Tjocklek på halstäcke?

Jag kör på ofodrat, då halstäcket gör skillnad mest för att hålla bort väta på min häst.

Ni som har helklippta hästar. Vad har ni för tjocklek på halstäcke?

Jag köper dem tillsammans, så halsen har vanligen samma tjocklek som täcket. Halstäckena håller i evighet här dock... det är rumpänden på täckena som bits hål. Så jag har en hel hög halstäcken. Blir det mismatch av någon orsak så tar jag gärna lite tunnare på halsen så han kan reglera temp lättare.

Halsen är inte så kinkig, så antingen det som hör till, eller det som sitter på innertäcket eller bara "skalet" om det är det som erbjuds... De fryser ju inte om halsen, halsen svettas de på ;) ryggen är det som ska hållas varmt :)

Jag köper dem tillsammans, så halsen har vanligen samma tjocklek som täcket. Halstäckena håller i evighet här dock... det är rumpänden på täckena som bits hål. Så jag har en hel hög halstäcken. Blir det mismatch av någon orsak så tar jag gärna lite tunnare på halsen så han kan reglera temp lättare.

Köpte båda i hop med olika tjocklek på foder.

100-200 g, lite olika. Fast hals så är det ju samma som täcket, annars har jag nog 150 g till 100 g-täcke och 200 g-täcke iallafall.

Ofta är halsen lite tunnare. Har fast hals på de varmare täckena o där är 200 g rakt igenom 200. 450 g har 200 i halsen. 100 g har lös hals o köptes ihop o är 100 i båda.

Halsen är inte så kinkig, så antingen det som hör till, eller det som sitter på innertäcket eller bara "skalet" om det är det som erbjuds... De fryser ju inte om halsen, halsen svettas de på ;) ryggen är det som ska hållas varmt :)

Självklart kan även musklerna i halsen bli kalla.

Nyfiken . Hur upplever du /anser det som "självklart" ? På vilket sätt påverkar det hästarna ? Hur bedömer du att de "blivit kalla om musklerna i halsen" ?

Har inte tid just nu men de fungerar på precis samma sätt som andra muskler när det gäller reaktion på värme och kyla. De är inte immuna mot temperatur för att de råkar sitta kring halsen.

Har inte tid just nu men de fungerar på precis samma sätt som andra muskler när det gäller reaktion på värme och kyla. De är inte immuna mot temperatur för att de råkar sitta kring halsen.

Motivera gärna utifrån mina frågor när du har bättre med tid :) ditt svar blev inte så relevant utifrån just frågeställningarna .

Motivera gärna utifrån mina frågor när du har bättre med tid :) ditt svar blev inte så relevant utifrån just frågeställningarna .

Jag har inga svar på dina frågor, jag har inga problem med kalla halsmuskler.
Min kommentar till Messy gäller missuppfattningen om att halsen inte kan bli kall bara för att den avger överskottsvärme.

Min kommentar till Messy gäller missuppfattningen om att halsen inte kan bli kall bara för att den avger överskottsvärme.

Dum tanke varför har hästarnavinterpäls på halsen om de inte kan frysa om halsen o dess muskler? Om Halsen avger bara överskottsvärme?

Jag tror vist att hästen kan frysa om halsen o dess muskler. Lika väl som på kroppen o rdess muskler. Där av denna fråga om hur tjocka halstäcken ni här på buke hsr på era hästar,ponnyer. Är halsen kall eller annan del av kropoen ökar antagligen förbränningen i kroppen för att hålla värmen om den kalla kroppsdelen.

Nu är inte mina hästar klippta men lite känsliga mot köld, blåst och nederbörd.
JAg har ett täcke som är ca 300g med halsen lika mycket, alltså fast hals. Den används vid riktigt kallt väder -10 grader och mer eller vid blåst + nederbörd. Vid riktigt kallt har jag inne täcke under.
Har ett 100g täcke med avtagbar hals på 100g. Har varit alldeles ypperligt i detta väder. Har jag inne täcke under kan jag få det till 200g på kroppen och 100g på halsen. Har varit perfekt. Kan ju också sätta ett tjockare inne täcke i värsta fall så blir det ännu tjockare. :)
I detta väder vill jag ha lite fyllning i halsen, speciellt vid blåst och nederbörd.

Nu är inte mina hästar klippta men lite känsliga mot köld, blåst och nederbörd.
JAg har ett täcke som är ca 300g med halsen lika mycket, alltså fast hals. Den används vid riktigt kallt väder -10 grader och mer eller vid blåst + nederbörd. Vid riktigt kallt har jag inne täcke under.
Har ett 100g täcke med avtagbar hals på 100g. Har varit alldeles ypperligt i detta väder. Har jag inne täcke under kan jag få det till 200g på kroppen och 100g på halsen. Har varit perfekt. Kan ju också sätta ett tjockare inne täcke i värsta fall så blir det ännu tjockare. :)
I detta väder vill jag ha lite fyllning i halsen, speciellt vid blåst och nederbörd.

Tack De är olika våra fyrbenkngar sån gur är. 250g var det tjockaste i min shettis storlek hos HW. Kan lägga inner täcket under om det blir kallare. Det var ett bra tipps!

Självklart kan även musklerna i halsen bli kalla.
Halskragar och magplattor behövs inte
- Värmebalansen ska spegla hela hästens yta. Det är därför helt onödigt att använda halskragar och magplattor, även på klippta hästar. Dessutom har vi uppmätt att värmeavgivningen från halsen är mindre än från hästens övriga kropp, berättar Karin.
Hästens underhudsfett är också en betydligt viktigare faktor än till exempel päls, som isolering mot kyla. Fett isolerar tre gånger bättre än annan vävnad. Se därför till att din häst inte är mager, om du vill hjälpa den att hålla värmen i vinter.

Referenser/lästips:

Lindås, Jonna och Olsson, Ingrid. 2004. När behöver hästen täcke? Fördjupningsarbete nr 259. Enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU. Uppsala.

Perman, Johanna. 2000. Behöver hästen täcke på vintern? Fördjupningsarbete nr 111. Enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU. Uppsala.

Du påstår något men har inga svar alltså (eller först hade du inte tid just nu att svara ? :confused:) ok !
Nej väldigt få lär ha problem med kalla halsmuskler i sak . Det blir just därför extra konstigt om man först skriver påståenden hur det är och sen svarar att man inga svar på frågan har för man har inga problem . :(

Det är inte ngt nytt att hästen inte fixar att vara klippt vare sig på halsen eller lite halvt på andra ställen utan täcken ens, utan att frysa så länge den kan hushålla med värmen via ffa pälsen där det verkligen är avförande - rygg, länd, kors .
Samt givetvis då att den har möjlighet att tugga i sig fiber av någon sort under extrema väderförhållanden !

@Pudlan jag vill verkligen inte besudla din tråd etc , men ärligt så har du alltså 250 g täcke på din förvisso helklippta shettis och den fryser och behöver halstäcke ? :confused:

Senast ändrad:
jag vill göra ett tillägg... det är ju tex sällan man fryser om kinderna, men däremot skulle man frysa om kroppen om man gick med bar överkropp i samma kalla väder...

Liknande trådar

Utrustning Någon som erfarenhet av halstäcken i fleece? Fungerar det under utetäcke ell
Svar
1
· Visningar
173
Senast: Bison
·
Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Marita73
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka