Tjock i ett bakben

Bison

Trådstartare
Var ute hos min häst på betet idag o upptäckte att han var rejält tjock runt en kota o en bit upp på benet, värst på utsidan. Hård, varm svullnad.
Tig hem honom o tvättade ordentligt, hittade ett litet skrubbsår på insidan, inget annat. Ren i skritt men halt i trav, vilket inte är så konstigt då det måste strama en del när han rör sig :(
Hoppas på en lymfangitkänning o att det ger sig på ett par dagar, annars ringer jag ut veterinären.
Ngn som har en annan gissning eller tips på hur jag kan få ner svullnaden.

Sv: Tjock i ett bakben

Tycker också det låter som en lymfangitkänning. Lägg ett omslag med sprit eller utspädd jodopax och linda med fleecelinda som stallbandage över natten så borde det se lite bättre ut redan i morgon.
Håll koll på tempen, för det kan påvisa om det behövs veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 746
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 230
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 260
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan jag är medryttare på en isis ägaren har inte varit ute något hos honom så när jag kom dit upptäckte jag att han var svullen och...
2
Svar
23
· Visningar
2 394
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V