Tjuvar och bedragare i torkans spår

Men ändå...

Taget ur luften i mitt sinne.... är höskörd på något sätt försäkrat?
Får bonden ersättning om balar blir stulna? (Efter polisanmälan med nedlagt resultat förstås)

Det är ju liksom inte bara att åka ut på ett fält mitt i natten och stjäla 20 hösilagebalar á 300kg....??
Om du inte har grejerna och en grannes lada att stuva dom i. Ser likadana ut som grannens redan skördade balar....

Tänker på "kostölden" för massa år sedan.... typ...

I nödår är det ju gött att både äta och ha kakan kvar...

Kommer ihåg en familj som fick hela skörden stulen 2018. En dag de inte var hemma kom någon och stal allt från ett fält. Inte frågar du som köpare om säljaren kan bevisa vilket fält det är skördat från och inte ifrågasätter du heller om de som har maskiner på ett fält om de har rätt att vara där?

Man tar för givet att folk är ärliga tills motsatsen är bevisad, det är ju inte samma sak som att köpa guld på en parkeringsficka bredvid vägen att man anar oråd.

Kommer ihåg en familj som fick hela skörden stulen 2018. En dag de inte var hemma kom någon och stal allt från ett fält. Inte frågar du som köpare om säljaren kan bevisa vilket fält det är skördat från och inte ifrågasätter du heller om de som har maskiner på ett fält om de har rätt att vara där?

Man tar för givet att folk är ärliga tills motsatsen är bevisad, det är ju inte samma sak som att köpa guld på en parkeringsficka bredvid vägen att man anar oråd.
Jag läste häromdagen om någon nu idagarna hade blivit av med skörden från gärdet..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Flera stall i Kungsör och Arboga fick påhälsning av tjuvar. Nu åtalas tre kvinnor och en man för stöld. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
1 313
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka