Tjurig Häst

Ozen

Trådstartare
min häst är väldigt tjurig ! Det har hon alltid vart, vet inte varför men hon har stått på ridskola... Hon har inte heller blivit så bra behandlad. Vad ska ja göra för att hon ska bli gladare? Finns det nått foder som gör att de blir gladare? i mitt stall bor det bara 3 hästar så det kan ju inte vara att det är för mkt spring! ;)

Så min fråga är alltså: Finns Det Nått Foder Som Gör Att Hon Blir Gladare?

Senast ändrad:
Sv: Tjurig Häst

Hejsan!
Så tråkigt att hon blivit dåligt behandland, det är säkert därför hon tjurar samt att det är mycket spring och dragande ofta på ridskola med många olika ryttare... Kanske blir bättre när hon varit hos dig en tid - fått lite lungnare med rutiner...
Fast morötter, äpplen och godis i allmänhet får alltid min tös att visa sina vita... i brett leende alltså....
Hoppas det går bättre för er...
Kram Lillemim

Får hästen tillräckligt med grovfoder?

Hästar har ett enormt tuggbehov, och får de inte utlopp för det så blir de stressade och irriterade. Precis som vi om vi aldrig får äta oss mätta...

Tumregler att följa:
*ABSOLUT MINST 1 kg TS/100 kg häst.
*Varje giva ska ge minst 1 timmes tuggtid.
*Max 8-10 timmar utan grovfoder, helst inte mer än 4 timmar.

Att muta en grinig häst med godis är oftast som att be om ännu mer problem...:crazy:

Har också "pissmärr" som börjar bli riktigt trevlig. Mina bästa tips är: fri tillgång på grovfoder, mycket utevistelse, gärna dygnet runt, med hästkompisar i stor hage, och så ska ni ha roligt tillsammans när du rider henne.
Finns inget enskilt foder som gör hästar glada, fri tillgång på grovfoder är bästa tipset. Och alla näringsämnen måste vara tillgodosedda också.

Sen finns det hormonpreparat för ston med stora hormonproblem, tala med din veterinär om det. Men prova med mycket grovfoder först.

Losec? Stressade hästar kan få problem med magen. Fri tillgång till bra grovfoder samt en väl avvägd foderstat är givet men jag skulle nog åka till klinik för att utesluta magsår/magkatarr.

det som är problemet att hon går upp i vikt hur snabbt som helst. om hon skulle ha fri tillgång till sånt skulle hon äta tills hon sprack :( ja har ett matvrak här hemma :D ja har haft henne i ca 1 år (och så hade ja henne som sköthäst i ca 3 år innan vi köpte henne från ridskolan). Men hon är alltid gladare på somrarna.

Oftast äter hästarna väldigt mycket i början när de har fri tillgång på grovfoder men när de inser att maten inte kommer ta slut så lugnar de sig oftast efter ett tag. Sedan behöver ju du kanske inte ha något super-hö om du har ha henne på fri tillgång. Men har du ett hyfsat hö med bra värden och låter henne stå på fri tillgång till detta så räcker du förmodligen sedan att du bara kompletterar med mineraler och vitaminer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix