Tjock katt

Mysgrisen

Trådstartare
Min katt har gått och blivit tjock :-(. Vet ju att det inte är bra för honom, och måste nu göra något åt det.

Det bor även en honkatt i huset, som är normalhull åt det tunnare hållet.

De får nu fri tillgång på torrisar (dumt) och ibland burkmat. Men nu tänkte jag att de kanske bara ska få burkmat ev? Hur mycket ska man räkna per katt, och hur många ggr om dagen ska de få mat?

Eller har någon annan nåt tips för vad jag ska göra med min älskade tjockis? Vill ju inte förkorta hans liv :(
 
Sv: Tjock katt

Har tyvärr inga bra svar men kan hjälpa till att putta upp tråden lite då jag har ett liknande problem.

Mina två katter har väldigt olika matbehov. Den äldre är lite tjock och glupsk, och den "yngre" är smal och ganska ointresserad av mat. Så jag har svårt att hålla dem båda jämna, då smaliskatten inte vill äta själv.

Annars kan det ju vara en bra idé att sära på dem vid matdags i ditt fall? Den tjockare får mindre mat och den smalare mer? Vad är det för mat du ger dem?

Fri tillgång är nog inte så optimalt. Mina katter får mat 3 ggr om dagen, tror inte det är så optimalt heller egentligen? Vi får hoppas några av foderproffsen hittar hit! :idea:
 
Sv: Tjock katt

Även om katter helst ska äta många gånger/dag så betyder inte det fri tillgång. Gör i stället så att du ger många portioner, då kan du ge olika foder till katterna så den som är tjock kan få ett foder anpassat till den och den tunnare kan få ett foder anpassat till den.
Man kan tex ge dem på morgonen och sen ett par gånger till under kvällen.
Vad som är svårt men bra är ju också att försöka aktivera katten mer, ju tjockare desto mer inaktiv kommer den att bli och så fortsätter spiralen. Banta katter är inte lätt men det går.

Vill du ha tips på foder osv så kan vi ta det på FB.
 
Sv: Tjock katt

Jeps är vi vänner på FB?

Har börjat ge portionsvis nu, och släpper ut honom oftare (fast han eg inte alls vill gå ut).

Tack för svar!
 
Sv: Tjock katt

Det är ju mycket enklare att banta med blötmat och troligen trevligare för katten då den kan få en större mängd.
 
Sv: Tjock katt

Varför inte banta katten med ett riktigt bantningsfoder. Finns även i blötmatsform.
Dela ut portionsvis till katterna, då kan den tunna få mer av ett visst sorts foder och den tjocke få bantningsmat.
 
Sv: Tjock katt

Det är vi :laugh:. Jag har just nu en profilbild med tjock mössa och halsduk. Har haft en röd häst som hoppar ett plank innan. ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
24
· Visningar
1 044
Senast: Luff
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 193
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp