Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni som har helklippta hästar. Vad har ni för tjocklek på halstäcke?
Ni som har helklippta hästar. Vad har ni för tjocklek på halstäcke?
Jag köper dem tillsammans, så halsen har vanligen samma tjocklek som täcket. Halstäckena håller i evighet här dock... det är rumpänden på täckena som bits hål. Så jag har en hel hög halstäcken. Blir det mismatch av någon orsak så tar jag gärna lite tunnare på halsen så han kan reglera temp lättare.
Halsen är inte så kinkig, så antingen det som hör till, eller det som sitter på innertäcket eller bara "skalet" om det är det som erbjuds... De fryser ju inte om halsen, halsen svettas de på ryggen är det som ska hållas varmt
Självklart kan även musklerna i halsen bli kalla.
Nyfiken . Hur upplever du /anser det som "självklart" ? På vilket sätt påverkar det hästarna ? Hur bedömer du att de "blivit kalla om musklerna i halsen" ?
Har inte tid just nu men de fungerar på precis samma sätt som andra muskler när det gäller reaktion på värme och kyla. De är inte immuna mot temperatur för att de råkar sitta kring halsen.
Motivera gärna utifrån mina frågor när du har bättre med tid ditt svar blev inte så relevant utifrån just frågeställningarna .
Jag har inga svar på dina frågor, jag har inga problem med kalla halsmuskler.
Min kommentar till Messy gäller missuppfattningen om att halsen inte kan bli kall bara för att den avger överskottsvärme.
Nu är inte mina hästar klippta men lite känsliga mot köld, blåst och nederbörd.
JAg har ett täcke som är ca 300g med halsen lika mycket, alltså fast hals. Den används vid riktigt kallt väder -10 grader och mer eller vid blåst + nederbörd. Vid riktigt kallt har jag inne täcke under.
Har ett 100g täcke med avtagbar hals på 100g. Har varit alldeles ypperligt i detta väder. Har jag inne täcke under kan jag få det till 200g på kroppen och 100g på halsen. Har varit perfekt. Kan ju också sätta ett tjockare inne täcke i värsta fall så blir det ännu tjockare.
I detta väder vill jag ha lite fyllning i halsen, speciellt vid blåst och nederbörd.
Halskragar och magplattor behövs inteSjälvklart kan även musklerna i halsen bli kalla.
Jag har inga svar på dina frågor, jag har inga problem med kalla halsmuskler.
Min kommentar till Messy gäller missuppfattningen om att halsen inte kan bli kall bara för att den avger överskottsvärme.