Tjock ponny!

Shadows12

Trådstartare
Nu är de så att min ponny är väldigt tjock. Jag rider henne nästan vare dag, då jag inte alltid bor hos pappa. Hon får en halv dl havre och 1 dl av något foder som hon inte blir tjock av. Men nu är de så att hon är väldigt tjock endå, om går inte ner i vikt. Hon rids 1 timme dressyr 3 dagar i veckan. 2 ggr markarbete, 1 gång hoppning. Ge mig tips på bra övningar! Behöver också tips hur man lär en häst galoppombyte :)

Sv: Tjock ponny!

Vad är det andra fodret , det hon får 1 dl av?

Rider ni inte ut ngt?

HUr mkt hö och utevistelse får hon? Hagkompisar? Yta på hagen?

Hur ser ett ridpass ut ungefär?

Många frågor;), men lättare att hjälpa då:)

Vet inte just nu, ser nästan ut som lusern fast ljusare.

Vi rider ut 3 ggr per vecka, efter varje ridpass :)

Hö har vi inte just nu, Hon går på lösdrift. 1 stor häst, lite äldre :) Vet inte riktigt.

går hon på bete då alltså?

Men vad brukar ni göra under ett ridpass? Jag menar då om ni mest skrittar eller om hon brukar jobbas ordentligt i galopp osv.?

Går hon på lösdrift i gräshage? Då är det väl därför hon är för tjock ?
Rid mer eller begränsa maten.

Varför ge något kraftfoder alls. Om ponnyn är fet och går på gräs behöver den inget. Foder de ej blir tjocka av äta jämfört med att inte äta finns inte. Allt som stoppas i munnen bidrar.
Funderar också över upplägget på träning. Rider du alltid på ridbana först? Försök variera med skogsturer och klättring. Förstår inte heller, du rider 3 pass dressyr + 2 markarbete + 1 hoppning, eller bara 3 totalt?:confused:

Hon går på lösdrift, men de finns knappast något gräs där. Jag jobbar henne mest i trav och galopp :)

Zilla, Jag rider de så många ggr i veckan :)

Vilket var det? 3 eller 6 gånger per vecka. Byt ut några ridbanepass mot rena skogspass. Du behöver inte bara lufsa runt för det utan man kan träna ordentligt ute också. Att harva runt på ridbanan om det nu är 6 dagar i veckan gör ingen häst lycklig. Rider du bara 3 gånger så lägg till 2 pass i skogen.
Eftersom den är tjock klarar den sig på det lilla gräset vilket många ponnyer gör, en del tycks bli tjocka av luft. Man ger inte kraftfoder till överviktiga hästar.

Långa uteritter i rask skritt, 1-2 timmar några gånger per vecka, tycker jag fungerar väldigt bra för att bli av med övervikt och sätta muskler i stället.

Mer motion säger jag! Sen har ponnier lätt att lägga på sig så man får tänka på vad man ger dem, så ta bort kraftfodret och se vad som händer, blir hästen slö så ge den halva dl med havre och se om det funkar. :) att rida i skogsmark med ojämn stig, rötter och skiftande terräng är en toppenide! Kanske borde ni ta promenader ibland också, så får både matte och häst röra sig :) bidrar till att du får bättre kondis och styrka med. Även om hoppning och dressyr är bra träning så behövs skogsturerna mycket mer än vad många tror, där tränas andra muskler än vad som används i hoppningen och dressyren i en paddock. Kanske kan du flytta ut träningspassen i skogen eller på ett fält? Bygga en hoppstig i skogen om du kan? Det är både kul och nyttigt :p pröva dig fram! Annars får du aldrig veta vad som funkar för dig och din häst :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama