Tjock i benen efter natten.

S

_SunFloWer_

Min arab brukar vara tjock och svullen i benen (mest bak) på morgonen om hon har stått i boxen, men inte om hon är ute. Hon är inte halt och svullnaden brukar gå ner när hon har rört sig lite i hagen t.e.x. Har hon gallor då och ska man göra nåt åt det eller ska jag bara låta det vara? Blir det bättre om jag lindar benen på natten?:confused:

Sv: Tjock i benen efter natten.

Jag tror du har gott om proteiner i ditt hö...de brukar svullna om det är så, sen går det ner under dagen.

Ja man kan linda benen, under natten. Det är inget farligt, men vill du att det ska försvinna så kolla upp hästens foderstat. Ibland räcker det med att ändra på något, litet bara!

Lycka till!!

Är det en äldre häst du har?
Äldre hästar svullnar lätt i benen när de står inne.
Oftast beror det på dålig blodcirkulation och svullnaden lägger sig när hästen får röra på sig lite grann,,,antingen ridning eller när den släpps ut i hagen.

Om man ska börja linda, nattlindor, så ska du vara medveten om att har du väl börjat linda så måste du fortsätta med det.

min foderponny får så på höger fram fast det har blivit mycket bättre nu än vad det har varit.

det kom efter att han fick lymfangit i det benet i somras, sen efter det blir han alltid svullen på natten (alltså när han står still).

så fort han kommer ut i hagen eller iaf rör på sig så går det ner och när han varit i hagen hela dagen och jag tar in honom så är svullnaden helt borta.
försöker oxå därför att inte ha honom inne så många timmar i boxen utan tar in så sent som möjligt (han står endast inne ca 10 timmar per natt, alltså ute ungefär 14 timmar om dagen i stor hage).

linda har jag blivit avrådd att göra, då det oftast är bättre att låta det vara.

Faktum är att vi har hösilge/ensilage (kommer inte ihåg vilket) hon har blivit väldigt dålig i magen av det också och hade diarre på hela bakbenen förut..
Men mamma vill inte köpa hö förrän ensilaget/hösilaget är slut, och det lär ta lång tid...

lakrits skrev:
Om man ska börja linda, nattlindor, så ska du vara medveten om att har du väl börjat linda så måste du fortsätta med det.
Varför då? Det har jag aldrig hört förut...

Vad får hon för foder mer än ensilaget?
Mitt sto är jätte fin i benen nu men får bara ensilage och betfor. Ger jag henne kraftforder så svullnar hon som din.

Annars så kan ju diarré och svullna leder vara symtom på att hon har mask....???

Senast ändrad av en moderator:

_SunFloWer_ skrev:
Min arab brukar vara tjock och svullen i benen (mest bak) på morgonen om hon har stått i boxen, men inte om hon är ute. Hon är inte halt och svullnaden brukar gå ner när hon har rört sig lite i hagen t.e.x. Har hon gallor då och ska man göra nåt åt det eller ska jag bara låta det vara? Blir det bättre om jag lindar benen på natten?:confused:

Det är HELT normalt!
Och ja, lindning brukar hjälpa! :)

Tinen skrev:
Det är HELT normalt!
Och ja, lindning brukar hjälpa! :)
Tjaaaa om än inte normalt så väldigt vanligt. Men kanske inte både svullna ben och diarré.:confused:

Docka-93 skrev:
Tjaaaa om än inte normalt så väldigt vanligt. Men kanske inte både svullna ben och diarré.:confused:

Läste bara översta trådfrågan!
Det är helt normalt att hästarnas ben svullnar nedtill mild edter de stått inne över natten. Mer vanligt än ovanligt, faktiskt!!
Röresle är bästa medivinen mot det. Linda kan man också göra..

Diarren tror jag är kopplad till något annat, uppfattade först överhuvdtaget inte att den hade problem med det också eftersom jag bara läste översta.
Finns många bra trådar här om hästar med lös mage, kan säkert hitta tipps på det där.

angående gallor, kan ju det kopplas till diarren om fodringen är felaktig.

/K.A

Tinen skrev:
Det är helt normalt att hästarnas ben svullnar nedtill mild edter de stått inne över natten. Mer vanligt än ovanligt, faktiskt!!

Diarren tror jag är kopplad till något annat, uppfattade först överhuvdtaget inte att den hade problem med det också eftersom jag bara läste översta.
Finns många bra trådar här om hästar med lös mage, kan säkert hitta tipps på det där.

/K.A
Japp foder bör nog tittas över!

Min häst har samma problem, han är 13 år och har alltid haft samma problem, har exprimenterat en del, kyla, värme, ingen betfor(hjälpte faktiskt lite..)...bla..

Till största del beror det på dålig blodcirkulation. Skulle vilja ha honom på lösdrift men har ingen möjlighet till det tyvärr..

Hade tjockare ben innan jag fick hem höanalysen och efter uträknad foderstat som passar honom i övrigt är benen nu bättre. Vi har ett bra hö och han får eg i sig mer protein än behovet, men tjockheten har lagt sej endel nu ändå..
Så kolla fodret och se till att han/hon är ute så mycket som möjligt.

lakrits skrev:

Är det här sant??!? någon som vet???

Nej, det är inte sant. Varför skulle man vara tvungen att fortsätta? Går benen av annnars? ;-) *skojar*

Allvarligt, det florerar så mycket konstiga rykten i hästvärlden.

Tinen skrev:
Är det här sant??!? någon som vet???
Ja du får ju fortsätta för att benen kommer att vara svullna då du inte kommit åt orsaken....men om du inte lindar så kommer ju benen ändå att vara svullna om du inte kommer åt orsaken till att dom svullnar. Skulle du linda och komma åt orsaken kan du givetvis sluta linda.
Att linda benen gör ju inte så att dom alltid kommer att fortsätta svullna för att du lindar dom.:idea:
Således SANT men FALSKT!

Senast ändrad av en moderator:

Docka-93 skrev:
Ja du får ju fortsätta för att benen kommer att vara svullna då du inte kommit åt orsaken....men om du inte lindar så kommer ju benen ändå att vara svullna om du inte kommer åt orsaken till att dom svullnar. Skulle du linda och komma åt orsaken kan du givetvis sluta linda.
Att linda benen gör ju inte så att dom alltid kommer att fortsätta svullna för att du lindar dom.:idea:
Således SANT men FALSKT!

Jo, men alltså.. tar ett exempel så blir det lättare att förstå mig! :idea:
Det finns de som påstår att om man börjat använda t ex back on track, att man då måste fortsätta att använda dem. Och man behöver ju inte ha använt back on track för att dämpa den där "vanliga" svullnaden som blir under natten. Man kan ju använda back on track natten efter ett hårt träningspass, vid gall"behandling" samt vid snabbare läkning av ligament, vrickningar, senskador och dylikt.:) Det är i dessa fall jag menar, om man verkligen måste fortsätta använda t ex back on track bara för att man har börjat? :bump:

Orsaken till att de flesta hästar svullnar över natten är för lite rörelse, så det är ju oftast inget "behandlingsbart".:smirk:

barajag... skrev:
Nej, det är inte sant. Varför skulle man vara tvungen att fortsätta? Går benen av annnars? ;-) *skojar*

Allvarligt, det florerar så mycket konstiga rykten i hästvärlden.

Ja, har hört både det ena och det andra.. Vill inte dra upp de anledningar jag har hört till varför man måste förtsätta.. Är mer nyfiken på att se vad andra säger..
Men jag är skeptiskt till att det skulle vara skadligt att sluta.

ja har ett eng fbl och han blir oxå jättetjcok i bakbenen på nätterna men det brukar gå över.. om jag ska göra nåt speciellt "nästa dag" brukar jag linda, vet ej egentligen varför. alltså han blir ju inte svullen då men det gå ju över så fort han rör sig, men det känns väl bra;P

Tinen skrev:

/K.A

Håller helt med dig... De flesta hästar har lätt svullna ben på morgonen. Detta beror på att strålen i hoven, som fungerer som "blodpumpare" inte rörs.:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar