykiskt inkapabla att sedan ta hand om avkomman.

Frågan är om det var en så bra jämförelse ändå... :smirk:
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

Jag tror inte att abort med Alizin ger en ökad risk för livmoderinflammation.
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

Denna person lär nog inte överhuvudtaget bry sig i vad nån säger..är man oseriös så är man och då bryr man sig inte om nått...så är det bara...:devil:
Man kan inte annat än BEKLAGA för den otroligt lilla hjärnkapaciteten som verkar finnas hos en del och dessutom beklaga att både den gällande hunden och dess valpar ska leva och växa upp hos en sådan...:eek: hon är säker jättego som hundägare med helt inkompeten i att veta vad som är bäst för hunden både ur etiska och kroppsliga aspekter:devil: sorry, om jag trampar nån på tårna... är väl kanske alltför allerigisk mot alla dessa "garageuppfödare" som prånglar iväg rondeller kors å tvärs och som dessutom inte är på det klara med vad som gäller ur tikens synvinkel:( :devil: ... Skk säger ju att INGEN tik bör PARAS innan 24 månaders ålder...hmmm, undra varför:confused:
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

Nej, det stämmer, Alizin används till och med i behandling mot livmoderinflammation ibland (för att hjälpa till och tömma livmodern). Det startar inte om tikens löp som de gamla preparaten gjorde utan sänker halten av progesteron (dräktighetsuppehållande hormon) vilket omöjliggör fortsatt dräktighet.

Att låta tiken bära, föda och sköta om en valpkull innebär ett helt gäng med risker som inte direkt blir mindre av att hon knappt är mer än valp själv... :crazy: Att säga att en tik som kan betäckas också klarar att föda och ta hand om en valpkull är att förenkla saker och ting väldigt mycket. Tikar är ofta inte mycket mer än valpar när de löper första gången och vanligtvis löper de livet ut - men det är inte lämpligt att para vare sig en 7-9 månader gammal tik eller en 13 årig dito för det!

VARFÖR ta risken att tiken får valpningssvårigheter pga. sin unga ålder och outvecklade fysik och kanske får kejsarsnittas med allt som det innebär, att hon inte tar hand om valparna ordentligt pga. mental omognad med allt vad DET innebär... dygnet-runt-passning! Eller att valparna får en dålig start i livet för att tiken inte är mogen nog att ge dem de erfarenheter och vård de behöver under de första månaderna... tikägaren kan ju fråga sig vem som vill köpa en valp med de förutsättningarna...
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

Skk säger ju att INGEN tik bör PARAS innan 24 månaders ålder...hmmm, undra varför:confused:

Jodå, tyvärr gör de det! Tex toy-, dvärg- och mellanpudel får fullt godkännande från både SKK och SPK för att paras vid 18 månader. Visst sägs det att dvärgraser mognar fortare i skallen än större men liiite väl tidigt tycker jag. Antar att uppfödaren vill hinna klämma in de fem godkända parningarna snabbast möjligt.:devil:
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

Sorry, jag visste faktiskt inte att det var undantag på dessa raser...men kan ju inte annat än beklaga...jag är ju av den åsikten att man ska vänta tills dom är 24 månader oavsett RAS...
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

det finns flickor som är så unga som 8-9 år när de får sin första mens. det är nog mer jämförbart.

TS varför kastrerar hon inte tiken bara? så är problemet helt ur världen och risken för livmoderinflammation elimineras.
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

Kan bara instämma! Själv parar jag aldrig mina tikar före tre års ålder. Vill att de ska hinna "flamsa av sig" först, och så vill man ju hinna se vad de går för.
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

Några tips har jag inte till dej, mer än att ge tjejen "Uppfödarboken" skriven av Bitte Lind. Då får hon lite kött på benen och vet hur hon ska ta hand om valparna som kommer och tikens skötsel också för den delen. Just nu finns det kanske inte så mycket mer att göra än att låta henne få valparna.

Jag vet en Jack Russell terrier tik som tjuvparades när hon var 10 månader gammal. Hon fick 3 st fina valpar och allting gick hur bra som helst. Ägarna till tiken är lite av den omoderna typen och tyckte att man inte aborterar bort liv, oavsett vilken ras de har.
Hur som helst så gick allting bra i alla fall. Tiken tog hand om valparna och valparna blev fina individer som vuxna.
Allting behöver inte bli katastrof.
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

Jag tror inte att abort med Alizin ger en ökad risk för livmoderinflammation.
De 5-10% som Kraxus hittade gällde alla genitala biverkningar inglusive flytningar!
Pyometrarisken är inte inärheten av den nivån även med det gamla preparatet jag har sprutat det på hundratals tikar o inte sett en enda pyo( innebär inte att det inte funnits ngn som jag inte sett eller som kommit vid senare löp).
PL
 
Sv: Tjuvparad 9-månaders

det finns flickor som är så unga som 8-9 år när de får sin första mens. det är nog mer jämförbart.

TS varför kastrerar hon inte tiken bara? så är problemet helt ur världen och risken för livmoderinflammation elimineras.

Matte menade att: Nej men ooj, så hemskt, hon kanske också vill ha bebisar nån dag!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga till henne, för hon verkar inte riktigt förstå. Erbjöd mig även att ta hand om tiken efter aborteringen, då matte själv är utomlands, eftersom matte är fullt övertygad om att hunden kommer vara "allvarligt deprimerad efter en sån hemsk upplevelse."

Till Peter_Lundin. Tack, skönt att höra, ska hälsa henne detta. Jag hade bråttom då jag läste på hemsidan och missförstod därav texten!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 353
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 008
Senast: Monstermom
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 005
Senast: Disen
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp