TJOCK svans

F

FingalZonett

Hej! skaffade min en norsvensk för ca en månad sen och har ett litet problem. HUR gör ja med svansen?! om ja borstar den "fin" så den är genomborstad och "dränker" den i pälsglans så ser den ju iprincip likadan ut sen dagen efter igen.. är det någon som har samma tjockleken på svansen och har något smart tips ?
mvh
sandra

Sv: TJOCK svans

Vad är det som blir likadant? Blir det tovor i svansen? Att hålla svansen flätad är ett enkelt sätt att hålla den fri från trassel.

Annars kanske du får prova med lite olika pälsgrans sorter. Den du har kanske inte fungerar så bra på just tovor.

Vad är det som blir likadant? Blir det tovor i svansen? Att hålla svansen flätad är ett enkelt sätt att hålla den fri från trassel.

Annars kanske du får prova med lite olika pälsgrans sorter. Den du har kanske inte fungerar så bra på just tovor.

ja alltså den blir trasslig! och ja har ett varmblod sen tidigare med rätt tjock svans men lååångt ifrån den här herrens svans ! (den är inte särskilt välskött sen tidigare heller! )

Blir det tovor så att den ser ful ut?

Min islänning (kanske inte samma tjocklek som din kan jag tänka, men endå modell hårigare) har jag gett upp att borsta för länge sen. Den blir lika tovig efter 12 sekunder ungefär. Men den hänger slätt och fint och ser inte precis ovårdad ut, så jag låter den vara.

Vi har en islänning med världens tjockaste och vackraste svans!!

Vi brukar tvätta den iaf 1-2 gånger i veckan och dränka den i pälsglans och sedan borsta den varje dag, det fungerar kanon!

Tvätta svansen ordenligt och köp ett pälsglans med silikon i, då blir det en hinna på taglet som gör att det inte trasslar sig lika lätt. Sen gäller det att borsta igenom den varje dag.

Denna bild är från i höstas svansen är ännu tjockare och finare nu.

Blir det tovor så att den ser ful ut?

Min islänning (kanske inte samma tjocklek som din kan jag tänka, men endå modell hårigare) har jag gett upp att borsta för länge sen. Den blir lika tovig efter 12 sekunder ungefär. Men den hänger slätt och fint och ser inte precis ovårdad ut, så jag låter den vara.

Nej den ser inte ful ut, men det är ju ett stort enda tagel tycker jag! hah. det är säkert inte så farligt som ja tycker.

Vi har en islänning med världens tjockaste och vackraste svans!!

Vi brukar tvätta den iaf 1-2 gånger i veckan och dränka den i pälsglans och sedan borsta den varje dag, det fungerar kanon!

Bra tips! men han är inte så förtjust i vatten. ja håller på och tränar förfullt. kommit på ett gött kli ställe som ja kliar på samtidigt som ja duschar. funkade!!

Tvätta svansen ordenligt och köp ett pälsglans med silikon i, då blir det en hinna på taglet som gör att det inte trasslar sig lika lätt. Sen gäller det att borsta igenom den varje dag.

Denna bild är från i höstas svansen är ännu tjockare och finare nu.

tack för tipset! vilken härlig svans din har... hahaaa. tänker att det är en HEL del arbete bakom den :P

Har också en nordis med tjock svans, men den är nästan aldrig trasslig om det inte är lera i. Den är nästan snyggare om jag inte borstar, då blir den vågig.
Pälsglans eller barnolja funkar bra!

Emin blandannat. Nu är det mer vanligt att det inte är silikon i pälsglansen men det är bara att läsa på baksidan.

Emin blandannat. Nu är det mer vanligt att det inte är silikon i pälsglansen men det är bara att läsa på baksidan.

kanon! jättefin svans ;)
tack så mkt för tipsen, ALLIHOP!
kanske får ordning på den nååågon gång, eller så får ja inte det. :D
menmen, manen hade ja och greja med också när ja fick honom! det är ju så ju mer hår ju mer arbete i regel (har själv myycket hår, så vet hur grabben har det, men han behöver ju inte fixat sj ;))

Tipsar om TIB-horse pälsglans eller Foxfire. Ha i massor och ofta, red ut med fingrarna.

Om du delar med dig lite till min pålle så kanske det går lättare? :D

Min ponny har en rejäl och fin svans och det fina med det är att man inte behöver vara rädd att borsta den varje dag. Om du inte har haft hästen så länge så hade jag testat att tvätta svansen ordentligt. Schamponera med valfritt bra schampoo, använd även ngt balsam och ha pälsglans i sista sköljvattnet. När svansen har torkat reder du ut den med FINGRARNA ända in ifrån svansroten så att alla skruvar, lockar och tovor reds ut hela vägen. Avsluta med att borsta med en borste och lite pälsglans/detangler. Sen borde svansen vara lite lättare att underhålla :)

Håller i övrigt med andra om att du kanske ska testa andra märken på pälsglans. Olika märken är olika bra och dessutom fungerar det olika beroende på häst och "tagelkvalitet".

Lycka till!

Tillägger att det kan vara en bra idé att klippa topparna om det trasslar sig mkt. Slitna toppar är ju som bekant inte roligt att arbeta med, det trasslar sig mkt lättare då.

Mvh JV

Svarar även om du inte frågar mig. Det bästa är att ha en borste med träpiggar, ALDRIG metall eller plast. Allra bäst är om man reder ut svansen med fingrarna först och sen borstar igenom ordenligt. Var inte snål med pälsglans ;)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·
Hästvård Min isabell-färgade ponny har fått en väldigt gul och smutsig svans, köpte henne för 8 månader sen o då var svansen fin 😅 det är ganska...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka