Tjocka bakben.

Sorbe

Trådstartare
Hästen verkar ha åkt på någon infektion och är jättesvullen bak. Det är mest på morgonen och går över när han rör på sig nästan till det normala. Vad bör man göra? Ska man låta det vara så det får 'läka ut' av sig självt? Linda benen? Liniment?

Sv: Tjocka bakben.

det kan inte vara för att den står inne för länge och blir gallig pga detta? Min häst är ofta lite tjock i bakbenen på morgonen men är helt återställd när hon varit i hagen ett tag.

då tycker jag nog att du ska ta ut en veterinär som får kolla på den.

Ja misstänker alltid erlichia...
Det härjade som bara den i travstallet där ja jobba. En märklig fästingsjukdom som kan ligga latent i kroppen. Vetrinärerna har väl inte riktig koll på den.
Dess symtom kan vara allt från hälta, feber o svullnader.

Min häst fick det för ett par år sedan. hon var tjock i alla sina ben, fick 40 graders feber o vinglade fram.
tack o lov blev hon bra efter penicilinkur (vet fick komma ut o spruta intravenöst varje dag) o verkar inte ha fått nåt återfall.

Skriv gärna sen var vet trodde de kunde vara! (behöver ju inte alls vara de ja skrev)

Feber + svullnad = veterinär, i alla lägen. Kan spekulera hur länge som helst kring vad det är.

Min häst fick feber 39 grader (normalt ca 37.4-37.8) en eftermiddag, och svullna ben en vecka. Jag ringde vet, och de tyckte inte hästen behövde kollas, det verkade inte vara så ovanligt.

Senast ändrad:

Han har haft erlichia, men han snorar mycket också, så det känns inte som det riktigt har ett samband? Veterinär ska kontaktas idag.

Min tjej fick feber och lite hosta i söndags, hon hade ganska hög feber under kvällen. Måndag morgon hade febern dämpat sig igen, hon såg lite piggare ut. Igår tisdag när jag kom till stallet hade hon nästan ingen feber, hostan lät okej. Men då ser jag att båda hennes bakben var jättesvullna... Kontaktade veterinär på en gång och nu är hon isatt på Metacam i 7 dagar. Troligtvis har hon fått en reaktion på foderbytet, då vi kom från betet i lördags. Hon är vaccinerad i Augusti så han tycker alla tecken visar på foderreaktion då hon är väldigt känslig.
Har ngn något tips för att förebygga detta?

De dumma me derlichia är att de kan vara lite svårt att fastställa.
Man ser om hästen har mycket antikroppar eller va de nu är?! Nä, ja kan inte de där riktigt.
Men man får ji inte svaret samma dag. De fick inte jag men behandlade henne ändå.
Hoppas din polle blir bra!

Normala ben, ingen feber och ingen snorig näsa idag + massa busigheter. Hästen är nog ganska frisk ja.

vad bra. men kanske ta ett blodprov ändå??

Den hade föresten inte kommit på nåt nytt bete?
ibland blir mina lite tjocka i benen om de e nytt gräs.

Bete för 1½ månad sen, grushagar. Inget nytt foder vad jag vet heller. Kom några nya hästar för någon vecka sen, de var lite krassliga förra veckan så säkert det hästen haft.

Bry dej inte om benen, har hästen feber är det ngt virus troligen, avvakta och se vart det tar vägen. Troligen ngt vanligt virus som går över på högst en vecka. Håll den varm och torr och se till att den dricker. Att svullna i benen av virus är inget ovanligt, ibland alla 4 ibland två tex. Se till att de andra i stallet tempar sina den närmaste tiden, det är troligen nåt som flera kommer att få.(utom de som hade det redan)

Senast ändrad av en moderator:

Feber + svullnad = veterinär, i alla lägen. Kan spekulera hur länge som helst kring vad det är.

Nej verkligen inte. Det är inte ovanligt med feber några dagar plus svullna ben, särskilt hästar som fullblod eller mkt sånt i, de svullnar lätt. Man tempar varje dag, avvaktar och ser vad som händer, troligen lite snor eller hosta. Går inte febern ner eller de andra symtomen försvinner - då kontaktar man veterinär, då behövs ev antibiotika.

det kan inte vara för att den står inne för länge och blir gallig pga detta? Min häst är ofta lite tjock i bakbenen på morgonen men är helt återställd när hon varit i hagen ett tag.

Det är en av våra hästar också och enl. vet är det inget att bekymra sig om så länge gallorna går ned när hon rör på sig.:banana:

Är det nu något symptom som inte förknippas med anaplasmos (ehrlichios bytte namn -02) så är det snor, snuva och hosta.

Svullna ben är en relativt vanlig reaktion vid ett flertal viroser, t ex virusarterit och EHV. Anaplasmos brukar ge 4 svullna ben och hög feber, över 40 grader. Så länge hästens allmäntillstånd är hyfsat och den äter och dricker kan man avvakta (såvida man inte har avelsston och är rädd för abortvirus förstås).

Diagnosen är inte svår att ställa, genom ett vanligt blodprov detekteras rickettsiens DNA i hästens blod. Idiotsäkert. Man kan kontrollera antikroppar, men eftersom de flesta hästar stött på smittan så är det osäkert.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka