Tjock rulle vid mankammen

Elina8

Trådstartare
Min systers sköthäst har fått som en tjock och hård rulle ovanför halsmusklen eller vad det är för muskel som putar ut precis nedanför mankammen. Iaf, denna ligger alltså precis under och delvis i mankammen, det är som om man rullat ihop något och lagt in. Har inte varit så förr vad vi märkt iaf och de andra hästarna i stallet har det inte. (han har stubbman så det syns jättetydligt)

Någon som vet vad det kan vara, verkar inte som om han har ont och det ser inte så farligt ut eller vad man ska säg, men jag vill ändå ta reda på vad det kan vara. Vi bestämde att avvakta med vetrinärbesök och när en hästkunnig person vi känner kommer hem ska hon få kolla på det, men tills dess undrar jag om någon här vet vad det kan vara.
Ska se om jag kan fixa ne bild, den vi tog med mobilen sysn det inte alls bra på.

Sv: Tjock rulle vid mankammen

tycker det låter som fång varning, ofta när hästar håller på eller har fång så svullnar dom eller vad man ska kalla det upp i mankammen, och blir då som du skriver. kolla om den har puls vid hovarna eller om dom e varma. Är den det så hade jag tagit bort den från betet. Och ha den i någon hage me "dåligt" bete, alt paddock och fodra med lite hö.

Tack så jättemycket för hjälpet, ska genast byta hage.
Hästen har lätt för fång, har haft det förut, därför håller vi honom i en ganska liten hage nu under sommaren, men nu den senaste veckan har de gått på bättre gräs, även om hagen är lika stor.

Får se till att sätta över honom i en annan hage direkt.

Tur att jag inte väntade på att våran kompis ska komma hem, då hade han nog hunnit få större problem.

Tack, tack, tack:bow::bow::bow:

Ta bort honom från allt gräs och ring veterinären, ställ honom på mjukt underlag, kyla hovarna tycker de flesta om men de lärde tvistar om om det är bra eller inte. Om du vill kyla hovarna så vänta med det tills veterinären har varit hos hästen så att inte symptomen försvinner, då har veterinären svårare att ställa rätt diagnos.

Kan de inte gå på något gräs alls? Inte ens om de e en liten hage med halvgult gräs?
Vi har ingenstans med mjukt underlag, förutom boxen, och vi vill helst att han får gå ute iaf. Innan när han haft fång (några år sen nu), fick han gå på en inhängnad (3x7 meter typ) där vi äten har gödselhögen. Det ligger precis jämte hagen så då har han iaf lite sällskap.

En annan sak med, måste man ringa efter vetrinären? Vi brukar göra det, men sist så kom han bara dit och sa att vi inte skulle ha hästen i hagen. Det kan de väl säg över telefon? För om man vet att hästen har fång eller iaf är på god väg, så tar man ju ändå bort den från hagen. Om de ändå inte gör något känns det lite onödigt att lägga massa pengar på att få ut vetrinären. (Tro inte att jag inte bryr mig om hästen nu, för det gör vi verkligen, men det känns som om pengarna går rätt i sjön)

Nej han ska absolut inte gå på gräs alls, ställ in honom i boxen, veterinären måste ju ge honom medicin, annars kommer han ju ha jätteont:crazy: så ring veterinären nu!!!

Försöker fortfarande få tag på ägaren, hon svarar inte.

Men han har aldrig fått medicin innan.:confused:
Ska iaf åka och sätta in honom och försöka få tag i ägaren så får hon ringa vet.

Tack för hjälpen.

ena ponnyn i stallet fick fångvarning for några veckor sedan, fick bli box några dagar tills puls va borta och hovarna kalla, sen gick den i paddocken (sand) några timmar om dan, där efter fick hon komma ut i hage med dåligt gräs.

Fast inte behöver väl hästen veterinärvård och smärtstillande medicin om den verkar må bra? Annars håller jag med om att det säkerligen är bra att ta bort den från betet!

Håller med ovanstående. Det du behöver och kan göra själv just nu är att ta bort hästen från allt som har med gräs att göra. Ha hästen inomhus i en till två veckor. Eller utomhus i grushage utan gräs. Jag brukar plöja gräshagen åt min ena häst, det funkar också. Att fodra hästen med lite ensilage är ett tips. Lycka till!

Senast ändrad:

Vi var i stallet innan och pratade med ägaren, min syster hade fått tag i henne på telefon och hon hade ställt in hästen i boxen.

Nu får han stå inne i boxen till hovslagarn kommer i övermorgon. Han ska kolla och se hur det ser ut, eftersom vi inte märkt något på hovarna än, vilket vi brukar göra (hästen har väldigt känsliga hovar på grus och så) Sen ska ägaren fixa med stängsling så han får gå ute lite senare där det bara är jord och lite gult gräs.

Tack för hjälpen, förhoppningsvis hann vi få bort hästen från bete i tid innan han hann få större problem.

En annan fråga: Är nyslaget hö (ca 2 veckor gammalt) mer proteinrikt och sämre för fånghästar än gräset i hagen.
Kan man ge hästen höet? Eller ska man ge honom halm? För något måste han ju äta, han kan ju inte stå och svälta.

Jag tänkte att det nya höet kanske är sak samma som gräset (som ändå är rätt gult) i hagen och att det då kanske inte var så bra att ge honom det.

Kan de inte gå på något gräs alls? Inte ens om de e en liten hage med halvgult gräs?
Vi har ingenstans med mjukt underlag, förutom boxen, och vi vill helst att han får gå ute iaf. Innan när han haft fång (några år sen nu), fick han gå på en inhängnad (3x7 meter typ) där vi äten har gödselhögen. Det ligger precis jämte hagen så då har han iaf lite sällskap.

En annan sak med, måste man ringa efter vetrinären? Vi brukar göra det, men sist så kom han bara dit och sa att vi inte skulle ha hästen i hagen. Det kan de väl säg över telefon? För om man vet att hästen har fång eller iaf är på god väg, så tar man ju ändå bort den från hagen. Om de ändå inte gör något känns det lite onödigt att lägga massa pengar på att få ut vetrinären. (Tro inte att jag inte bryr mig om hästen nu, för det gör vi verkligen, men det känns som om pengarna går rätt i sjön)
Ur djurskyddssynpunkt SKA veterinär tillkallas då ett djur är sjukt. Som i ditt fall. Jag tycker även att du bör åka in och ta några plåtar på hästen så det inte har uppkommit någon rotation eller sänkning. Ställ hästen på sand. Både inne och ute. Det är det klart bästa dom kan stå på.

Håller med ovanstående. Det du behöver och kan göra själv just nu är att ta bort hästen från allt som har med gräs att göra. Ha hästen inomhus i en till två veckor. Eller utomhus i grushage utan gräs. Jag brukar plöja gräshagen åt min ena häst, det funkar också. Att fodra hästen med lite ensilage är ett tips. Lycka till!

Lite? Hästen behöver äta sig mätt trots att den har fång.

Vi var i stallet innan och pratade med ägaren, min syster hade fått tag i henne på telefon och hon hade ställt in hästen i boxen.

Nu får han stå inne i boxen till hovslagarn kommer i övermorgon. Han ska kolla och se hur det ser ut, eftersom vi inte märkt något på hovarna än, vilket vi brukar göra (hästen har väldigt känsliga hovar på grus och så) Sen ska ägaren fixa med stängsling så han får gå ute lite senare där det bara är jord och lite gult gräs.

Tack för hjälpen, förhoppningsvis hann vi få bort hästen från bete i tid innan han hann få större problem.

En annan fråga: Är nyslaget hö (ca 2 veckor gammalt) mer proteinrikt och sämre för fånghästar än gräset i hagen.
Kan man ge hästen höet? Eller ska man ge honom halm? För något måste han ju äta, han kan ju inte stå och svälta.

Jag tänkte att det nya höet kanske är sak samma som gräset (som ändå är rätt gult) i hagen och att det då kanske inte var så bra att ge honom det.
Höär färdigt att servera som det är. Du kan ge han av det.

Lite? Hästen behöver äta sig mätt trots att den har fång.

Det jag fick veta av vet. när min häst fick fång för tre årsedan, var att man kan fasta hästen de första dygnen utan problem. En fånghäst är oftast överviktig. Man bevöver inte känna sig taskig för att man tar bort hästen från betet och ställer den i box i låt säga tre dagar utan mat. Att fodra mindre de första dagarna är vad jag fick lära. Men det kanske har ändrats på dessa år? Självklart beror det hela också hur mycket fång hästen har.

oj, det där tyckte jag lät jätte konstigt! att hästen inte skulle få mat på tre dagar? det ger ju massa magsyror och kan inte alls vara bra för varken mage eller tarmar. många pratar väll om att fång kan bero på obalans i tarmfloran, och inte rättar man till obalansen med att inte ge hästen någon mat?
sa veterinären på fullaste allvar att hästen skulle stå helt utan mat i tre dagar och att du inte skulle känna dig elak?

Jag är arg idag!!

HOVSLAGARJÄVELN DÖK INTE UPP!!!!
Vi väntade i två timmar och ringde och ringde. När vi väl fick tag på honom sa han att det hade blivit ett missförstånd och att han var där igår, men hästarna gick i hagen och vi var inte där så han åkte.

För det första så stöd den ena hästen inne, pga av att vi misstänkte fång, (har inte märkt något på hovarna, vilket vi annars brukar göra, men eftersom ni sa att rullen på halsen kan vara tecken på fång. Så vi tog det säkra före det osäkra.)
För det andra så bor för fan ägaren i huset på gården och hon var hemma hela dagen och det var ingen där, ingen ringde eller lämnade ett meddelande heller, så jag tror inte att han var där, om han nu var där kunde han väl bara ringt och frågat var vi var eller knackat på dörren som ligger tio meter bort!

Iaf, nu måste vi vänta med att få dom verkade och vi måste ju få veta hur det är med hästens hovar, om det kan vara fång på gång.

Han hatar att stå inne, han får gå ute i en liten grushage själv, men tycker inte det är kul heller, taskigt om han ska behöva gå så länge bara för att han inte orkade dyka upp!

Vi har haft andra hovslagare förr som inte orkat dyka upp, vad är det för fel på alla hovslagare???
Hur fan kan de tjäna några pengar när de inte dyker upp?

Vi har haft andra hovslagare förr som inte orkat dyka upp, vad är det för fel på alla hovslagare???
Hur fan kan de tjäna några pengar när de inte dyker upp?

Förstår att du är upprörd, men det är faktiskt inte fel på alla hovslagare. Den jag har nu är UNDERBAR!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka