Tjock häst!

percival

Trådstartare
Just det, min häst är fet.. han är inte jättefet men tillräckligt. Han får något som heter hästkraft 3 liter om dagen + 2,5 liter havre för den lilla extra energin. Han rids regelbundet men han vill bara inte gå ner i vikt. Någon här som har något tips om hur jag kan få ner honom ett par kilon? Jag har även höanalys om det skulle hjälpa då jag är urusel på att själv räkna ut en rimlig foderstat.

Tacksam för råd/hjälp :crazy:

Sv: Tjock häst!

Ta bort kraftfodret och skriv ut höanalysen här, så får du hjälp! :)

Kraftfodret är oftast den stora boven när det gäller feta hästar, så se till att du bara behöver lägga till det som grovfodret ev. saknar i protein och mineraler. Havre är oftast ingen höjdare för det ändamålet, det finns mer koncentrerade proteinfoder som inte ger så mycket energi per kg foder.

Förresten, är det Hestekraft han får eller finns det något som heter Hästkraft?

Hur mycket foder i kg får han? Hur mycket av grovfodret? Vad väger han?

Sv: Tjock häst!

Hestekraft mena jag ju såklart.. litet stavfel där :smirk:
I Kg har jag aldrig räknat ut men jag ska kolla upp detta och återkomma med siffror. Annars äter han ca 7,5 kg hösilage/dag. Och vad han kan tänkas väga har jag ingen aning om.. Ca 500 kanske?
Mkt man vet... :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 164
Senast: Eurydome
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama