Tjocka/bukiga hästar, vågar jag dra ner mer på hösilaget?

Domino_s

Trådstartare
Har två hästar, ett extremt lättfött sto och en ganska lättfödd valack.

Har ett hösilage med TS på 72%, men över hälften av balarna är MKT torrare.

Stoet är tjock (inte extremt, men hög bred mage och lite fläskig fram på bogen) Valacken är bukig, alltså inte tjock över resten av kroppen, dock med världens hängmage...

Dom får nu 9 resp 10 kg hösilage + halm för att öka tuggtiden.. Dom fick innan 10 resp 12 kg.

Dock börjar jag backa lite, är orolig att det är för lite. Tyvärr är det dåliga proteinvärden. Ger Lucern för att hjälpa upp. Stoet är nog ingen fara med, men är orolig att valacken kanske få för lite...:crazy:

Vad tror ni?, ska jag ignorera hängbuken och ge honom mer hösilage...

Tacksam för svar!

Mvh Domino_s

Sv: Tjocka/bukiga hästar, vågar jag dra ner mer på hösilaget?

Hur mycket energi (Mj) och protein (smb rp) är det i hösilaget? Och hur mycket lucern ger du?
Om de får för lite protein så kommer det inte att bli bättre av att du drar ner på hösilaget mer, snarare värre.
Bukig mage = proteinbrist (i de allra flesta fall).

Halmen skulle jag ta bort direkt, den innehåller bara Mj och ingen protein alls och förvärrar därför problemet.
Vad är det för hästar? (Vikt, typ?)

Hur mycket energi (Mj) och protein (smb rp) är det i hösilaget? Och hur mycket lucern ger du?
Om de får för lite protein så kommer det inte att bli bättre av att du drar ner på hösilaget mer, snarare värre.
Bukig mage = proteinbrist (i de allra flesta fall).

Halmen skulle jag ta bort direkt, den innehåller bara Mj och ingen protein alls och förvärrar därför problemet.
Vad är det för hästar? (Vikt, typ?)

MJ - 7,3
Smrp - 31 :crazy:

Dom får ½ kg lucern var. Är väldigt rädd att stoet ska bli dålig. Fånghistoria på den.

Valacken är en fullblodskorsning, väger ca 550-600 kg skulle jag gissa på. Ser väl ut som ett normalstort halvblod i kroppen.
Stoet är en knabstrupperkorsning och väger kanske 500-550 (dock bara 1,52 hög men ganska grov.)

Mvh Domino_s

Det är dock bara valacken som är bukig...stoet är ganska fin, lite för rund och lite fläskig över bog. Men ser att det sakta blir bättre nu när hon börjar komma igång.

Så det är väl valacken jag är mest orolig för att det ska bli fel på. Aldrig haft ett hösilage med så låga smrp värden så har aldrig haft detta problemet innan.

Mvh Domino_s

'Bukighet' beror nästan alltid på att hästen får ett grovfoder med dåliga värden...
Vad jag kan säga såhär på rak arm så verkar ditt hösilage just vara ganska näringsfattigt (både MJ och smb) och om jag var du skulle jag försöka komplettera detta med mer lusern (då det också är grovfoder) för att få lite nyttigare värden helt enkelt.
Det är som sagt bara vad jag kan se såhär, och det är ju inte tillåtet att räkna ut foderstater åt varandra...
Men ta hjälp av någon! :)

Lusern är ingen fara till fånghäst, snarare är det ett mycket bra fodermedel. 1/2 kg som du ger är ju i princip inte mycket. Ös på mer, du kan ge fritt om du känner för det. Det sägs tom att Lusern kan hjälpa till att förebygga fång. Så ge så mycket den vill ha och du har råd med.

Har rådfrågat nu och vi kom fram till att jag ska öka på hösilages igen. Mer lucern och sen skulle jag ge soja också. Bara lite till att börja med så utgår vi från det och ser om han blir bättre...Hon tycker att han var väldigt bukig och lite tunn i överlinje...stackars killen, nu skäms jag nästan för att jag tyckt att han var tjock...:crazy:

Dock tyckte hon att stoet var ganska fin nu, inte bukig, men något tjock uppepå kan man säga...:angel: men höll med om att lucern är inte alls farligt för henne....skönt att höra....:laugh:

Tack för alla svar! Har ni fler råd eller synpunkter så kom gärna med dom!

Mvh Domino_s

Har man ett grovfoder med dåliga värden måste man ibland begränsa givan, inte höja den. Höjer man får man oftast proteinbrist om nu värdet redan är dåligt.. Det säger sig självt. Istället ska du begränsa MEN lägga till något med protein i, något som är rätt koncentrerat. Jag skulle INTE höja givan av grovfoder, dvs hö/ensilage mm, däremot skulle jag ösa på med lusern istället. Skulle inte satsa på soja till en fångkänslig häst.

Tror jag tappade en del meningar...menade så här.

Om man ger koncentrerat protein typ soja i för hög dos kan man få störningar i grovtarmsfloran. Som en komplikation till detta kan fång uppstå. TS krånglar till det tycker jag. Dels höjer hon grovfodergivan villket kanske inte är så smart eftersom hon då får ännu mera proteinbrist. TS borde ju främst satsa på ett snällt foder som lusern till att börja med istället för att mixtra till det kanske helt i onödan. Blir lite kaka på kaka så att säga.

Tror jag tappade en del meningar...menade så här.

Om man ger koncentrerat protein typ soja i för hög dos kan man få störningar i grovtarmsfloran. Som en komplikation till detta kan fång uppstå. TS krånglar till det tycker jag. Dels höjer hon grovfodergivan villket kanske inte är så smart eftersom hon då får ännu mera proteinbrist. TS borde ju främst satsa på ett snällt foder som lusern till att börja med istället för att mixtra till det kanske helt i onödan. Blir lite kaka på kaka så att säga.

Jag har bara ökat valackens hösilage med 1 kg. För att öka tuggtiden lite eftersom jag tagit bort halmen. Jag kan inte ge hur mycket lucern som helst, eftersom han inte tycker om det speciellt mycket... Han får 200 gram soja (ser ut som krossad pellets ungefär), ska ev öka upp till 300g om det behövs.
Nu har han ätit det i lite över en vecka (om jag inte räknat fel på dagarna) och han har slutat äta skit i hagen, blänker som sjutton och jag tycker mej se att magen dragit upp sej lite... Så det verkar fungera fint på honom...:laugh:
Han ser ut som hälsan själv helt enkelt!

Mvh Domino_s

För att förtydliga igen... det är alltså stoet som har haft fång...inte valacken som nu får soja!

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 963
Senast: Diabetikern
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: Vivo
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 886
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp