Tjurfoder?

M

majabergman

Var någon här på buke som gav sin häst ett kraftfoder dom gör att tjurar går upp jättefort.

Låter det bra? Jag känner mig tveksam just nu, men jag vet nästan inte vad jag ska göra med min smala bloding längre så jag är villig till vad som helst.

Sv: Tjurfoder?

Det är inte bra att fodra hästar med foder framtaget till kor. Dom har ett helt annat näringsupptag än häst. jag skulle föreslå att du analyserar ditt grovfoder och tar hjälp av någon kunnig att räkna foderstat. Oftast när hästar blir magra så beror det på dåligt, eller för liten giva grovfoder, Avmaskning? När? Vilket preparat och för hur många kilo? Kraftfoder,. hur mkt? Sammantaget är det många faktorer att ta hänsyn till! Men det kanske är så lätt som att bara ge hästen mera mat? Fri tillgång på hö/hösilage ev komplettera med ett par kilo lucern, strå eller pellets, det är en smaksak. Betfor och vetekli är bra fodermedel som hjälper magen på ett gynnsamt sätt. Finns många bra pelleterade kraftfoder på marknaden med höga innehåll av energi som är faktorn som styr hullet.

Att ett foder säga vara för nöt eller gris behöver inte betyda att det är olämpligt för häst. Tvärtom tycker jag en hel del foder som marknadsförs till gris och nöt passar mkt bättre till mina hästar än de flesta av de dyra tramsfoder med äppelskruttar och ogräs som säljs till lättlurade hästägare.

Smågrismat med rapsmjöl och sädkross är tex ett utmärkt svenskodlat foder som inte farit jorden runt innan det paketeras. Liknande finns för nöt.

Man bör ha kännedom om stärkelse och proteindoseringar när man fodrar med dem (men det bör man ju när man fodrar med ”hästfoder” också). HH

Att ett foder säga vara för nöt eller gris behöver inte betyda att det är olämpligt för häst. Tvärtom tycker jag en hel del foder som marknadsförs till gris och nöt passar mkt bättre till mina hästar än de flesta av de dyra tramsfoder med äppelskruttar och ogräs som säljs till lättlurade hästägare.

Smågrismat med rapsmjöl och sädkross är tex ett utmärkt svenskodlat foder som inte farit jorden runt innan det paketeras. Liknande finns för nöt.

Man bör ha kännedom om stärkelse och proteindoseringar när man fodrar med dem (men det bör man ju när man fodrar med ”hästfoder” också). HH

Finns det någon risk ur dopningssynpunkt att ge foder som är avsedda för nöt/gris eller är de fria från sådana substanser?

Se hellre till att hästen har lugn och ro kring sig,
inte fryser och har näst in till fri tillgång på grovfoder: hö eller hösilage.

Därtill kan du stödfodra med Lucern hackat strå, nån dl rapsolja och ev. kornkross.

Det gav jättefint resultat på min smala svårfödda islänning.

Säger som HH, visst kan man det! Jag gav min häst under uppväxtperioden samma färdigfoder som vi ger till våra mjölkkor, inga problem. Det är ju betydligt billigare åxå.

Kicki :)

Hästen är nyss avmaskad. Vi har analyserat grovfoder och en uträknad foderstat. Tänderna blir regelbundet kollade. Han får 2 liter lusernpellets, 2 liter kornkross, 5 dl betfor, 2 dl vetekli och 2 dl olja så kraftfoder får han, han har även fri tillgång till hö.

LinnK: Hästen har garanterat lugn och ro då han står i litet och lugnt stall. Han fryser inte heller då han är oklippt och står täckad dygnet runt (tunnhårig). Han har som sagt fri tillgång på hö och så får han hösliage på nätterna, olja får han också.

Men du, nog kan du öka hans kraftfodergiva rätt rejält? Du skulle kunna ge åtminstone 1-2 kilo mer kornkross till exempel, och dubbla betforgivan.

Det där låter som väldigt lite mat om det är ett fullblod du har, finns en tråd på "galopp" som heter "inga muskler" där kunnigt fullblodsfolk berättar vad de ger sina hästar!

Det är en travare ;)

Så ni tror att jag kan öka det ännu mer?

Räknas det som dopingpreparat? Undrar om det finns i svenskprod. färdigfoder för kor, måste kolla det!

Kicki :)

Kan inget om tjurfoder. Men tänk på att man ej bör ge mer än 0,4kg kornkross per 100kg häst. Mycke stärkelse i korn, stärkelsen kan orsaka störningar i grovtarmen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 346
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat