Tjuvbetäckning

oki

Trådstartare
Hur är det numera, ett föl som blir till genom tjuvbetäckning, får den registreras/starta öht?
Alltså om det är olika ägare på hingsten och stoet.

Sv: Tjuvbetäckning

Vad jag förstått är det inte tillåtet, men jag skulle kolla en extra gång med STC.

Kollar man på den här hästen verkar det gå bra. Nu var det ju ingen tjuvbetäckning, den var "planerad".

Tror jag inte.
Det man kan göra om man upptäckt det i lite god tid och om både ägarna är med på det, är ju att skriva över en av hästarna på den andra lite kvickt så det blir samma ägare på stoet och hingsten.

Ok, det verkar lite luddigt fortfarande då.
För några år sedan var ju allt ok bara det var samma ägarekonstellation på hingst och sto senast 1 november året innan betäckningen. Vid tjuvbetäckning blir det ju lite annars...
Jag tänkte mest på de här nya reglerna som kommit. Det är ju flera olika avdelningar i stamboken numera och det här var mest en tanke som dök upp.
Nu hoppas jag få slippa dilemmat i verkligheten men andra kan ju drabbas och då är det ju bra att veta vad som gäller.

STC:s hemsida kan man hitta mycket på. Det finns inget angivet för 2008, men detta gällde för 2007. Vet inte om ni blir klokare av detta, men det är i alla fall vad jag kunde hitta. (Nån mer än jag som tycker att det är ologiskt att propositionerna ligger under "Blanketter"?)

Stamboksavdelning III denna avdelning registreras från och med 2007 år födda (betäckta 2006) avkommor till övriga hingstar d.v.s. de som klassificerats med ett lågt avelsvärde (tidigare ej godkända) eller inte visats vare sig vid avelsvärdering i Sverige eller i annat EU-land. Hästar stamboksförda i avdelning II är berättigade att delta i alla lopp utom de som STC angett ovan. De får dock inga uppfödarpremier och har inte heller rätt att delta i premielopp.

Betäckningsbevis
Alla hingstar, även s.k. egenhingstar, som används i avel måste lösa betäckningsbevis iSverige, föra språngrulla och redovisa resultat av betäckningarna. Betäckningsbevis skall lösas före första betäckning dock senast 1 april betäckningsåret. Hingstägare som skall lösa betäckningsbevis och inte fått information sig tillsänt vänder sig till STC. Stoägare som vill kontrollera om en hingst löst betäckningsbevis och i så fall i vilken kategori kan lättast kontrollera detta på hemsidan travsport.se eller kontakta STC direkt.

Egen hingst på eget sto
När det gäller egen hingst på eget sto så får avkommorna tillkomna efter betäckningar 2007 samma möjligeter som tidigare. Ägare av en egenhingst måste dock, precis som alla andra hingstar, lösa betäckningsbevis, föra språngrulla och lämna in fölredovisning. När det gäller ägarförhållandena skall sto och hingst vara ägda till lika delar av samma fysiska eller juridiska person, senast den 31 december året före betäckningsåret fram till dagen för den sista betäckningen. En egenhingst får inte betäcka andras ston samtidigt som den verkar som egenhingst. Sker detta kommer samtliga avkommor, även egna, stamboksföras i avdelning II. Hingsten får sen inte heller återgå till att verka som ”egenhingst” efter att ha verkat kommersiellt.

Hur är det numera, ett föl som blir till genom tjuvbetäckning, får den registreras/starta öht?
Alltså om det är olika ägare på hingsten och stoet.

Du måste stå som ägare på sto och hingst, samt så måste du numera betala in betäckningsavgift senast den 1 april samma år som du ska betäcka. Annars kan inte avkomman reggas osv.

Du måste stå som ägare på sto och hingst, samt så måste du numera betala in betäckningsavgift senast den 1 april samma år som du ska betäcka. Annars kan inte avkomman reggas osv.

Ja, fast nu var det ju utifall det blev en tjuvbetäckning... man kan ju knappast veta sånt före den 1 april...:cool:

*kl* och trådrån...

En kompis bodde alldeles bredvid Stuteri Broline.
Där Pine Chip och Silver Pine huserade i sina stora hagar vilka var namnförsedda med varsin träskylt!
(Det gick alltså inte att ta fel på vilken hingst som var vilken om man nu inte skulle veta hur hingstarna såg ut innan)

Vi skämtade en del om att låta hennes utbrytardam ta genvägen över till Pine Chip och låta sig betäckas i det fria..:angel:

Nu var detta inte gjort i en handvändning men tänk OM hennes märr hade kommit lös och in till någon av hingstarna och detta skulle ha resulterat i ett föl.
OM hon nu inte hade haft råd med avgifterna osv vad skulle ha hänt då?
Skulle fölet automatiskt ha tillfalligt hingstägaren?
Eller skulle väninnan fått behålla fölet men givetvis fått reg.förbud på det?

ps! Vi bortser givetvis i att hon skulle ha fått föreläggande om "lössläppthet" i sin hästhantering ;) utan spekulerar bara i vad som skulle ha hänt med en avkomma!

Jag har en känsla av att det skulle bli en juridisk grej med tanke på att det är en godkänd hingst med värdefulla spermier.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Genom alternativa tillvägagångssätt har uppfödaren Helena Stjärnholm lyckats få tio föl undan Main Hillary – utan att stoet själv burit...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under 18 år var Linda Rosenquist ett välkänt ansikte i trav-tv. Intresset för ridning har också alltid funnits genom livet – och för sju...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar