Tjock katt.

Lilla

Trådstartare
Vi har en honkatt som är 13 år. Hon älskar mat! Hon väger 5.2 kg och är tjock. Hon är mest inne. Hon får gå ut men är i stort sett bara ute och vänder. Svår att få att leka med.
Svårt att säga ungefär hur mkt hon äter men någonstans mellan 2/3-1 burk Pussi blötmat per dygn.
Någon som har tips på foder?
Vi har dessutom en katt som är snudd på smal så och hon äter inte på beställning.

Kolla Hill`s kattfoder. Finns säkert nåt dietfoder där. Eller gå till närmaste djuraffär, Arken Zoo eller liknande. Jag fick bra info och hjälp där när jag behövde råd om foder till min ena katt.

En jag känner har löst problemet med en smal och en lite bredare hylla, på den smala hyllan får den smala katten sitt foder, på den breda får tjockisen sin bantarmat. Funkar för dem. :up:

Kissen ska till veterinär på måndag.
Hon spyr ofta och slickar sig ganska mycket. Känns inte riktigt som sig själv. Men äter gör hon, som en häst om hon får.

Jag löste liknande problem med matskålar med lock och chipläsare. :) Så nu har mina två katter varsin skål och kommer bara åt sin egen mat. Jag slipper även problemet med att hunden äter upp katternas mat.:sneaky:

Jag löste liknande problem med matskålar med lock och chipläsare. :) Så nu har mina två katter varsin skål och kommer bara åt sin egen mat. Jag slipper även problemet med att hunden äter upp katternas mat.:sneaky:
Smart, vad är det för ras på hunden? Jag har en hungrig malle som gärna skulle sätta i sig kattmaten men det skulle vara skönt att slippa ha den på ena bänken då jag egentligen avskyr att katterna går på bord och bänkar. :crazy:

Smart, vad är det för ras på hunden? Jag har en hungrig malle som gärna skulle sätta i sig kattmaten men det skulle vara skönt att slippa ha den på ena bänken då jag egentligen avskyr att katterna går på bord och bänkar. :crazy:

Det är en blandras på 6 kg. :)

Pussi blötmat och liknande blötmat är ju inte det bästa att ge heller. Det innehåller lite näring i förhållande till mängden mat. Lite som att ge katten McDonalds varje dag. De äter gärna större mängd av "billigare" foder. Jag hade letat efter ett bra dietfoder.

Smart, den där tror jag inte varulven kan få upp. :up:
Beställde du på nätet? Accepterar din/dina katter den? Kan man få flera chip till en skål eller är det ett per skål?

Ja, jag beställde mina på nätet, via en svensk sida. :) Katterna accepterade skålarna, men man måste ju visa dom och lära dom hur. Det finns jättebra instruktioner med som är väldigt informativa om hur man gör med katter som är lite rädda eller fösiktiga och sånt. Min ena var rädd för att sätta in huvudet under bågen till en början, medan den andra var lite rädd för ljudet när locket öppnas och stängs.
Chip får man ju åka till veterinären för, men det skickas med en tag att sätta i halsband per skål. Tror att det går att köpa till fler taggar. Varje skål går att programmera med upp till 32 katter typ. :p

Pussi blötmat och liknande blötmat är ju inte det bästa att ge heller. Det innehåller lite näring i förhållande till mängden mat. Lite som att ge katten McDonalds varje dag. De äter gärna större mängd av "billigare" foder. Jag hade letat efter ett bra dietfoder.
Jag trodde att Pussi var relativt ok.
Vet inte var jag ska börja leta? Hon har fått UV så fort han har ätit torrmat.

Jag trodde att Pussi var relativt ok.
Vet inte var jag ska börja leta? Hon har fått UV så fort han har ätit torrmat.
Mjau på tetra är bättre. Sen har djuraffärer olika blötfoder så kolla där. Då finns säkert dietalternativ också. Är det högre kvalitet på fodret så äter dom mindre mängd, då kanske vikten ändrar sig automatiskt

Mjau på tetra är bättre. Sen har djuraffärer olika blötfoder så kolla där. Då finns säkert dietalternativ också. Är det högre kvalitet på fodret så äter dom mindre mängd, då kanske vikten ändrar sig automatiskt
Hon tappar massa hår när hon har fått MJAU.
Ska kolla djuraffären. Tack.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 730
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 948
Senast: Catsu
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka