Tjocklek på halstäcke?

Bara skaltäcke eller 250gr fodrat.
250grams halsen sitter fast på tjocka vintertäcket och används därför bara tillsammans med det, när det är minusgrader.

Gällande halstäckets vara och icke-vara så är jag av den åsikt att hästen inte far lika illa av att bli kall om halsmusklerna som andra muskler som t.ex. omger vitala organ etc.
Täckestillverkarna är oftast av samma åsikt, därför de medföljande halsarna ofta tunnare fodrade än resten av täcket.

Jag gillar halsarna för att de håller min helklippta häst torr när det regnar och ren när det är lera.

jag vill göra ett tillägg... det är ju tex sällan man fryser om kinderna, men däremot skulle man frysa om kroppen om man gick med bar överkropp i samma kalla väder...

Heller inga problem att gå finklädd med strumpbyxor och vinterjacka på vintern. Vi blir kalla om benen men det är ok om vi är varma på resten av kroppen.

(Kan givetvis vara individuellt)

Heller inga problem att gå finklädd med strumpbyxor och vinterjacka på vintern. Vi blir kalla om benen men det är ok om vi är varma på resten av kroppen.

exakt!!! poängen är ju iaf att man fryser olika mkt på olika kroppsdelar samt att man avger mer värme på olika ställen på kroppen.

Halskragar och magplattor behövs inte
- Värmebalansen ska spegla hela hästens yta. Det är därför helt onödigt att använda halskragar och magplattor, även på klippta hästar. Dessutom har vi uppmätt att värmeavgivningen från halsen är mindre än från hästens övriga kropp, berättar Karin.
Hästens underhudsfett är också en betydligt viktigare faktor än till exempel päls, som isolering mot kyla. Fett isolerar tre gånger bättre än annan vävnad. Se därför till att din häst inte är mager, om du vill hjälpa den att hålla värmen i vinter.

Referenser/lästips:

Lindås, Jonna och Olsson, Ingrid. 2004. När behöver hästen täcke? Fördjupningsarbete nr 259. Enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU. Uppsala.

Perman, Johanna. 2000. Behöver hästen täcke på vintern? Fördjupningsarbete nr 111. Enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU. Uppsala.

Vi pratar om olika saker och jag tror inte det är lönt att jag försöker förklara, ffa orkar jag inte tjafsa om det. Jag menar att kylan påverkar muskulaturen i halsen, studierna handlar om hur kroppstemperaturen påverkas av halstäcke.

exakt!!! poängen är ju iaf att man fryser olika mkt på olika kroppsdelar samt att man avger mer värme på olika ställen på kroppen.

Okej såhär då: Du kan tappa känseln i tårna utan att frysa om överkroppen eller ha låg kroppstemperatur, men visst fasen är det gött med raggsockor i gummistövlarna för det.
Förstår du nu vad jag menar? :)

Du påstår något men har inga svar alltså (eller först hade du inte tid just nu att svara ? :confused:) ok !
Nej väldigt få lär ha problem med kalla halsmuskler i sak . Det blir just därför extra konstigt om man först skriver påståenden hur det är och sen svarar att man inga svar på frågan har för man har inga problem . :(

Det är inte ngt nytt att hästen inte fixar att vara klippt vare sig på halsen eller lite halvt på andra ställen utan täcken ens, utan att frysa så länge den kan hushålla med värmen via ffa pälsen där det verkligen är avförande - rygg, länd, kors .
Samt givetvis då att den har möjlighet att tugga i sig fiber av någon sort under extrema väderförhållanden !

@Pudlan jag vill verkligen inte besudla din tråd etc , men ärligt så har du alltså 250 g täcke på din förvisso helklippta shettis och den fryser och behöver halstäcke ? :confused:

Jag har inga svar på dina frågor för dina frågor har inget med mitt påstående att göra. Se mina svar till Messy, jag tänker inte lägga energi på att diskutera med någon som varken läser eller vill förstå vad jag säger.

Halskragar och magplattor behövs inte
- Värmebalansen ska spegla hela hästens yta. Det är därför helt onödigt att använda halskragar och magplattor, även på klippta hästar. Dessutom har vi uppmätt att värmeavgivningen från halsen är mindre än från hästens övriga kropp, berättar Karin.
Hästens underhudsfett är också en betydligt viktigare faktor än till exempel päls, som isolering mot kyla. Fett isolerar tre gånger bättre än annan vävnad. Se därför till att din häst inte är mager, om du vill hjälpa den att hålla värmen i vinter.

Referenser/lästips:

Lindås, Jonna och Olsson, Ingrid. 2004. När behöver hästen täcke? Fördjupningsarbete nr 259. Enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU. Uppsala.

Perman, Johanna. 2000. Behöver hästen täcke på vintern? Fördjupningsarbete nr 111. Enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU. Uppsala.

Hon har tydligen inte varit på slätten.
Mina hästar kan frysa så de skakar men sätter jag på hals blir de varma och nöjda, samma täcke, enda skillnaden är hals eller inte hals. Att bara sätta på ett tjockare täcke eller mata gör ingen skillnad. Utan hals står de och trycker mot väggen i blåsten, med hals traskar de runt i hagen och är nöjda.

Jag har inga svar på dina frågor för dina frågor har inget med mitt påstående att göra. Se mina svar till Messy, jag tänker inte lägga energi på att diskutera med någon som varken läser eller vill förstå vad jag säger.

Precis svaret jag väntade mig . Ok ! ;)

Precis svaret jag väntade mig . Ok ! ;)

Om svaret du väntade dig var att dina frågor var irrelevanta och att jag inte diskuterar med någon som inte läser vad jag skriver så måste jag verkligen undra varför du ställde frågorna från första början. Det är ju bisarrt.

@Messy Det är alltid bra med adekvata källor, men just hippologernas (och även SLUs veterinärstudenters) exjobb är av usel kvalité. Deras metoddel för att förklara vad de gjort osv ger noll och ingenting, har läst flera av dessa olika exjobb om just täcken och de kommer ju inte fram till nånting. Eller jo, att en klippt häst behöver ett "thermotäcke" för att kompensera pälsen-vad sen ett "thermotäcke" ÄR förklarar ingen. Är ju en himla skillnad på fodring, yttermaterial, kvalité och passform. Min slutsats är att jag går på egen empirisk "forskning" som säger att hästarna fryser mindre om de har hel/halvhals och oklippt mage.

Ps. Jag fryser som f-n om kinderna och har förstörd hud på dom tack vare köldskador.

Du påstår något men har inga svar alltså (eller först hade du inte tid just nu att svara ? :confused:) ok !
Nej väldigt få lär ha problem med kalla halsmuskler i sak . Det blir just därför extra konstigt om man först skriver påståenden hur det är och sen svarar att man inga svar på frågan har för man har inga problem . :(

Det är inte ngt nytt att hästen inte fixar att vara klippt vare sig på halsen eller lite halvt på andra ställen utan täcken ens, utan att frysa så länge den kan hushålla med värmen via ffa pälsen där det verkligen är avförande - rygg, länd, kors .
Samt givetvis då att den har möjlighet att tugga i sig fiber av någon sort under extrema väderförhållanden !

@Pudlan jag vill verkligen inte besudla din tråd etc , men ärligt så har du alltså 250 g täcke på din förvisso helklippta shettis och den fryser och behöver halstäcke ? :confused:

Ja shettisen är helklippt i full kondition och den är inte fet utan mer i form som en travhäst som är i träning i hullet.
Vi bor på västkusten och vi har fuktigare luft och det blåser mycket här. De har inte skydd för vinden i hagen. Det är kallt i blåsten med minusgrader. I veckan motsvarade -grader o stormen runt -26 enl avkylningstabell. Så JA jag har täcke med hals på min shettis! Precis som andra med större ponnyer o stora hästar runt om kring där vi bor.

Du behöver inte va kaxig o tro att jag inte har koll men jag känner min häst mycket väl o är inte något barn!
Utan vuxen med shettis! Om du tycker att jag har fel låt bli att svara! Jag frågade inte om vad för studer gjorda av studenter, vilka studier jag kan tycka är av mycket varierad kvalite på, eller din åsikt om halstäcken eller inte utan vad för tjocklek bukefalister har på sina halstäcken!
Det är vad denna tråden handlar om o passar inte det starta en egen tråd!!!

Tyvärr fixar inte mins muskler att bli kalla varken på ben eller hals. Så det funkar inte att dra alla över en kam.

Hon har tydligen inte varit på slätten.
Mina hästar kan frysa så de skakar men sätter jag på hals blir de varma och nöjda, samma täcke, enda skillnaden är hals eller inte hals. Att bara sätta på ett tjockare täcke eller mata gör ingen skillnad. Utan hals står de och trycker mot väggen i blåsten, med hals traskar de runt i hagen och är nöjda.

Det är vad jag märkt på min shettis. Mer rörelser i hagen med halstäcke, mindre tid att försöka stå i det lilla skydd för vinden några buskar ger.

Hur många människor utvecklar brunt fett dvs det fett som håller kylan stången bäst?Tror fler hästar har brunt fett än människor.

Hur många människor utvecklar brunt fett dvs det fett som håller kylan stången bäst?Tror fler hästar har brunt fett än människor.

Snälla!!! Tråden startades för jag undrade vad för tjocklek Bukrfalos läsare har för tjocklek på sina halstäcken till sina hästar!
Inte om student arbeten, frysa eller inte frysa eller om brunt fett.
Tack till er som svarat på min fråga :)
Till er andra rekomenderar jag en kurs i läsförståelse. Så ni får står vad tråden handlar om. Så ni i framtida trådar svarar på det tråden handlar om, inte massa annat.
Med detta anser jag att tråden är avslutad.

Jag ville bara poängtera att det går inte jämföra frysskador hos människor med hästar.;)Du får gärna ha halstäcke, men när man jämför sina frysskador på kinder och ben med hästarna blir det lite fel.

Ja shettisen är helklippt i full kondition och den är inte fet utan mer i form som en travhäst som är i träning i hullet.
Vi bor på västkusten och vi har fuktigare luft och det blåser mycket här. De har inte skydd för vinden i hagen. Det är kallt i blåsten med minusgrader. I veckan motsvarade -grader o stormen runt -26 enl avkylningstabell. Så JA jag har täcke med hals på min shettis! Precis som andra med större ponnyer o stora hästar runt om kring där vi bor.

Du behöver inte va kaxig o tro att jag inte har koll men jag känner min häst mycket väl o är inte något barn!
Utan vuxen med shettis! Om du tycker att jag har fel låt bli att svara! Jag frågade inte om vad för studer gjorda av studenter, vilka studier jag kan tycka är av mycket varierad kvalite på, eller din åsikt om halstäcken eller inte utan vad för tjocklek bukefalister har på sina halstäcken!
Det är vad denna tråden handlar om o passar inte det starta en egen tråd!!!

Men då tänker jag så här; det finns egentligen två olika delar av ditt problem.

Din höst behöver halstäcke. Okay.

Men, behöver den värmen från ett hästäcke (och därför ett fodrat sådant) eller behöver han vindskyddet (och kan då klara sig med ofodrat eller minimalt fodrat)?

ä
Jag ville bara poängtera att det går inte jämföra frysskador hos människor med hästar.;)Du får gärna ha halstäcke, men när man jämför sina frysskador på kinder och ben med hästarna blir det lite fel.
Ääääscch jag skrev det lite som en liknelse :)

Sen vill jag lägga till att det jag "propagerade" för gäller vid normalväder... min hästs grövre kompis var en fryslort som blev halvgalen å typ höll på å sparkas å hysterisk när man skulle fodra för att hon frös så när det var nolla å regn... när det var snö å "vanligt" kallt så var hon sitt vanliga jag. Min som var späd å inte hade hals stod mest å hatade regnet, alltid varm å gosig under täcket.

Så det är väl högst individuellt... Fattar inte varför det skulle bli den tonen det blev i gruppen. Sorry TS!! :)
Med det sagt, kör med de halstäckena du har, blir hästen för varm, ta av, lagom - behåll ;)

Men då tänker jag så här; det finns egentligen två olika delar av ditt problem.

Din höst behöver halstäcke. Okay.

Men, behöver den värmen från ett hästäcke (och därför ett fodrat sådant) eller behöver han vindskyddet (och kan då klara sig med ofodrat eller minimalt fodrat)?

Det är frågan:) märker att hästen ogilar blåsten. O det blåser på västkusten. I dag 15m/s ungefär normal vind här. Är ofta den mängden vind. Får helt enkelt prova mig fram.

Liknande trådar

Utrustning Någon som erfarenhet av halstäcken i fleece? Fungerar det under utetäcke ell
Svar
1
· Visningar
173
Senast: Bison
·
Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Marita73
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka