Tjock häst..

Heulwen

Trådstartare
Jag har en fullblodsvalack på 165 cm som nästan ser lite dräktig ut och jag vet inte hur jag ska få bukt med det.
Han får ca 2 kg frukost, 2 kg lunch, 1 kg runt 20:00 och 3 kg runt 21:30.
Alltså bara 8 kg hö per dag. Sedan får han väl lite mer än ett halvt kilo havre per dag också.
Han står på halm men jag vill att han ständigt ska kunna uppfylla sitt tuggbehov så det vill jag helst inte ta bort.
Han har varit ordentligt igång i ca 3 veckor. Jag rider honom nästan varje dag, ofta på uteritter runt 1½ timme och han får ofta jobba i form då.
Tar det mycket längre än en månad innan man börjar se förändringar?
Bör jag dra ned på höet trots att han inte får så mycket?

Sv: Tjock häst..

Det är svårt att bedöma precis hur mycket du ska ge honom.
Men "hur" är han tjock? Har du bild? Vissa hästar kan ju vara mer byggda så de ser lite bukiga ut, min ser ut lite så när man ser henne sådär på stallgången och liknande, men det är inget man tänker på när hon jobbar t.ex.

Jag tycker i vilket fall att ta bort höet är det sista du ska göra. Bättre att ha ett annat strömedel en halm då och ge t.ex. 3 kg extra halm på kvällen vid kvällsfodringen men att ha honom ståendes på torv eller spån om det är så att han äter väldigt mycket halm. Sedan skulle jag - om jag vore du , hellre dra ner på kraftfodret men i första hand försöka ge så mycket stråfoder som möjligt.

Har du någon analys på ditt hö ?

Heej ! :)
Jag håller med "Cactuspower".
Skicka iväg höet på analys (om du inte redan har analys på höet) , och om du ska dra ner på något , dra då ner på kraftfodret.
Äter din häst mkt av sin halm? Han kanske är en sån häst som kan få en typiskt "halmmage"? Men jag tycker iaf att du gör helt rätt med grovfodret , tuggtiden ska dom ha ! :D Kan inte så mkt mer om det där med foder .. kanske bättre att någon annan ger ett mkt bättre svar. ;)

Lycka till!

Om hästen är bukig så kan det bero på att den får för lite protein vilket gör att bukmuskulaturen blir slapp när det saknas byggstenar (protein) i kroppen. Det bästa är att räkna ut en foderstat med analyserat hö och se så att en inte för mer energi än vad den behöver och inte heller för lite (av något). Att banta hästar kan få konsekvenser som störd mag-och tarmflora om hästen inte får tillräckligt med fibrer eller beteendestörningar för att de inte får tugga tillräckligt. Det är bättre att öka motionen. Du kan sänka underhållsbehovet med ca 10% men utöver det räkna på arbetstillägget som vanligt. Tips.. http://hippocampus.slu.se/hastens_foder

Tack för svaren.. en analys vore nog det bästa.

Bild:

ute23jan2.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 073
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025