Tjock omusklad C-höfter..

movi

Trådstartare
Ja,så var min tik när jag fick henne för ca 3 år sen!
Men har sakta byggt upp muskler och kondis,och har i dagsläget en vältrimmad hund..Men..

Jag vet ju att hon inte kommer att hålla i all framtid,då jag övertog henne som 4,5-åring,så "prognosen" är väl inte den bästa..

Tycker mig märka en försämring:(,för någon månad sen började hon med att "ta sats" för att komma in i bilen,nu dom senaste dagarna lägger hon gärna upp en framtass,och kartar in,skulle hon mot förmodan hoppa in i bilen,så slår oftast baktassarna i..Men jag är inte en elak person,numera brukar jag hjälpa henne in i bilen!

Vanliga promenader funkar som vanligt,ridturer har det inte blivit på flera månader,då hästen är avställd! Och skulle heller ej utsätta henne för det mer om höfterna spökar!

Är det så det börjar när höfterna börjar spöka? Jag har aldig haft en hund med höftproblem,så där är jag helt nollad..

Medicinerar man? Smärtlindring?(verkar inte ha ont) "Naturpreparat"

Vill bara ha lite förhandsinfo,om vad som väntar..Då jag alltid sagt,att har hon inget värdigt liv(livskvalitet),då ska det avslutas,för hennes 4 första år var inte roliga,men hennes sista år ska det var roligt med stall,skog,ridturer,inte bli liggandes hemma på hallgolvet och vänta på att jag kommer från stallet!

Sv: Tjock omusklad C-höfter..

En del upplever att tillskott av glukosamin gör hundar med ledproblem rörligare, tillskott av fiskolja kan ha gynnsam effekt (har en antiinflammatorisk verkan) och sedan finns såklart mediciner man kan ge. Rimadyl har jag för mig brukar ges till hundar med ledproblem.

Min syn på saken som också har en hund med c-höfter. Han har alltid vart lite motsträvig att få in i bilen. Nu är han 8år och början bli van med att mamma och pappa hjälper honom upp i bilen. Alltså när han väl blir tvungen att hoppa upp så slår han i sig både här och där. Och han är lite för tung också men vi har inte sett några indikationer som helst att det är höfterna som spökar! Bara latmasken i honom! ;)

Min åsikt är att ser du inga problem med stela leder annars så är det inget att oroa sig för. Men kolla upp om du är orolig, bättre det än att gå runt och må dåligt! :)

Vad har du för ras?
Är det endast när hunden ska hoppa in i bilen som du märker en förändring? Är det lika pigg och alert som vanligt, när det gäller allt annat?
Spondylos var min tanke ifall allt funkar bra förutom när hunden ska hoppa in i bilen...

Sol ger väl en ganska bra beskrivning av behandlingar.
Vad som fungerar bäst är individuellt, såg tex nyligen en hund som fungerade väldigt bra på ett specialfoder med spec fettsyrasammansättning omega3/omega6.
Låt en vet hjälpa till att bedöma om hunden har ont eller ej.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 078
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 380
Senast: WildWilma
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 523
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 190
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka