Tjockis! Vad göra?

F

Foolish

Jag har två cornishar. Den ena är en liten korv! Slänger i sig allt han kommer över och sväller upp som en ballong.
Den andra är också matglad, men ändå liten och tunn.
Tjockisen har gått på hills lighttorrisar, och höll vikten fint då. Var inte lika hungrig som han var när han gick på rc light.
Men sen har man ju hört att det är bättre med blötmat eftersom de då blir mättare och håller vikten bättre. Så det testade vi så klart. Bytte ut ett mål om dagen till Mjaus blötmat. Det resulterade i att tjockisen gick upp rejält i vikt!
Vad gör jag för fel?? Nu ska han snart på utställning så fram till dess får han gå tillbaks till torrisar, men sen vill jag ju kunna byta över utan att han rullar fram!
Hur ska jag göra för att anpassa det?

Sv: Tjockis! Vad göra?

Du får minska mängden våtfoder. Om du tänkt dig ge tex. hälften torrfoder och hälften burkmat måste du halvera mängden torrfoder katten ska äta varje dag och det är möjligt att du inte kan ge mer än ca 100 g burkmat/dag, kanske tom. mindre än så.

Sedan kan man inte bara kolla på vikten heller. En katt som bantas på burkmat tappar inte muskulatur på det sätt en torris-bantad katt gör och muskler väger mer än fett. Nu har din katt knappast omfördelat proportionerna fett/muskelmassa så snabbt, men det är en sak man måste ha i åtanke. Katten som äter burkmat kommer även få i sig mer vätska än när den bara åt torrfoder och vatten väger också.

mängden torrisar har jag dragit ner på. han får mat 3-4 ggr/dag, och då har jag helt enkelt gett blötmat istället för torrisar en gång/dag. bara nån sked blöt, vet inte hur mycket det är i vikt.. men kan ju inte väga så mycket...

hans vikt har jag inte så stor koll på. har använt ögonmått och klämma-känna-metoden. är inte så svårt att se på en rex om den lägger på sig fett...
tidigare har man ju sett musklerna på honom. nu känner man musklerna under ett lager fett, och han har även fått hängmage....

är det någon sorts övergångsbesvär, eller?

Jag har aldrig hört talats om att det skulle finnas någon slags övergångsperiod och för min äldsta dam gick vikten ner omedelbart efter jag börjat med våtfoder.

Det kan vara svårt att höfta sig till lagoma proportioner så mitt tips är att du helt enkelt börjar väga allting. Händer ingenting med katten får du minska födointaget, samma sak om han går upp i vikt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 388
Senast: Tiffany
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 782
Relationer *långt inlägg* Min sambo är riktigt tråkig rent ut sagt. Jag försöker hitta på saker som vi kan göra tillsammans men han är alltid...
2 3
Svar
50
· Visningar
15 334
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar