tjocklek och filt/pad?

T

thyrniròs

En ständigt återkommande fråga.... jag hoppas, hoppas någon orkar svara

har en ullpad som dock är något stor så den lyfter lite bak. Det har blivit lite bättre om jag lägger en filt under.

Men till frågan med pad och filt.... jag har ett helt gäng gamla, riktiga ullfiltar hemma - om jag viker de så att de passar under sadeln får jag fyra lager filt, bra mkt tjockare än paden (>15 mm alltså).

Behöver jag då eg ha en pad, räcker det med filt? Eller ger paden andra fördelar, ex saknar ju filten en kanal för ryggen som paden har? Jag har försökt klura, men kommer inte fram till vad som är bäst... blir ju väldans varmt med ullpad+4 lager ullfilt :D

hur resonerar ni?

Sv: tjocklek och filt/pad?

Det fina med en riktigt bra ullpad är att den reglerar temperaturen på ett helt oöverträffat sätt genom att den ventilerar bort svett och överskottsvärme från hästens rygg. Dessutom är den vikt- och tryckfördelande. Ull är också det absolut mest skonsamma materialet att ha mellan sadeln och hästens rygg. Men det skiljer väldigt i kvalitet, en riktigt bra ullpad är tillverkad i ren ny ull, kontursydd, är lätt att hålla ren, är mycket slitstark och kostar en rejäl slant men det lönar sig i längden.

Vilken ullpad är lätt att hålla ren? Du får gärna visa eller beskriva hur du gör. Jag hade en skit dyr konturskuren pad, ca 2cm tjock som inte gick att hålla ren på ett vettigt sätt. Smuts och hår samlade sig i lager på undersidan, och tvätta den var inte att tänka på då jag skulle använda den dagen efter.

Nu har jag i stället en helt annan typ av pad som går att spola av alt tvätta tvättmaskin och som torkar på 3-4timmar. Den arbetar på exakt samma sätt som en ullpad- tryckavlastande, suger upp svett, andas.

Ett annat problem jag hade med ullpadden var att den inte låg still, utan gled i sidled, och jag misstänker att om jag skulle lägga en filt under padden (för att skydda mot smuts) så skulle detta bli ett än större problem. Med den nya padden flyttar sig inte sadeln en mm, varken när jag rider eller sitter upp.

Dom ullpads vi använder tillverkas av 5 Star Equine Products i USA och med varje pad följer en speciell typ av svamp som man använder för att göra rent den från smuts och hästhår. Man kan också med fördel dammsuga den med jämna mellanrum. Gör man detta regelbundet behöver den oftast inte tvättas men vill man göra det, hänger man paden med undersidan ut och spolar av den så att vattnet rinner längs padens sidor, inte igenom den. Det tar inte speciellt lång tid för den att torka. Håller man dessutom hästen ordentligt ren där paden ligger blir den inte så smutsig.

ok, tack, men det besvarar ju inte riktigt min fråga...

jag har ju som sagt en ullpad, men har även en riktig tuftad ullfilt som i 4 lager blir tjockare än paden. Frågan är om det går bra att använda filten utan pad?

att jag kan ha paden utan filt förstår jag, det har jag haft några gånger, men då den är för lång för den avkortade sadeln så ligger eg filten bättre....

ok, tack, men det besvarar ju inte riktigt min fråga...

jag har ju som sagt en ullpad, men har även en riktig tuftad ullfilt som i 4 lager blir tjockare än paden. Frågan är om det går bra att använda filten utan pad?

att jag kan ha paden utan filt förstår jag, det har jag haft några gånger, men då den är för lång för den avkortade sadeln så ligger eg filten bättre....

Klart du kan .
Egentligen är ju sadlarna tillverkade att användas utan underlägg alls.
'Men vem vill skita ner sin sadel så ?

Jag har ridit hela sommaren i bara filt o det gör jag alltid på sommarhalvåret.

Visst kan du använda filten men risken är att det kan bildas veck som sen skaver. En konturskuren pad ligger så mycket bättre under sadeln. Om din pad inte är konturskuren går det att lägga sadeln mer på mitten av paden, annars kanske en sadelmakare kan hjälpa dig att korta paden. En engelsk sadel med stoppade bossor kan man använda utan vojlock men en westernsadel är inte gjord för att ligga direkt på hästens rygg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka