tjuvbetäckning - ultraljud för fosterkontroll?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tiingeling
  • Startdatum Startdatum
T

Tiingeling

Har lite funderingar kring ultraljud.....
Min hingst (har honom på foder) har gått in till stona, nåt han aldrig gjort i hela sitt liv innan!
men nu har det ju i allafall hänt trots giraff staket!
Men saken är den att jag vill ju erbjuda sto ägarna en "grav-koll" för att utesluta dräktighet.
Han har ju betäckt innan men aldrig lyckats på "egen hand" så att säga utan har alltid behövs hjälp.:p
Oftast tömms han ju på station men när han betäckt på stuteriet så har det ju varit hemma.
Så ägaren som jag naturligtvis pratat med trodde nog inte att det har hänt något eftersom han "siktar dåligt" :D och dessutom har han två täcken på sig vilket försvårar det hela.
Men nu till saken, jag vill ju erbjuda tjejjerna som äger stona något för att kolla upp ev dräktighet. Känns ju som om ultraljud är osäkert om kollar olika forum osv.? men om man ska abortera så är det ju enda alternativet för att konstatera tidigt dräktighet vad jag förstått? blodprov är väl senare?

Med andra ord, vad rekomenderar ni, har ni tips på vad andra gjort osv?

Sv: tjuvbetäckning - ultraljud för fosterkontroll?

Hur länge sedan är det ?

Hade det varit mina ston hade jag nog sprutat direkt.

Endast ett enda inlägg (det som skapade tråden) och återigen en tråd om hingstar, där det tas upp saker som det ofta diskuteras om i hingsttrådar (som är seriösa)... Skeptisk.

Hur länge sedan är det ?

Hade det varit mina ston hade jag nog sprutat direkt.

Jag är ju totalt nollad på detta området, jag har ju inte honom för att avla på honom utan att lära mig utav då han är ruskigt duktig i Dressyen...
Vad gör man när man sprutar? (antar att det är just en spruta men vad är det och hur funkar det?)

Endast ett enda inlägg (det som skapade tråden) och återigen en tråd om hingstar, där det tas upp saker som det ofta diskuteras om i hingsttrådar (som är seriösa)... Skeptisk.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men jag kanske har varit otydlig i min fråga, det jag undra över är hur man enklast och bäst för hästen/ägarna löser konflikten, erfarenheter och tips.
Jag har inte hingsten för avel utan har honom på foder då han ska utveckla min dressyr. sen kan saker hända och staket kan gå sönder, jag är beredd att ta mitt ansvar och lösa problemen till det bästa men jag vill veta vilka alternativ jag kan erbjuda ägarna till stona så är det upp till dem att bestämma hur de vill göra.
jag hittade ingen tråd med liknande innehåll och jag kanske placerade den fel, denna delen av forumet för avel kanske bara riktar sig till planerad avel. ber i så fall om ursäkt...

Jag är ju totalt nollad på detta området, jag har ju inte honom för att avla på honom utan att lära mig utav då han är ruskigt duktig i Dressyen...
Vad gör man när man sprutar? (antar att det är just en spruta men vad är det och hur funkar det?)

Det hände igår kväll....

Jag menar att du skapade denna användare, idag, för att skriva denna tråd.
Och frågar, är problemet verkligt eller påhittat, av den anledningen att det kommer upp Väldigt mycket trådar med provocerande ämne som skapas av anonyma anvädnare som är rena "troll".

Jag undrade, är du troll eller är ditt problem verkligt?

Ja nog är problemet verkligt i allafall om man kollar på vetrinär räkningen för ett ihop sytt knä på honom som det kostade honom för att få ha lite "roligt"
Å ett stort bekymmer för mig!
Men jag vet ju naturligtvis att detta kunde hända även om han aldrig sprängt staket innan och han är 20 år, och jag är ju naturligtvis beredd att ta mitt ansvar och ville veta vilka möjligheter ägarna har för att få reda på om deras sto blivit betäckt.
Det är bara ett utav stona i den hagen som brunstar så tydligt att jag vet det , men han kan ju ha försökt ändå. Han var bara där inne kanske en halvtimma.
Sannolikheten är ju inte så stor med tanke på omständigheterna men jag vill ju erbjuda mina stallkamrater alternativ så får de ta beslut.
Ska ringa våran Vetrinär och prata med honom oxå....
Ville mest veta vilka alternativ det finns.....

Och jag har ett medlemskap sen innan här men jag får inte ihop lösenord och mailadressen att stämma, lite länge sedan mellan inloggningarna....

Det är en abortspruta.

Vet inte exakt verksamma ämnen eller effekt om stoet faktiskt inte är dräktig.

Det verkar betydligt krångligare att UL-a stona om du inte har seminspilta hemma, för i så fall lär du få åka iväg med stona

Nej några semin spiltor har vi ju inte.....
Ringer vetten å hör med honom vad han tycker....
Visste inte ens att det fanns abort sprutor,
det var sånt jag ville veta.....

Tack!

Abortspruta ska inte ges till stona såvida man inte gjort en kontroll och Vet att de är dräktiga.

Det är inte hälsosamt för hästens kropp att få en abortspruta och är stoet inte dräktigt så är det helt i onödan.

Bra att veta, och det är ju förståeligt att det inte är bra om de inte är dräktiga.
Och det är ju vetrinären som ger det och han gör nog knappast något som man inte ska.
Har ringt vetrinären för konsultation och det är sto ägarnas beslut hur de vill gå vidare.
Igentligen så tror jag inte att det är någon fara på taket men det är ju ändå en risk och det är inte mitt val att bestämma vad sto ägarna vill göra. Jag bara kollar upp alternativen.

Tack för hjälpen....

Abortspruta ska inte ges till stona såvida man inte gjort en kontroll och Vet att de är dräktiga.

Det är inte hälsosamt för hästens kropp att få en abortspruta och är stoet inte dräktigt så är det helt i onödan.

Så här tidig ger man väll bara en PG spruta och den är ofarlig för stoet även om hon inte är dräktig.

Att det är en vet. som gör det är ingen garanti.

Mitt sto fick en abortspruta av vet. trotts att de inte kollat om hon var dräktig. Själv hade jag inte kunskapen om att man inte ska ge abortspruta, det fick jag först efteråt. Det var ägaren till hingsten som ringde vet. och som betalade för sprutan.
Detta var iofs några år sedan nu, det kanske har kommit nya alternativ.

Senast ändrad:

Fullt möjligt? Ingen aning om vad det är men är det riskfritt för stoet är det ju en bra grej.

Borde ju vara en enkel sak att brunstkolla stona på hingsten om det var igårkväll det hände, så ser ni om något sto faktiskt är brunstig. Skulle vara en väldig otur om de släppt brunsten sen igår kväll.

Dom flesta jag har hört, har bara sprutat stoet. Om hon tagit sig eller ej är inte kollat. Det är väl samma som när man sprutar bort oönskade tvillingar där det inte går att klämma.

Ja em PG spruta är ju både odramatisk och enkel. jag som stoägarare hade dock valt att åka iväg för att kolla ev dräktighet innan man sprutar. Sannolikheten att stoet/na skulle blivit dräktigt verkar väääldigt liten. Och jag hade inte velat spruta igång en brunst vid den här tiden på året (det räcker med brunst under säsong).

Så här års är det svårt att spruta fram brunst. Stona måste vara i rätt fas för att det ska ge effekt.

Däremot är jag lite förvånad över att så många tycker att det "bara" är att ge en spruta för abort.
Att spruta utan att kolla om det ens behövs, och skulle de vara dräktiga är det viktigt att även kolla så att fostret sen är borta. Lite försiktigare bör man nog vara med sprutor, som ändå kan vara obehagliga för stoet. Koliksymtom och STARKA svettningar är inte ovanligt.
Det bästa är väl att ultraljuda om 20 dagar, och helt enkelt klämma bort fostret, om det mot förmodan skulle finnas nåt.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 598
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 504
Senast: Dopy
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 599
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025