Tjuvjakt?!

E

Emmahelatiden

I våras upptäckte jag ett gammlalt ruttet kadaver från en ren/älg som låg i en grop i skogen där jag brukar rida. Jag tänkte inte så mycket mer på det sen utan höll koll så att det inte kom dit några fler eftersom jag misstänkte att den kanske inte var tjuvjakt.

Nu för nån dag sen så red jag igen och kollade, då hade en ny grop grävts och i den låg två färska slaktade älgar. Det som förbryllade mig var att hornen satt kvar på huvudena, vilket jag vet att jägarna brukar spara och skyta med. Så nu är jag nästan helt övertygad om att det är tjuvjakt det handlar om. Så nu är min fråga, hur går man till väga när man ska anmäla detta? :confused:

Sv: Tjuvjakt?!

Det är slaktade djur, så alltså skallen är kvar och skelettet men allt "kött" är ju borta så att säga.

Ja kanske, eller så är det han som skjutit ^^ men jag tänkte om man typ kunde ringa kommunen eller nån ansvarig som kunde kolla upp det?

Ska du anmäla tjuvjakt så är det polisen.

Vill man anmäla knotor så är det till miljö och hälsoskydd.

Vi fick en bunt älgknotor utlagda på vår mark, utan lov, en jägare hade varit i Norrland på lyckosam jakt.Vi blev nedringda av jägare runtomkring som ville att vi skulle anmäla detta, de hade ringt till miljökontoret och fått sig tillsagda, till deras förtret:grin:, att det bara var markägaren som kunde göra en anmälan.

Det kan vara så att markägaren har lämnat spillet till naturen så att säga. Vad jag vet är det inte vanligt, men det har hänt mig också att jag hittat kadaver i skogen. Ring markägaren först!

Då skulle jag vilja påstå att de är ute o cyklar, är det ett miljöäbrott så är det oberoende av vem som anmäler. Kan dock inte på rak arm säga var gränsen går när det gäller vilt.
PL

Fast kan det vara ett miljöbrott för knotor från en eller om det var två älgar?

Jag upfattade det som så att eftersom det inte var miljöbrott kunde andra inte anmäla, enbart vi som markägare-för nedskräpning, var otydlig förut.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
8 412
Senast: madde_84
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka