lisa412

Trådstartare
Kom inte på nån bättre rubrik..

Men det är såhär, min mormor har blivit av med sin plånbok. Hon har den alltid på samma ställe i köket och nu är den borta.
Hemtjänsten handlar åt henne och de brukar då ta med sig börsen men mormor är 100% säker att de lämnade tillbaka den sist de handlade.

För nått år sen när mormor gick in i sitt kök var alla köksskåp öppna och pengar hon hade i ena skåpet var borta.

Min mormor är döv så det är inte så svårt för nån att stöka omkring hos henne utan att hon vet om det men VEM kan det va??

Det är bara hemtjänsten och mamma som har nyckel. Mormors dörr är oftast låst, jag tror dock att den vid händelsen för nått år sen var olåst..

Vad ska vi göra?? Ska vi anmäla? Jag har sagt till mamma att hon ska skaffa ett litet kassaskåp som många äldre har, som bara mamma och hemtjänsten har koden till.

Känns fruktansvärt otäck att nån är inne hos mormor utan att hon vet om det...

Sv: Tjuv?

Naturligtvis ska det anmälas!
Är inte helt säker på att jag skulle ge koden till hemtjänsten heller...i så fall hellre lägga pengar i en burk som de kan ta av när det ska handlas.

Såklart det ska anmälas.
Tyvärr är inte hemtjänsten alltid att lita på, tyvärr. (egen erfarenhet) Så kod ska nog inte lämnas ut till dem.

Mormor har inga pengar i lägenheten förutom det som hemtjänsten ska ha när de handlar. Tänkte därför att det kan vara bra att ha de i kassaskåpet ifall det är nån utomstående som tar sig in i lägenheten.

Det absolut bästa när hemtjänsten handlar är ett ica-kort laddat med pengar! Det tycker iallafall jag som hemtjänstpersonal är det absolut smidigaste och det som känns bäst. Jag ogillar att hantera andras kontanter!

Självklart ska det polisanmälas! Meddela även hemtjänstens enhetschef om det inträffade.

Hon har den alltid på samma ställe i köket och nu är den borta.
mormor är 100% säker att

Nu vet inte jag nånting om din mormor men bara som alternativ förklaring, så är det relativt vanligt att plånboken dyker upp på någon plats där man absolut inte brukar lägga den. Och med alla pengarna kvar.

Det inträffar givetvis att äldre blir bestulna, och det är förskräckligt. Men det inträffar minst lika ofta eller troligen oftare, att upplevelsen att ha blivit bestulen, eller att någon varit inne i bostaden, är ett tidigt demenssymptom.

Jag vet inte hur många gånger jag har letat igenom väskor och fickor och hittat plånböcker som man absolut inte brukar lägga i det facket och som man är 100% säker på att man lagt någon annanstans. Så jag vill råda er att verkligen leta ordentligt på ovanliga ställen och GIVETVIS polisanmäla om ni tror att en stöld har ägt rum.

Håller fullständigt med OutOfService, förbetalda kort och absolut ingen kontanthantering!
En släkting till oss har hemtjänst som handlar och till dess att detta kort var fixat, handlade släkten.

Men jag tycker att du ska ta kontakt med chefen för hemtjänstgruppen och berätta om detta.

Håller med Lejonelle.
När min far började bli dement försvann plånboken ibland, men han/vi hittade den alltid till slut. Första gången anmälde vi den försvunnen hos polisen.
Var den fanns vet jag inte men plötsligt hade han den på sig igen.

Förbetalda kort är en idé som kan minimera riskerna för stöld/misstanke om stöld.

Pappa har flera gånger råkat ut för att hemtjänstpersonal snattat pengar. Och det har varit solklart att det varit just personalen som haft långa fingrar.

Vid ett tillfälle kom en av de tillfälliga inhopparna tillbaka efter förmiddagspasset. Ensam, när han visste att pappa var lagd för vila. Han använde nyckel för att ta sig in och rotade sedan ogenerat igenom alla lådor och byråer till han hittade saker han ville ha, och försvann därefter. Pappa kunde se honom komma in och gå ut, men är så pass handikappad att han inte kunde göra annat än ropa åt honom att ge fan i det, och lyssna medan snubben gick igenom lägenheten.

Sköna människor det finns :(

Sånt där kommer förhoppningsvis elimineras när fler och fler kommuner använder nyckelfri hemtjänst, vilket innebär inloggning där man ser exakt vem som gått in var och när.

Tyvärr är det jättesvårt att komma vidare med ärendet. Det går inte. Han kom ju bara tillbaka för att hämta sin kvarglömda mössa, som han fick leta efter. Tråkigt att pappa upplevde det som att han rotade, men inget saknades ju. Va? Gjorde det? Jaha, det har i alla fall inte jag tagit.

Ärendet nedlagt.

Är polisanmälan gjord? Det är ju steg 1 liksom.

Naturligtvis kommer inte NFH stoppa alla med för långa fingrar, men det kommer förebygga många.

Jovisst, det blev nedlagt direkt. Hemtjänsten blev också kontaktad, men där hände inte mycket heller. Läs: ingenting.

Synd, det är bland annat just för att sånt inte ska hända som nfh tagits fram. Egentligen så borde rapportformulär avläggas om man gått utanför det ordinarie schemat och gått in till brukare mer än vad som finns planerat.

Det finns säkert jättebra rutiner för detta, men vem tusan följer dem? De flesta gruppledare etc är jag tveksam ens vet vad som ska göras när dylika händelser inträffar. Får det bestämda intrycker i alla fall.

Lösningen var faktiskt att flytta från storstan till en mindre kommun. Bättre vård, bättre service, bättre boende. Alla vinner.

Nu jobbar inte jag inom hemtjänsten på det sättet att jag kan uttalade rutiner, men en uttalad princip inom vården är att man ska ifrågasätta precis allt, förutse allt och bemöta det genom rutiner för precis alla scenarion eftersom såväl personal som brukare och patienter är utsatta. Finns det enhetschefer som inte vet hur saker och ting ska hanteras så bör man gå högre upp i hierarkin inom organisationen för att få rättning och utbildning. Det är egentligen en mycket byråkratiskt utformad organisation som har papper och planer och riktlinjer för inte bara allt som händer, utan även för det som inte hänt. Enhetschefer som inte vet, bör utbildas.

Liknande trådar

Utrustning Har funderat på att dte kanske skulle vara smart att teckna en försäkring till transporten och alla bolag kräver ju godkända lås. Det...
Svar
12
· Visningar
4 106
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama